تحدي ال 7 ايام لنمو الشعر

ريهام محمود
ريهام محمود
في
شعر
150

النهاردة من خلال موضوعنا هنشارك معاكم بعض العلاجات الطبيعية الفعالة اللي هتساعدك على وقف تساقط الشعر وهتعزز من نمو شعرك.

علاجات طبيعية لنمو الشعر:

العلاج 1: عصير البصل

عصير البصل فعال جدا لتعزيز نمو الشعر وعلاج الثعلبة بنجاح ، كمان عصير البصل بيحسن الدورة الدموية وده بدوره بيساهم في تطور بصيلات الشعر ونموها.

لاستخدام عصير البصل ، ابشري البصل واعصريه ، وبعدها حطي العصير على فروة راسك وشعرك ، سيبيه لمدة 15 دقيقة على الاقل ، وبعدها اغسليه بالشامبو.

ممكن تضيفي كام نقطة من زيت الروزماري لعصير البصل.

العلاج 2: زيت جوز الهند مع اوراق الكاري

هتحتاجي زيت جوز هند, زيت سمسم, اوراق كاري.

هاتي حلة وضيفي كميات متساوية من زيت جوز الهند وزيت السمسم ، سخني الزيوت وبعدين ضيفي لهم اوراق الكاري وسيبيها على نار خفيفة لحد ما اوراق الكاري تتحول للون الاسود ، ارفعي الزيت من على النار وسيبيه يبرد ، وكده الزيت يبقى جاهز ، خزنيه في ازازة زجاجية.

دلكي فروة راسك بخليط الزيت بأطراف صوابعك في حركات دائرية صغيرة مع ضغط خفيف لمتوسط ، وسيبيه لمدة 2 – 3 ساعات وبعدها اغسليه ، كرري العلاج 2- 3 مرات في الاسبوع.

زيت جوز الهند بيحتوي على احماض دهنية وهي حمض اللوريك ، اللي بتتغلغل جوه جذع الشعر وبتقلل من فقدان البروتين من الشعر ، واظهرت الدراسات ان تطبيق زيت جوز الهند بيساعد على زيادة الميكروبيوم الموجود في فروة الراس ، وده هيخلي فروة الراس وبصيلات الشعر اكتر صحة.

العلاج 3: جل الالوفيرا

الصبار بيستخدم من فترة طويلة لعلاج تساقط الشعر ، كمان بيهدي فروة الراس وبيرطب الشعر ، بالاضافة انه بيقلل من قشرة الراس وبيفتح بصيلات الشعر اللي ممكن تكون مسدودة بسبب الزيوت الزيادة.

ممكن تستخدمي جل الصبار النقي على فروة راسك وشعرك كذا مرة في الاسبوع ، ممكن كمان تستخدمي انواع شامبو وبلسم بتحتوي على الصبار.

علاجات طبيعية لنمو الشعر.1
علاجات طبيعية لنمو الشعر.1

مقالات متعلقه

شامبو العسل الطبيعي لعلاج مشاكل الشعر

شامبو العسل الطبيعي لعلاج مشاكل الشعر

تونيك للشعر بمكونات طبيعية للتخلص من كل مشاكل شعرك

تونيك للشعر بمكونات طبيعية للتخلص من كل مشاكل شعرك

ضيفي معلقة واحدة من الوصفة دي لنظامك الغذائي لنمو شعرك بسرعة

ضيفي معلقة واحدة من الوصفة دي لنظامك الغذائي لنمو شعرك بسرعة