القطع التريندي للموسم ده والقطع اللي خرجت من الموسم

ريهام محمود
ريهام محمود
208

كل موسم الموضة بتتغير وفي حاجات بتكمل معانا وحاجات بتخرج من الموسم ، والنهاردة من خلال موضوعنا هنتعرف مع بعض على القطع التريندي للموسم ، والقطع اللي خرجت ومش مكملة معانا في الموسم ده.

القطع التريندي للموسم:

1- جينز برجل واسعة:

الجينز برجل واسعة من القطع الموضة للموسم ده ، ومناسب جدا مع الاحذية اللي بكعب عالي, البوت الطويل ، وممكن كمان تلبسيه مع السنيكرز.

القطع التريندي للموسم
القطع التريندي للموسم

2- الطبقة الاساسية:

مع الجاكيت انتي محتاجة طبقة اساسية تحته ، ومن الطبقات الاساسية التريندي للموسم ده هي اللي بتاخد شكل الجسم ، دوري على الستايلات اللي بتاخد شكل منحنيات الجسم وماتكونش ضيقة اوي او ماسكة زيادة عن اللزوم.

3- القميص بالزراير:

القميص بالزراير من القطع التريندي الموسم ده ، وهتلاقي تنوع كبير فيها ، من اول القميص العادي لحد القميص الاوفر سايز ، وهتلاقي الستايل اللي من غير لياقة ، والستايل القصير ، وبعضها برقبة متقسمة ، او بكم منفوخ ، وفي اللي وسطها متحدد ، وهتلاقيها كمان في ستايلات مخططة, سادة, مطبوعة, وطبعات وستايلات مختلطة ، يعني كل واحدة هتلاقي ذوقها اكيد.

القطع التريندي للموسم 3

4- سويتر صوف من غير اكمام:

واحدة من اتجاهات الموضة الموسم ده هي السويتر الصوف اللي من غير اكمام ، اللي ممكن تنسقيه في طبقات وتلبسي تحته قميص او تلبسي فوقيه جاكيت.

5- القباقيب والشوز بنعل خشب:

التريند ده مش جديد في الموسم ده ، ولكن مازال موجود بقوة لانه مناسب جدا لتنسيقه مع الجينز اللي رجله واسعة ، وكمان مناسب جدا مع الجيبة الجينز.

6- الحلقان السميكة:

لانه في الشتا بيكون صعب لبس الاساور بسبب الاكمام الطويلة والطبقات ، الحلقان السميكة هتكون هي المناسبة لموسم الشتا ، كمان السلاسل اللي نفس الستايل.

7- البنطلون القماش:

الحقيقة ان البنطلونات القماش المريحة طاغية على الجينز الموسم ده.

8- الشوز المدبب:

الشوز الفلات اللي بوزه يكون مدبب والشوز بالكعب الصغير الكيتن من الحاجات الموضة الموسم ده.

9- بوكسي بليزر:

واحدة من افضل القطع للموسم ده هو البليزر وخصوصا البوكسي بليزر ، من القطع اللي لازم تكون موجودة في دولابك لانك هتقدري تعملي بيه طبقات مختلفة ، وعشان تعملي لوك عصري نسقي البليزر مع الطبقة الاساسية اللي اتكلمنا عنها فوق ، وكملي اللوك مع بنطلون قماش او جينز.

10- الفساتين المضلعة:

الفساتين المضلعة من القطع الرائجة جدا الموسم ده ، وهتلاقي منها الفساتين الكات او بنص كم اللي ممكن تنسقي فوقيها جاكيت ، او الفساتين اللي بكم طويل.

11- الجيبة الجينز:

الجيبات الجينز الطويلة من القطع اللي كانت موضة من فترة طويلة ورجعت تاني موضة للموسم ده ، سواء بطول متوسط او ماكسي.

القطع اللي خرجت من الموسم:

1- الجينز الضيق اللي وسطه منخفض:

تقريبا ده الشكل الوحيد من الجينز اللي خرج من الموسم ده ، وبقينا نشوف بداله الجينز اللي رجله واسعة او الرجل المستقيمة.

القطع التريندي للموسم 12

2- ال Set الرياضية:

ال Set الرياضية من الحاجات اللي كانت موضة السنين اللي فاتت ، ولكن خرجت من الموسم ده.

القطع التريندي للموسم 13

3- طبعات الحيوانات:

طبعات الحيوانات تعتبر من الستايلات الكلاسيكية ، لكن لو انتي بتحبيهم اتأكدي انك تلبسيه بطريقة عصرية ، ولكن هي مش موضة في الوقت الحالي.

القطع التريندي للموسم 14

4- التونيك توب:

التونيك توب من القطع اللي كانت مسيطرة على الموضة من كام سنة فاتوا ، ولكن هي خرجت من موضة الموسم ده.

القطع التريندي للموسم 15

5- بوت رعاة البقر:

كمان من الحاجات اللي مش معانا الموسم ده.

القطع التريندي للموسم 16

6- القطع الجلد:

الجاكيت الجلد يعتبر قطعة كلاسيكية مش بتبطل ومعانا كل موسم ، ولكن السنين اللي فاتت كان في موضة الفساتين, القمصان, البنطلونات الجلد ، وده اللي مش معانا للموسم ده ، وده مش معناه انك ماتلبسيش القطع اللي بالفعل عندك في الدولاب من السنين اللي فاتت ولكن ماتشرتيش جديد.

القطع التريندي للموسم 17

7- الانفنيتي سكارف:

الانفنيتي سكارف من الحاجات اللي كانت موضة لفترة طويلة ، ولكن هي مش موضة  الموسم ده ، والاجدد منها هو السكارف التقليدي المستطيل هو اللي معانا الموسم ده ، لو انتي متعودة تلبسي السكارف كاكسسوار مكمل للوك بتاعك اختاري السكارف المربع الكلاسيكي.

القطع التريندي للموسم 18

8- الكارديجان الطويل:

الكارديجان الطويل يعتبر مش من احدث صيحات الموضة في الوقت الحالي ، ولكن لو انتي بتحبيه البسيه مع قطع عصرية ، والستايل الاحدث واللي معانا هو الكارديجان القصير اللي بازرار او اللي بيتلبس فوق طبقة اساسية.

القطع التريندي للموسم 19

9- الشاكيت:

الشاكيت كمان من الحاجات اللي خرجت من الموسم ده ، والبديل الاحدث ليها هي البليزر, الجاكيت الجينز القصير.

القطع التريندي للموسم 20

اكيد في النهاية تقدري تلبسي مجموعة متنوعة من الستايلات ودمجها حسب ما تسمح بيه ميزانيتك ، ومش مطلوب منك تتوقفي عن لبس الحاجات اللي خرجت من الموسم الموجودة في القايمة دي ، وغالبا هتشوفيها لسه موجودة في المحلات من بواقي السنين اللي فاتت ، لكن بننصحك انك ماتشتريش منها تاني الموسم ده ، الا اذا كانت في حاجة معينة  بتحدد ستايلك الشخصي بشكل فريد او مميز.

مقالات متعلقه

افضل تنسيقات الوان لدولابك في الشتا

افضل تنسيقات الوان لدولابك في الشتا

ازاي تجددي دولابك وتخليه على الموضة

ازاي تجددي دولابك وتخليه على الموضة

ستايلات موضة للخريف والشتا السنة دي

ستايلات موضة للخريف والشتا السنة دي