حكاية وتاريخ فانوس رمضان

ريهام محمود
ريهام محمود
80

الفانوس يعتبر من اكتر الرموز المميزة لشهر رمضان ، ولكن هل نعرف ايه حكاية فانوس رمضان وتاريخه وامتى وازاي ظهر ، تابعي معانا المقال بتاعنا واتعرفي على تاريخ ظهور فانوس رمضان.

تاريخ ظهور فانوس رمضان:

فكرة فانوس شهر رمضان بترجع لعصر الدولة الفاطمية من اكتر من الف سنة ، وبعدها انتشر لكل الدول العربية ولكل دول العالم ، وفي قصص وروايات كتير عن سبب ظهوره.

- اول حكاية منهم انه لما المعز لدين الله الفاطمي دخل القاهرة بالليل جاي من المغرب في 5 رمضان سنة 358 هجرية ، المصريين خرجوا في موكب كبير شارك فيه كل فئات الشعب نساء, رجال, اطفال على اطراف الصحرا عشان يرحبوا بيه ، وهما شايلين المشاعل والفوانيس الملونة والمزينة لاضاءة الطريق ، ومن اليوم ده بقت الفوانيس بتنور الشوارع لحد اخر شهر رمضان ، وبقت عادة عند المصريين كل سنة.

- وفي قصة تانية بتقول ان واحد من الخلفاء الفاطميين حب انه ينور شوارع القاهرة طول شهر رمضان ، فأمر كل شيوخ المساجد بتعليق فانوس قدام كل مسجد ووضع شموع جواها لاضاءتها، وواحدة واحدة بقى الفانوس طقس من طقوس شهر رمضان ، ورغم انتهاء عصر الفاطميين الا انه من بعدهم فضل الفانوس ليه سحر خاص واحساس مختلف عن اي حاجة تانية ارتبط وجودها برمضان.

- في رواية كمان ، بتقول ان الفانوس ظهر في رمضان في عهد الحاكم بأمر الله الفاطمي حفيد المعز في القرن العاشر الميلادي ،واللي ماكنش مسموح فيه للنساء انهم يخرجوا من بيوتهم ، وشهر رمضان هو كان الشهر اللي سمح فيه للنساء بالخروج من بيوتهم دونا عن باقي شهور السنة ، واللي بيحصل فيه ان طفل صغير بيمشي قدام النساء ماسك في ايده فانوس منور عشان ينبه الرجالة اللي في الطريق ان في نساء ماشية ويوسعوا لهم الطريق.

- في قصة كمان بتقول ان الخليفة الفاطمي كان بيخرج للشوارع بالليل لاستطلاع هلال شهر رمضان ، وكانوا الاطفال بيخرجوا معاه عشان ينوروا له الطريق وكان كل طفل بيبقى شايل الفانوس بتاعه ، مع غناء بعض الاغاني تعبيرا عن فرحتهم باستقبال شهر رمضان.

تاريخ ظهور فانوس رمضان.1
تاريخ ظهور فانوس رمضان.1

تطور شكل الفانوس:

بدأت صناعة الفوانيس زمان باستخدام الصفيح الرخيص ، وبعدها الموضوع اتطور وصناعته بقت فن حرفي ، وخامته وشكله اتطور وبقى بيتصنع من النحاس, الزجاج الملون مع شمعة للاضاءة ، وبعدها اتغيرت احجام الفوانيس ، وبقت تتنور بالفتيل والزيت بدل الشموع ، ومن وقتها لحد دلوقتي صناعة الفوانيس مرت بتغيرات كتير واتطورت وبقى يستخدم لصناعة الفوانيس مواد كتير مختلفة منها اللي من خشب الارابسيك, المعدن, النحاس, والبلاستيك ، وحتى كمان الفوانيس القماش المعروف بالخيامية.

تاريخ ظهور فانوس رمضان.2
تاريخ ظهور فانوس رمضان.2

مقالات متعلقه

برامج ومسلسلات راديو نجوم اف ام في رمضان 2024

برامج ومسلسلات راديو نجوم اف ام في رمضان 2024

برامج ومسلسلات الراديو 9090 في رمضان 2024

برامج ومسلسلات الراديو 9090 في رمضان 2024

قائمة البرامج الدينية في رمضان 2024

قائمة البرامج الدينية في رمضان 2024