6 حاجات بنعملها كل يوم بتدمر بشرتنا من غير ما نحس

ريهام محمود
ريهام محمود
في
بشرة
320

على الرغم من ان روتين العناية بالبشرة الخاص بيكي ممكن يكون مناسب لتلبية احتياجات بشرتك ، الا انه ما زال في احتمالات انك تقعي في اخطاء من غير قصد تمنعك من طريق الوصول لبشرة صحية وخالية من العيوب ، والنهاردة من خلال موضوعنا هنشارك معاكم اكتر اخطاء في العناية بالبشرة اللي ممكن تكون بتعمليها يوميا من غير ما تحسي.

اخطاء في العناية بالبشرة:

1- مش بتغيري روتين العناية ببشرتك:

الالتزام بنفس المنتجات بشكل يومي لفترة طويلة مش افضل حاجة لبشرتك ، اولا لان بشرتك بتتعود على المنتج ومفعولة وتأثيره بيقل على البشرة ، كمان دكاترة الجلدية بينصحوا بتعديل روتين العناية بالبشرة حس المواسم لتحسين صحة بشرتك ، في الجو البرد هيكون الافضل تستبدلي الغسول المقشر بغسول لطيف على البشرة ومغذي اكتر.

اخطاء في العناية بالبشرة
اخطاء في العناية بالبشرة

2- بتستخدمي واقي الشمس وانتي بره في الشمس بس:

واقي الشمس مش مخصص للانشطة الصيفية الخارجية بس ، لكن هو كمان ممكن يمنع شيخوخة الجلد لو استخدمتيه في البيت ، في حين ان الزجاج المستخدم في العربيات, المنازل, المكاتب ، بيحجب بشكل فعال معظم الاشعة فوق البنفسجية ، الا انه مش بيوفر حماية كافية من اشعة الشمس فوق البنفسجية الضارة ، عشان كده حتى لو كنتي في مكان داخلي زي مكتبك في الشغل ، بننصحك تستخدمي واقي من الشمس لتعزيز شباب بشرتك والحفاظ عليها.

اخطاء في العناية بالبشرة 2

3- بتاكلي الشوفان كوجبة فطار يومية:

الشوفان يعتبر وجبة مفيدة ومغذية لبداية يومك ، ولكن عادة اكل الشوفان بشكل يومي ممكن تأثر بشكل سلبي من غير قصد على جسمك وبشرتك ، اكل الشوفان بشكل متكرر ممكن يأدي لتقليل اكلك للعناصر الغذائية المهمة ، وده ممكن يأدي لسوء التغذية وهيخلي بشرتك جافة ومتقشرة.

اخطاء في العناية بالبشرة 3

4- بتبدأي يومك بالقهوة:

بالنسبة لكتير من الاشخاص فنجان القهوة يعتبر جزء اساسي من روتينهم الصباحي ، عشان يديهم دفعة طاقة وبعض الفوايد للبشرة ، ولكن مع ذلك لو بتشربي القهوة يوميا قبل وجبة الفطار ممكن تضري بشرتك من غير قصد ، القهوة مدر قوي للبول ، وده هيسبب لك الجفاف الخفيف ، وده ممكن يمنع التخلص من السموم من خلال بشرتك ، وده هيحليها معرضة اكتر للتجاعيد المبكرة.

اخطاء في العناية بالبشرة 4

5- بتقضي وقت طويل في الشاور:

على قد ما الشاور الصباحي يعتبر وسيلة استيقاظ وانتعاش الصبح ، ولكن مع ذلك لو خليتي الشاور عادة يومية ممكن يعمل نتايج عكسية للبشرة ، الماية السخنة ممكن تضر الحاجز الواقي للبشرة ، اللي بيحتفظ بالرطوبة الحيوية وده هيسرع عملية الشيخوخة ، بالاضافة كمان لو انتي متعودة تغسلي وشك في الشاور ، خليكي حذره ، لان الماية السخنة ممكن تسبب تمدد الشعيرات الدموية في الوش وممكن كمان يأدي لتلفها.

اخطاء في العناية بالبشرة 5

6- بتدخلي اللحوم الحمرا في نظامك الغذائي:

اي حاجة بناكلها ليها تأثير مباشر على بشرتنا ، واكل اللحوم الحمرا مرتبط بالتجاعيد ، بالاضافة كمان لطريقة طبخ اللحمة ، خصوصا التجفيف او الحرارة العالية ، مرتبطة بمخاطر صحية تانية زي زيادة خطر الاصابة بمرض السكر.

اخطاء في العناية بالبشرة 6

في النهاية العناية بشرتك ومعرفة احتياجاتها الخاصة في الاوقات المختلفة امر ضروري ، وفي بعض الاحيان ، والاستهلاك المفرط حتى لاكتر المنتجات الصحية ممكن يأدي لعواقب مش مقصودة ، التوازن هو المفتاح في كل جوانب الحياة.

مقالات متعلقه

اشربي كوباية واحدة من المشروب ده كل يوم لزيادة الكولاجين في الجسم والحصول على بشرة نضرة بشكل طبيعي

اشربي كوباية واحدة من المشروب ده كل يوم لزيادة الكولاجين في الجسم والحصول على بشرة نضرة بشكل طبيعي

تحدي اليوم الواحد لتوهج بشرتك قبل الفرح

تحدي اليوم الواحد لتوهج بشرتك قبل الفرح

مكون واحد بس لمنع علامات الشيخوخة

مكون واحد بس لمنع علامات الشيخوخة