7 اطعمة ابعدي عنهم تماما لو بتحاولي تخسري وزن

ريهام محمود
ريهام محمود
413

الخبراء يقولوا انه اكبر غلطة ممكن نعملها هو انك تمنعي نفسك من اطعمة معينة ، وان حرمان نفسك من حاجة عندك رغبة في اكلها ممكن تأدي في النهاية للشراهة وزيادة الوزن ، ولكن في بعض الاطعمة اللي فعلا تستحق انك تقطعيها تماما من نظامك الغذائي لو بتحاولي تخسري وزن ، والنهاردة من خلال موضوعنا هنشارك معاكم 7 اطعمة تجنبيهم لانقاص وزنك.

7 اطعمة تجنبيهم لانقاص وزنك:

1- اي وجبة خفيفة بتحتوي على الكربوهيدرات بس:

لما تاكلي اي وجبة بتحتوي على الكربوهيدرات بس زي البسكويت, الحبوب الجافة, الخبز, كعك الارز ، جسمك بيحول الكربوهيدرات دي لسكريات بسيطة وبيبعتها مباشرة لمجرى الدم ، واستجابة لاندفاع السكر ، جسمك بينتج كمية اضافية من الانسولين ، وده بيخلي الجسم يمتص السكر في اسرع وقت ممكن ، والمشكلة ان الامر بينتهي لانخفاض نسبة السكر في الدم وهتحسي بنفس آلام الجوع اللي خلتك تاكلي كربوهيدرات من البداية ، وبعدها هتميلي لاكل الاطعمة السكرية الخالية من اي قيمة غذائية لتلبية حاجة جسمك للطاقة الفورية.

البديل الصحي: كلي وجبة خفيفة بتحتوي على مزيج من الكربوهيدرات والدهون الصحية والبروتين ، لانها بتاخد وقت اطول في الهضم ، وبالتالي هتساعدك على الاحساس بالشبع لفترة اطول ، بالاضافة كمان انك لما تاكلي وجبات خفيفة متوازنة ، ده هيساهم في اتباع نظام غذائي متوازن ، جربي شريحة من الخبز مع زبدة الجوز او فول السوداني ، او مقرمشات الحبوب الكاملة مع الجبنة قليلة الدسم.

اطعمة تجنبيهم لانقاص وزنك
اطعمة تجنبيهم لانقاص وزنك

2- الوجبات المجمدة:

عشان يتم حفظ المكونات الطازة لفترة اطول في التلاجة ، الشركات المصنعة للمواد الغذائية بتضيف نسبة كبيرة من الصوديوم ، وهي مادة حافظة طبيعية ، ولكن الصوديوم بيحبس الماية في الجسم ، وده هيأدي للانتفاخ وعدم الراحة.

شركات تصنيع المواد الغذائية عشان تضغط السعرات الحرارية اللي موجودة في الوجبة في علبة او عبوة صغيرة ، بينتهي الامر ان قضمة واحدة بيكون فيها كمية سعرات حرارية كبيرة ، وفي حين ان الاجزاء او الكميات الكبيرة بتخدع عقلك وتحسسك ان جسمك ممتليء ، فالاجزاء الصغيرة الموجودة في الوجبات المجمدة بتكون غير مرضية على الرغم انها بتحتوي على سعرات حرارية كتير.

البديل الصحي: جمدي بقايا الاكل ، كل اللي هتعمليه انك تزودي من كمية الوجبة اللي بتطبخيها ، كلي منها وجمدي الباقي في الفريزر بنفسك لاستخدامها بعد كده وتبقى جاهزة على التسخين على طول ، وممكن تقعد معاكي من 1 – 6 شهور حسب نوع الاكل.

اطعمة تجنبيهم لانقاص وزنك 2

3- بار الوجبات الخفيفة الغني بالالياف:

كلنا بنحتاج الالياف ، لانها بتحافظ على نشاط الجهاز الهضمي وبتخليكي حاسه بالشبع ، والبار ده بيحتوي على نسبة عالية من الالياف ، وكمية الالياف لازم تكون ثابتة طول اليوم لمنع الجوع وتحسين صحة الجهاز الهضمي ، وعدم التسبب في اضطراب المعدة.

البديل الصحي: كلي منتجات طبيعية غنية بالالياف ، زي الفاكهة والخضروات ، خلي الفواكة والخضروات جزء من كل وجبة خفيفة ووجبة اساسية بتاكليها على مدار اليوم ، وبالطريقة دي هتاخدي جرعة الالياف اليومية المناسبة ، من غير اي مشكلة.

اطعمة تجنبيهم لانقاص وزنك 3

4- الاطعمة قليلة الدهون:

الابحاث بتشير ان الاشخاص بيميلوا لاكل ما يزيد عن 30% اكتر لما يعرفوا ان الاطعمة منخفضة الدهون ، المشكلة انه بالاضافة للافراط في الاكل واحباط هدفك في تخسيس وزنك ، كمان مصنعين الاطعمة منخفضة الدهون لما بيعملوا ازالة للدهون من الاكل ، فهما بيزيلوا معاها بعض النكهة ، وللتعويض ، بيضيفوا السكر ، وده بيخلي المنتج اسوأ بالنسبة لك.

البديل الصحي: كلي الدهون الصحية باعتدال ، زي تعملي تغميسة بالافوكادو وتاكليها مع خضار متقطع ، الافوكادو غني بالدهون الاحادية غير المشبعة ، او صلصة الحمص اللي غالبا بيكون داخل فيها زيت زيتون وهو مصدر تاني جيد للدهون الصحية ، بدل ما تاكلي اكلات خالية من الدهون ولكن غنية بالسكريات.

اطعمة تجنبيهم لانقاص وزنك 4

7 انواع من الدهون محتاجة تعرفيها:

– دهون الاوميجا 3: بيقوي المخ, بتقلل من مخاطر الاصابة بأمراض القلب والزهايمر.

– الدهون الاحادية غير المشبعة: كمية صغيرة منها ممكن تخفض نسبة الكوليسترول السيء, تقلل من خطر الاصابة بأمراض القلب ومرض السكر من النوع التاني.

– الدهون المشبعة: مش بتزود ولا بتمنع امراض القلب.

– الدهون الثلاثية المتوسطة: بيزود من خطر الاصابة بأمراض القلب.

– احماض اوميجا 6 الدهنية: الكتير منها ممكن يسبب التهاب يساهم في الاصابة بأمراض القلب.

– الدهون المتحولة: بتسبب انسداد الشرايين والكبد وده بيأدي لامراض القلب.

اطعمة تجنبيهم لانقاص وزنك 4 1

5- العصير:

عشان تعملي كوباية عصير واحدة فانتي بتعصري كمية من البرتقان ، ولكن لما بتشربي العصير ده فانتي بتاخدي كل السعرات الحرارية الموجودة في البرتقان من غير الياف الفاكهة الطبيعية اللي بتحسسك بالشبع ، وللسبب ده ، حتى العصير الطبيعي 100% هو مجرد سعرات حرارية فارغة وارتفاع في نسبة السكر في الدم.

بالاضافة كمان ان الفركتوز وهو سكر الفاكهة الطبيعي اللي بيخلي طهم الفاكهة حلو ، بيخدع جسمك لزيادة الوزن عن طريق اضعاف قدرة جسمك على التعرف على وقت الشبع ، وده هيخليكي تاكلي اكتر ، وهيزود خطر الاصابة بمقاومة الانسولين ومرض السكر.

البديل الصحي: اشربي كمية كافية من الماية ، بالاضافة للشاي والقهوة من غير سكر.

اطعمة تجنبيهم لانقاص وزنك 5

6- المشروبات المحلاة صناعيا:

الصودا الدايت ، وكل المشروبات اللي بتحتوي على زيرو سكر وقفيها ، لان الحقيقة انن الانواع دي ممكن تحفز عندك الشهية للحلويات بشكل اكبر.

البديل الصحي: الماء الفوار ، هو مشروب خالي من السعرات الحرارية ولكن مكربن ، وده هيخلي معدتك تحس بالامتلاء ، وده في النهاية هيأدي لاكل كمية اقل بشكل عام.

اطعمة تجنبيهم لانقاص وزنك 6

7- عبوات الحبوب بالحجم الكبير:

وده بينطبق كمان على عبوات الوجبات الخفيفة او السناكس ، غالبا الاشخاص بياكلوا بنسبة 22% اكتر لما بياكلوا من عبوات كبيرة ، لان الطبيعي انك لما تحسي ان لسه في اكل كتير متوفر ، ده هيخليكي من غير وعي تاكلي اكتر.

البديل الصحي: قيسي حصتك وكليها هي بس بدل من الاكل من العلبة نفسها عشان ماتقعيش في التلاعب بعقلك وتاكلي كتير.

اطعمة تجنبيهم لانقاص وزنك 7

مقالات متعلقه

15 حيلة للبنات الكسولة لخسارة الوزن من غير تمارين

15 حيلة للبنات الكسولة لخسارة الوزن من غير تمارين

مكونين تضيفيهم للقهوة بتاعتك هيخلصوكي من دهون البطن وهيسرعوا نسبة الحرق في الجسم

مكونين تضيفيهم للقهوة بتاعتك هيخلصوكي من دهون البطن وهيسرعوا نسبة الحرق في الجسم

مشروب بذور الشيا لانقاص الوزن بسرعة

مشروب بذور الشيا لانقاص الوزن بسرعة