مشروب الجلوتاثيون بمكونات طبيعية وفعال 100% في تفتيح البشرة

ريهام محمود
ريهام محمود
في
بشرة
100

الجلوتاثيون سبق اتكلمنا عنه قبل كده وفي مدى فاعليته في تفتيح البشرة ، وهو عادة بيكون متوفر في شكل حبوب او حقن ، ولكن الادوية بيكون ليها آثار جانبية ، عشان كده النهاردة هنقولك بديل طبيعي ، وهنتعرف مع بعض على طريقة عمل مشروب الجلوتاثيون بمكونات طبيعية ، فعال جدا في تفتيح البشرة ومالوش آثار جانبية.

مشروب الجلوتاثيون:

المكونات:

- 1 كوباية بابايا.

- 2 معلقة كبيرة كركم من جذور الكركم الطازة.

- 1 جزرة متوسطة الحجم.

- ½ كوباية من بذور الرمان.

- حفنة من السبانخ.

- 2 قرص فيتامين سي.

- رشة فلفل اسود.

طريقة التحضير:

1- في الخلاط ضيفي البابايا, الكركم, الجزر, الرمان, السباتخ, واخر حاجة ضيفي قرصين الفيتامين سي.

2- اضربي كل المكونات مع بعض كويس ، ولو حسيتي ان الخليط سميك ممكن تضيفي له شوية ماية لتخفيفه لحد ما توصلي لقوام مناسب.

3- صبي المشروب في كوباية ورشي عليه رشة فلفل اسود حسب الرغبة ، الفلفل الاسود هيساعد على امتصاص الكركمين بشكل افضل في الجسم.

4- تقدري تشربيه في اي وقت خلال اليوم ، ولكن الافضل انك تشربيه اول حاجة الصبح قبل وجبة الفطار.

مشروب الجلوتاثيون.1
مشروب الجلوتاثيون.1

على الرغم من ان معظم مضادات الاكسدة موجودة في الاكل اللي بناكله ، وجسمنا بينتج جلوتاثيون بشكل طبيعي وهو بيتكون بشكل اساسي من 3 احماض امينية هما الجلوتامين, الجليسين, السيستين ، الا انه في كتير من الاسباب ممكن تأدي لانخفاض مستوي الجلوتاثيون في الجسم ، بما فيهم النظام الغذائي السيء, الامراض المزمنة, العدوى, والقلق المستمر.

فيتامين سي هو فيتامين قابل للذوبان في الماء ، وفي مجموعة كبيرة من الاطعمة الطازة زي الفواكة والخضروات بتحتوي على فيتامين سي ، اللي بيشتغل كمضاد اكسدة لحماية الخلايا من الاضرار التأكسدية ، وبيحافظ على امداد الجسم بمضادات الاكسدة التانية ، بما فيها الجلوتاثيون.

والباحثين لقوا ان فيتامين سي ممكن انه يساعد في زيادة مستويات الجلوتاثيون عن طريق مهاجمة الجذور الحرة ، وبالتالي الحفاظ على الجلوتاثيون في الجسم ، ولقوا كمان ان فيتامين سي بيساعد على اعادة معالجة الجلوتاثيون عن طريق تحويل الجلوتاثين المؤكسد لشكله النشط.

واثبتت كتير من الدراسات ان مستخلص الكركم والكركمين بيساعد على زيادة مستويات الجلوتاثيون ، واثبتت الدراسة ان الكركمين الموجود في الكركم بيساعد على استعادة مستويات كافية من الجلوتاثيون وتعزيز وظيفة انزيمات الجلوتاثيون.

مقالات متعلقه

فوايد منقوع الزبيب الاسود للبشرة

فوايد منقوع الزبيب الاسود للبشرة

كريم الجسم السحري لتفتيح الاماكن الغامقة

كريم الجسم السحري لتفتيح الاماكن الغامقة

تحدي اليوم الواحد لتوهج بشرتك قبل الفرح

تحدي اليوم الواحد لتوهج بشرتك قبل الفرح