14 قاعدة ملابس اساسية محتاجة تعرفيها

ريهام محمود
ريهام محمود
439

مافيش شك ان مظهرنا بيلعب دور مهم ومحوري في تشكيل صورتنا ونظرة اللي حوالينا لينا ، في عالم غالبا بتكون فيه الانطباعات الاولى هي الفرصة الوحيدة اللي ممكن تحقيقها ، اختيارنا للملابس يعتبر اداة فعالة للتعبير عن الذات والتواصل ، واهمية الملابس في حياتنا بتتجاوز مجرد الجماليات ، هي انعكاس لشخصيتنا وحتى مزاجنا ، كل حاجة بنختار نلبسها بتنقل جانب مختلف من نفسنا ، سواء الثقة اللي ممكن يوفرهالنا طقم كلاسيك, او الراحة اللي بيوفرها البنطلون الجينز, اناقة الفستان الكلاسيكي ، اختياراتك لملابسك ممكن انها تقول كتير عنك  قبل ما تتكلمي بكلمة واحدة ، عشان كده النهاردة هنشارك معاكم قواعد ملابس اساسية حطيها في اعتبارك عشان تظهري بمظهر مثالي.

قواعد ملابس اساسية:

1- لازم دايما قفل الزرار اللي في النص من جاكيت البدلة ، وعدم قفل الزرار اللي تحت ابدا:

المفروض دايما يتم قفل الزرار اللي في النص من جاكيت البدلة ، القاعدة دي تعتبر من اساسيات لبس البدل وهي ضرورية لتحقيق مظهر متكامل ، ومن خلال قفل الزرار اللي في النص ، الجاكيت هيحافظ على شكله وتناسبه بشكل مريح مع الجسم ، وده هيخلي اللوك النهائي انيق ومظبوط.

على العكس الزرار اللي تحت المفروض مايتقفلش ابدا ، دي تعتبر قاعدة ثابتة في عالم الموضة الرجالية ، قفل الزرار اللي تحت ممكن يأدي لتقييد الحركة والتسبب في تضخم الجاكيت ، وهي مش بس مسألة مش مريحة لكن كمان هتشوه اللوك ، ولكن الحفاظ عليه مفتوح هيسمح بسهولة اكتر للحركة وهيضمن تني الجاكيت بسهولة ، وده في النهاية هينعكس على اللوك كله بشكل عام.

قواعد ملابس اساسية
قواعد ملابس اساسية

2- لما تلبسي قميص او بلوزة ، ماتفتحيش اكتر من زرارين:

قاعدة عامة عند لبس القميص او اي بلوزة بزراير ، انك ما تفتحيش اكتر من زرارين للوك اكتر اناقة ، وده مش متعلق بالموضة بس ، لكن كمان يعكس التواضع واللياقة ، فك اكتر من زرارين هيكشف جزء كبير من الجلد ، وده ممكن مايكونش مناسب لكل المناسبات ، تحقيق التوازن بين الراحة واللوك الممناسب يعتبر ضروري في اساسيات اللبس.

قواعد ملابس اساسية 2

3- البسي حلق يتناسب مع اسورتك وعقد يتناسب مع الخاتم ، و 3 او 4 قطع يعتبر كتير في اللوك الواحد:

لما الموضوع يتعلق بالاكسسوارات ، تحقيق التوازن الصحيح هيخلق لوك عام متناسق ، ومن المباديء الاساسية اللي المفروض تحطيها في اعتبارك ، هو لبس الحلق اللي يمشي مع الاسورة واختيار عقد يكمل الخاتم بتاعك ، الاسلوب ده هيضمن لك تنسيق الاكسسوارات بشكل متناسق.

قواعد ملابس اساسية 3

4- طرف الكرافتة المفروض يوصل للوسط او يعديه بحاجة بسيطة:

من القواعد الاساسية للبس الكرافتة ، هي ان طرف الكرافتة يوصل للوسط او يعديه بحاجة بسيطة ، الكرافتة المفروض ماتكونش ولا قصيرة اوي ولا طويلة اوي ، الطول يكون مناسب ده هيضمن لوك انيق بشكل عام.

قواعد ملابس اساسية 4

5- اختاري ياما جيبة قصيرة او فتحة في البلوزة ، الاتنين مع بعض هيبقى شكلهم مبتذل:

تحقيق التوازن الصحيح بين الستايل والمناسب مهم ، واحدة من المباديء الاساسية اللي لازم تحطيها في اعتبارك هو الاختيار بين الجيبة القصيرة وفتحة البلوزة ، اختيار الاتنين مع بعض ممكن يأدي لمخاطرة بنقل صورة استفزازية او مبتذلة بشكل مفرط.

عشان كده للحفاظ على مظهر انيق ، ننصحك باختيار نقطة محورية واحدة لاطلالتك ، اما ابراز الساقين بجيبة قصيرة ، او لفت الانتباه لمنطقة خط الرقبة بفتحة بلوزة مناسبة.

قواعد ملابس اساسية 5

6- لو لابس القميص من غير جاكيت ، مش محتاج لكرافتة:

من اساسيات الحفاظ على اللوك الانيق ، اننا نعرف امتى يكون في عنصر ملابس مش ضروري ، او ممكن الاستغناء عنه للحصول على لوك مريح ، لو لابس قميص من غير جاكيت ، غالبا في الحالة دي مش محتاج كرافتة ، اللوك ده يعتبر كاجوال اكتر ، ولكن لو تم لبس الكرافتة هتدي مظهر رسمي اوي في غير مكانه ، وده هيأدي لعدم توازن في اللوك.

قواعد ملابس اساسية 6

7- فتحة قميص الشغل المفروض ماتزيدش عن 4 بوصات من عضمة الترقوة:

الحفاظ على لوك مناسب واحترافي في مكان الشغل مهم جدا ، ومن المباديء الرئيسية اللي لازم تحطيها في اعتبارك هو ان فتحة  قميص الشغل المفروض ماتزيدش عن 4 وصات تقريبا من عضمة الترقوة.

ده هيساعدك في الحفاظ على المعايير الاساسية لبيئة العمل الاحترافية ، لان خط الرقبة لو زاد عن اللي احنا قولناه ده ممكن ماينقلش مستوى الجدية والاحترام في مكان العمل المتوقع عادة ، مهم جدا انك تحققي التوازن بين ستايلك الشخصي والالتزام بقواعد اللبس في مكان  العمل.

قواعد ملابس اساسية 7

8- لو القميص جوه البنطلون ، لازم لبس حزام:

عند لبس القميص جوه البنطلون في مبدأ اساسي لازم تمشي عليه وهو انه لازم تلبس حزام ، الحزام هيخدم اغراض عملية وجمالية ، ومن الناحية العملية هيساعد في الحفاظ على البنطلون في مكانه ، ويمنعه انه يتحرك من مكانه اثناء اليوم ، ومن الناحية الجمالية الحزام بيوفر مظهر راقي واكتر امان من خلال تضييق الوسط.

قواعد ملابس اساسية 8

9- ماتظهريش جزء من البطن:

من المباديء الاساسية اللي المفروض تحافظي عليها ، هو عدم كشف البطن او الجزء اللي ما بين السرة والجينز ، ولو لابسة حاجة قصيرة بننصحك تلبسي تحتها قطعة اطول تغطي الجسم.

قواعد ملابس اساسية 9

10- الحزام المفروض يكون بنفس لون الشوز:

تنسيق الالوان يعتبر امر ضروري لتحسين اللوك ، والقاعدة الدهبية للاكسسوارات هي مطابقة لون الحزام مع الشوز ، الطريقة دي بتخلق تناغم بصري ، وبيربط الجزء اللي فوق واللي تحت من الملابس مع بعض للحصول على مظهر متناسق وراقي وهيعكس الاهتمام بالتفاصيل.

قواعد ملابس اساسية 10

11- لو الملابس عليها علامات باينة الافضل قصها:

قص العلامات اللي باينة من الملابس تعتبر تفصيلة صغيرة لكن مهمة وتساهم في الحصول على مظهر انيق ، العلامات دي اللي غالبا بيكون مكتوب عليها تعليمات الحجم والعناية ، ممكن تأدي في النهاية لتشويه اللوك ، وبالتالي التخلص منها مهم جدا لتحسين اللوك العام.

قواعد ملابس اساسية 11

12- ماتلبسيش مطبوعات كتير في لوك واحد ، ممكن تلبسي طبعتين مختلفين من نفس اللون او طبعتين متناسقين بأحجام مختلفة:

لما تيجي مطبوعات للملابس بتاعتك ، تحقيق التوزان في الحالة دي من اهم الحاجات اللي لازم تعمليها ، ماتلبسيش طبعات كتير في وقت واحد ، بدل ده نسقيها صح ، اختاري طبعتين مختلفين ولكن من نفس اللون او طبعتين متناسقين بأحجام مختلفة ، بالطريقة دي تقدري تلعبي في اختيار الطبعات مع الحفاظ على لوك انيق ، الطبعات اللي بنفس اللون بتعكس تباين انيق ، والطبعات اللي بأحجام مختلفة بألوان متناسقة مع بعض بتعكس لوك متوازن.

قواعد ملابس اساسية 12

13- الشراب المفروض يكون طويل بشكل كافي بحيث مايظهرش الساقين اثناء الجلوس:

غالبا بيتم تجاهل اختيار طول الشراب المناسب ، ولكنه جانب مهم جدا في اختيار الملابس ، لانه بيأثر بشكل كبير على المظهر ، والمبدأ الاساسي عند اختيار الشراب انها لازم تغطي الرجل الكامل اثناء الجلوس لمظهر انيق.

قواعد ملابس اساسية 13

14- في مكان العمل ، البلوزة اللي من غير اكمام المفروض تغطي الكتفين:

في بيئة العمل الرسمية ، الالتزام بقواعد ومستوى معين من اللبس مهم جدا ، لما الموضوع يتعلق بالبلوزات اللي من غير اكمام ، المبدأ الاساسي هي انها تغطي الكتفين ، لبس البلوزات اللي بأشرطة رفيعة مش مناسبة بشكل عام لمكان الشغل ، والقاعدة دي هتضمن لك انك تحافظي على معايير مكان الشغل الرسمية وفي نفس الوقت هتحافظي على لوك انيق.

قواعد ملابس اساسية 14

مقالات متعلقه

ازاي تعملي Outfit Formulas وتختاري قطع ملابس تقدري تلبسيهم بأكتر من طريقة

ازاي تعملي Outfit Formulas وتختاري قطع ملابس تقدري تلبسيهم بأكتر من طريقة

7 طرق لتحسين الستايل بتاعك, وايه الحاجات اللي بتعمليها بشكل غلط

7 طرق لتحسين الستايل بتاعك, وايه الحاجات اللي بتعمليها بشكل غلط

افضل دليل لقواعد اللبس الاساسية لكل الاوقات والمناسبات

افضل دليل لقواعد اللبس الاساسية لكل الاوقات والمناسبات