استخدام موبايلك في الحمام ممكن يسبب لك المشكلة دي!

ريهام محمود
ريهام محمود
في
صحة
217

كل شخص ليه عادات خاصة بيه في الحمام ، في اللي بيقرا مجلة او كتاب, واحد ممكن يغني, ولكن في عصر التكنولوجيا اللي احنا فيه دلوقتي ، كتير من الاشخاص بياخدوا الموبايل معاهم الحمام ، ولكن هل استخدام الموبايل في الحمام ليه تأثيرات سلبية؟ الحقيقة ان عادة استخدام الموبايل في الحمام ممكن تأدي لبعض المشكلات الصحية ، والنهاردة من خلال موضوعنا هنشارك معاكم اضرار استخدام الموبايل في الحمام ، وازاي تحسني عادات الحمام بتاعتك.

اضرار استخدام الموبايل في الحمام:

1- خطر الاصابة بالبواسير:

القعدة لفترات طويلة على الحمام والضغط على التواليت بيسبب مشاكل وده اللي معظمنا مش بيفكر فيه ، واستخدام الموبايل في الحمام هيشجع العادة غير الصحية دي وهيزود من خطر الاصابة بالبواسير.

اضرار استخدام الموبايل في الحمام
اضرار استخدام الموبايل في الحمام

2- تراكم البكتيريا على الموبايل:

الحمام مليان بالبكتريا والجراثيم ، واستخدام الموبايل في الحمام هيخلي في احتمال كبير لوصول البكتيريا دي لسطح موبايلك ، اثناء تصفحك للموبايل هيكون قريب من بيئة الحمام ، وهو مش المكان الاكتر نضافة في البيت ، وده ممكن يأدي لتلوث الموبايل بالبكتيريا ، والبكتيريا دي ممكن تتنقلك بعد كده عن طريق ايدك.

اضرار استخدام الموبايل في الحمام 2

نصايح لتحسين عادات الحمام:

اول حاجة فكري في منع استخدام الموبايل اثناء وجودك في الحمام ، ده مش بس هيساعد على منع تكون البواسير ، ولكن هيقلل كمان من خطر التلوث البكتيري.

– استخدمي كرسي:

عشان تخلي تجربة الحمام اكتر كفاءة ، الدكاترة بينصحوا باستخدام كرسي صغير ، لرفع القدمين اثناء القعدة على التواليت ، الطريقة دي بتسمح بمرور البراز بشكل اسهل ، هي خدعة بسيطة جدا لكن فعالة في تسريع عملية الاخراج.

اضرار استخدام الموبايل في الحمام 3

– زيادة كمية الالياف في نظامك الغذائي:

لو لقيتي نفسك بتاخدي وقت طويل في الحمام وعملية الاخراج مش بتحصل بسهولة ، هنا جيه الوقت لاعادة التفكير في نظامك الغذائي ، بننصحك بزيادة الفواكة الغنية بالالياف في وجباتك ، فواكة زي الكيوي, التين, التفاح, الكمثرى, الخوخ بتساعد في تحفيز حركة الامعاء ، بالاضافة ان فيتامين C الموجود في الفاكهة دي مفيد لصحة الجسم.

اضرار استخدام الموبايل في الحمام 4

– فكري في المكملات الغذائية:

لو لقيتي التغيرات الغذائية لوحدها مش بتساعد ، المكملات الغذائية زي قشر السيليوم ، اللي ممكن تضيفيها للمشروبات تعتبر مفيدة ، كمان اكسيد المغنيسيوم وسيترات المغنيسيوم من المكملات الغذائية اللي تستحق المحاولة ، وماتنسيش الحفاظ على رطوبة الجسم ، الماء والالياف بيكملوا بعض لتسهيل عملية الاخراج.

اضرار استخدام الموبايل في الحمام 5

مقالات متعلقه

افضل 8 وجبات خفيفة بعد التمرين لانقاص الوزن وزيادة العضلات

افضل 8 وجبات خفيفة بعد التمرين لانقاص الوزن وزيادة العضلات

علامات بيديهالك جسمك تعتبر تحذيرات مهمة لمشاكل صحية

علامات بيديهالك جسمك تعتبر تحذيرات مهمة لمشاكل صحية

حيلة لعلاج الامساك في دقيقة واحدة بس

حيلة لعلاج الامساك في دقيقة واحدة بس