علامات بيديهالك جسمك تعتبر تحذيرات مهمة لمشاكل صحية

ريهام محمود
ريهام محمود
في
صحة
202

على الرغم ان مش كل التنبيهات ممكن تبقى مقلقة ، الا ان بعض العلامات الشائعة اللي جسمنا بيديهالنا تعتبر تحذيرات لمشاكل اكبر وغالبا بنتجاهلها ، ولكن لما الموضوع يتعلق بصحتنا يبقى لازم ننتبه كويس بدل ما نندم بعد كده وتحصل مشاكل اكبر ، عشان كده النهاردة من خلال موضوعنا هنشارك معاكم علامات تحذيرية لصحتنا جسمنا بيديهالنا.

علامات تحذيرية لصحتنا:

1- القشرة وتساقط الشعر:

فروة الراس المتقشرة ممكن تكون مشكلة شائعة ، وده بيرتبط كمان بتساقط الشعر ، وده ممكن يكون علامة على نقص بعض الفيتامينات والمواد المغذية المهمة ، ممكن يكون بسبب انخفاض مستويات فيتامينات الزنك, B2, B3, B6, B7, الحديد.

علامات تحذيرية لصحتنا
علامات تحذيرية لصحتنا

2- تجعد جلد الصوابع والايدين:

ظهور التجاعيد هي علامة طبيعية وصحية للشيخوخة ، وعادة بيحصل تجعد جلد الصوابع والايدين لما بنفضل في الماية لفترة طويلة ، ولكن لما الايد تظهر بشكل اكتر تجعد وتفقد مرونتها بشكل اسرع من اجزاء الجسم التانية ، جسمك ممكن يبعتلك تحذير عن طريق تجاعيد جلد الصوابع من غير التعرض للماية ، معناه انك بتعاني من الجفاف او ضعف الدورة الدموية او مشكلة في الغدة الدرقية.

علامات تحذيرية لصحتنا 2

3- بقع بيضا على اللسان:

اللسان السليم عادة بيكون لونه وردي ، لكن لو لاحظتي ظهور بقع بيضا على اللسان ، ده ممكن يكون علامة على مرض القلاع الفموي ، وهو بيكون عرض شائع جدا بين الاشخاص المصابين بالسكر ، البقع البيضا ممكن كمان تبقى علامة على عدم العناية الكافية بالفم ، عشان كده العناية بنضافة الفم مهمة وممكن تساعد في حل المشكلة دي.

علامات تحذيرية لصحتنا 3

4- الطفح الجلدي:

عادة الجلد الاحمر والحكة بيكون علامة على الاكزيما ، ولكن في بعض الاحيان ممكن يكون الطفح الجلدي بالاضافة للحمى علامة على العدوى او لمس نباتات معينة ، وحتى لو في الظاهر مش باين انها خطيرة ، لكن ممكن يحصل عدوى للبقع ، عشان كده ضروري فحصها عند الدكتور تفادي لاي مشكلة اكبر.

علامات تحذيرية لصحتنا 4

5- تورم الكاحلين:

تورم الكاحلين يعتبر علامة شائعة للحمل ، ولكن لو انتي مش حامل ، ده ممكن يبقى معناه ضعف الدورة الدموية, او مشاكل في القلب, او قصور الغدة الدرقية ، والسبب الاقل خطورة لتورم الكاحلين هو اكل كمية كبيرة من الملح ، اللي بيأدي لاحتباس الماية في الجسم.

علامات تحذيرية لصحتنا 5

6- جفاف العيون:

جفاف العيون مع الاعراض المصاحبة المحتملة من حرقان, التهاب, وحتى تلف في العينين ، سبب الجفاف ممكن يكون الشيخوخة او بعض الادوية ، ولكن ممكن يكون علامة كمان على متلازمة سجوجرن “اضطراب في الجهاز المناعي” ، وغالبا ما بيصاحب مرض سجوجرن جفاف الفم والعيون.

علامات تحذيرية لصحتنا 6

7- الانتفاخ:

بعض الانتفاخات الخفيفة بتحصل بعد اكل اكلات معينة ودي مش مقلقة ، ولكن ممكن تكون كمان علامة على حساسية الطعام ، اكل الاطعمة اللي عندك حساسية منها ممكن تأدي للغازات والانتفاخ ، واكتر الاطعمة اللي ممكن تسبب ده هي القمح والجلوتين.

علامات تحذيرية لصحتنا 7

8- كدمات من غير سبب واضح:

لو بتلاقي دايما كدمات في اماكن عشوائية من جسمك من غير ما تكوني اتخبطتي اي خبطة سببت الكدمة دي ، هيكون من الافضل انك تروحي لدكتور ، الكدمات العشوائية البسيطة ممكن تكون بسبب نقص بسيط في الفيامينات ، ولكن ممكن تكون كمان علامة على حاجة اكتر خطورة ، زي مرض تخثر الدم.

علامات تحذيرية لصحتنا 8

9- العطش المستمر:

مهم جدا الحفاظ على رطوبة الجسم وشرب كمية كافية من الماية ، ولكن الشعور دايما بالعطش هو واحد من اعراض مرض السكر ، ومن الاعراض التانية الشائعة التعب, والتبول المتكرر الناتج عن العطش المستمر.

علامات تحذيرية لصحتنا 9

10- تشنجات عضلية عشوائية:

تشنج العضلات ممكن يبقى ليه اسباب كتير ، بما فيهم الاجهاد البدني, التوتر, الجفاف وعدم الحصول على عدد ساعات نوم كفاية ، وفي الحالات الاكتر خطورة ، ممكن يبقى معناها اضطراب عصبي او مرض في الكلى.

علامات تحذيرية لصحتنا 10

11- الشخير:

الشخير رغم انه مشكلة مزعجة لشريكك ، الا انه غير ضار لجسمك ، وفي بعض الحالات ممكن يكون علامة على انقطاع النفس الانسدادي اثناء النوم ، ومشكلة توقف التنفس اثناء النوم بتحتاج لاستشارة دكتور ، الدكتور ممكن يوصف جهاز طبي يساعدك على النوم والتنفس بشكل افضل اثناء الليل.

علامات تحذيرية لصحتنا 11

مقالات متعلقه

افضل 8 وجبات خفيفة بعد التمرين لانقاص الوزن وزيادة العضلات

افضل 8 وجبات خفيفة بعد التمرين لانقاص الوزن وزيادة العضلات

الاطعمة اللي ممكن تاكليها على معدة فاضية واللي تتجنبيها

الاطعمة اللي ممكن تاكليها على معدة فاضية واللي تتجنبيها

استخدام موبايلك في الحمام ممكن يسبب لك المشكلة دي!

استخدام موبايلك في الحمام ممكن يسبب لك المشكلة دي!