علاج الايورفيدا للبشرة في البيت في 3 خطوات سهلة

ريهام محمود
ريهام محمود
في
بشرة
104

النهاردة هنشارك معاكم طريقة علاجية طبيعية للبشرة هتدي نضارة فورية للبشرة الباهتة ، وهو علاج الايورفيدا للبشرة ، في 3 خطوات سهلة تقدري تعمليهم بنفسكفي البيت ، تابعي معانا السطور الجاية واتعرفي على الخطوات.

علاج الايورفيدا للبشرة:

الخطوة 1: التنضيف العميق

عشان تعملي منظف عميق هتحتاجي:

- 1 معلقة صغيرة ماية ورد.

- 1 معلقة صغيرة عسل.

- 1 معلقة صغيرة زيت للبشرة ، ممكن تستخدمي زيت الجوجوبا او زيت اللوز الحلو.

في طبق صغير اخلطي ماية الورد والعسل والزيت ، امزجيهم كويس مع بعض ، اغمسي قطعة قطن في الخليط ده ، وادهني بيه بشرتك بالكامل ، اعملي مساج للوش والرقبة لمدة 5 دقايق ، الخليط ده هينضف البشرة بعمق وهيزيل كل الاوساخ والدهون الزيادة.

الخطوة 2: مقشر البشرة

في طبق خدي كمية من الشوفان ، ضيفي له كمية من اللبن لحد ما تحصلي على عجينة ناعمة ، وزعي العجينة على وشك ورقبتك وافكريها في حركات دائرية تصاعدية لطيفة لمدة دقيقتين لازالة الطبقة الميتة من البشرة ، سيبيه على بشرتك لمدة 10 – 15 دقيقة ، حمض اللاكتيك الموجود في اللبن هيدوب كل خلايا الجلد الميتة على بشرتك ، ، بعد 15 دقيقة ، رشي شوية من ماية الارز ودلكي البشرة لمدة 5 دقايق ، وبعدها اشطفي بشرتك بالماية.

الخطوة 3: ماسك تفتيح البشرة

هتحتاجي:

- 1 معلقة كبيرة من دقيق الارز.

- 1 معلقة صغيرة من خشب الصندل المطحون.

- 1 معلقة صغيرة كركم مطحون.

- ماية ورد.

في طبق اخلطي كل المكونات مع بعض لحد ما تحصلي على عجينة ناعمة قوامها مناسب ، ولو بشرتك جافة ممكن تضيفي للخليط شوية لبن ، وزعي الخليط على بشرتك وسيبيه لمدة 20 دقيقة ، وبعدها اشطفي البشرة بماية باردة.

بعد ما تخلصي كل الخطوات حطي على البشرة كان نقطة من سيروم فيتامين سي ، فيتامين سي غني بمضادات الاكسدة ، اللي بتحارب الجذور الحرة ، فيتامين سي كمان بيعزز انتاج الكولاجين في الجلد ، وبالتالي هيخلي حاجز بشرتك اكتر صحة.

علاج الايورفيدا للبشرة.1
علاج الايورفيدا للبشرة.1

مقالات متعلقه

فوايد الشبة الجمالية للبشرة

فوايد الشبة الجمالية للبشرة

فوايد منقوع الزبيب الاسود للبشرة

فوايد منقوع الزبيب الاسود للبشرة

سيروم ليلي طبيعي لنضارة البشرة

سيروم ليلي طبيعي لنضارة البشرة