ازاي تعتني بشعرك في ايام الرطوبة؟

ريهام محمود
ريهام محمود
في
شعر
63

الجو والشعر مش دايما بيتفقوا مع بعض ، مع دخول الصيف والرطوبة واجواء البحر الشعر بيتأثر وبيتعرض للهيشان ، والنهاردة من خلال موضوعنا هنشارك معاكم نصايح وعلاجات منزلية للعناية بالشعر في الجو الرطب.

علاجات منزلية للعناية بالشعر في الجو الرطب:

السبب الرئيسي ورا ملمس الشعر اثناء الجو الرطب هو العرق, الرطوبة, الاوساخ الموجودة في الهوا ، ولو ماهتمتيش بشعرك خلال الموسم ده ، ده هيأدي لتلف بصيلات الشعر.

ايه اللي بيسبب هيشان الشعر؟

الهيشان بيحصل بسبب الرطوبة العالية في الهوا ، لما جزئيات الماية الموجودة في الهوا بتدخل للشعر ده بيتسبب في هيشانه ، وكل نوع شعر بيتفاعل بشكل مختلف مع رطوبة الهوا ، بعض انواع الشعر بتكون معرضة اكتر للهيشان اكتر من غيرها ، خلينا نشوف العوامل المسؤولة عن هيشان الشعر.

- الجفاف:

لو بالفعل شعرك جاف ، الرطوبة هتخلي خصلات شعرك اكتر جفاف ، والشعر هيبقى جاف وهايش وخشن.

الافراط في غسيل الشعر:

كثرة غسل الشعر بتجرد الشعر من الزيوت الطبيعية ، وده بيأدي لجفافه وهيشانه.

- البيئة الخارجية:

لو شعرك بيتعرض باستمرار للهوا والشمس والتلوث ، فاكيد هيكون جاف وهايش لان العوامل الخارجية دي بتجفف خصلات الشعر وبتضره.

اسباب هيشان الشعر
اسباب هيشان الشعر

طرق للعناية بالشعر في الجو الرطب:

- غيري الشامبو الخاص بيكي حسب الجو:

ضروري تغيير الشامبو بتاعك حسب الجو ، لان اثناء الجو الرطب بيتغير هيكل شعرك وشكله ، وبالتالي هيكون ضروري استخدام شامبو مرطب اكتر للحفاظ على شعرك من الهيشان.

- استخدمي بلسم جديد:

ماتتخطيش استخدام البلسم ابدا ، لانه بينعم خصلات الشعر ، ولو البلسم بتاعك مش فعال كفاية ، يبقى جيه الوقت انك تغيريه ، ولما تيجي تختاري بلسم جديد دوري على المكونات دي السيليكون الاميني, المواد الخافضة للتوتر السطحي الكاتيوني ، لان المكونين بيحاربوا هيشان الشعر وبيصلحوا الضرر.

- استخدمي Leave-in conditioner:

استخدام المرطب اللي بيتساب على الشعر من غير غسيل بيمنع فقدان الرطوبة من شعرك وبيحافظ على نعومته ومرونته ، اختاري المرط المناسب لنوع شعرك ، بعد تجفيف شعرك بالفوطة ، حطي عليه البلسم.

- اتجنبي استخدام الحرارة على شعرك:

استخدام الحرارة في الجو الرطب هيخلي شعرك جاف وهايش اكتر ، لكن مع ذلك لو عايزة تستخدمي الحرارة ومضطرة ، الافضل استخدام واقي من الحرارة ، هيمنع خصلات الشعر من فقدان الرطوبة.

- استخدمي Leave- in oils:

بالظبط زي البلسم اللي بيتساب على الشعر ، ممكن تستخدمي الزيوت اللي بتتساب على الشعر ، زي زيت الارجان, او الزيت المغربي بتساعد على السيطرة على هيشان الشعر وبتحافظ على نعومته ومرونته.

كل اللي هتعمليه خدي كمية صغيرة جدا من الزيت ، وافركيها على راحة ايدك ، ووزعيها على الشعر.

- جففي شعرك بلطف:

سبب تاني لهيشان الشعر هو الطريقة اللي بتجففي بيها شعرك ، فرك الشعر بقوة لتجفيفه ، بيسبب تقصف الشعر وهيشانه ، عشان كده الافضل انك تسيبي شعرك ينشف بشكل طبيعي قدر الامكان لتقليل الهيشان.

ولو ضروري عايزة تستخدمي السيشوار لتجفيف الشعر حطي في اعتبارك الحاجات دي:

- خدي اجزاء صغيرة من الشعر وجففي خصلة خصلة.

- استخدمي دايما ال Diffuser لتجفيفه.

- جففي شعرك بالمجفف واتجاهه لتحت للسيطرة على الهيشان.

- ماتسرحيش شعرك اكتر من اللازم:

التمشيط مفيد لفك تشابك الشعر ، لكن الافراط في التمشيط بيأدي لاستنزاف الزيوت الطبيعية من الشعر ، التمشيط بيسبب الاحتكاك وده بيسبب تقصف الشعر وهيشانه ، حاولي استخدام مشط اسنانه واسعة او مشط خشبي.

- قصي شعرك:

يمكن مش كتير منكم بيحب يقص شعره ، لكن قص الشعر في كتير من الاوقات بيكون علاج وبيجافظ على الشعر صحي ، لان القص بيساعد على ازالة جميع الاطراف المقصفة وبيدي شعرك مظهر جديد.

العناية بالشعر في الجو الرطب
العناية بالشعر في الجو الرطب

ماسكات للشعر لترطيبه وتقليل التقصف والهيشان:

- ماسك الالوفيرا:

جل الصبار هيرطب شعرك ويعمل طبقة واقية عليه لحمايته ومنع فقدان الرطوبة.

خدي 2 معلقة كبيرة من جل الصبار ، ضيفي له كام نقطة من زيت الارجان ، امزجيهم مع بعض كويس , ووزعي الماسك على الشعر ، وسيبيه حوالي 30 دقيقة ، وبعدها اغسليه بالشامبو والبلسم.

- ماسك الموز:

الموز مفيد جدا للشعر ، غني بالزيوت الطبيعية اللي بتساعد على ترطيب الشعر ، الفيتامينات والمعادن الموجودة في الموز بتساعد على تقوية الشعر وتحسين مرونة الشعر وتقليل القشرة.

خدي موزة واهرسيها ناعم ، ضيفي لها 2 معلقة كبيرة عسل ، امزجيهم مع بعض للحصول على عجينة ناعمة ، وزعي العجينة على شعرك وسيبيها لمدة 30 دقيقة ، وبعدها اغسليه بالماية الباردة.

ماسكات للشعر لترطيبه وتقليل التقصف والهيشان
ماسكات للشعر لترطيبه وتقليل التقصف والهيشان

مقالات متعلقه

شامبو العسل الطبيعي لعلاج مشاكل الشعر

شامبو العسل الطبيعي لعلاج مشاكل الشعر

تونيك للشعر بمكونات طبيعية للتخلص من كل مشاكل شعرك

تونيك للشعر بمكونات طبيعية للتخلص من كل مشاكل شعرك

ضيفي معلقة واحدة من الوصفة دي لنظامك الغذائي لنمو شعرك بسرعة

ضيفي معلقة واحدة من الوصفة دي لنظامك الغذائي لنمو شعرك بسرعة