8 طرق تستخدمي بيهم صودا الخبز للتخلص من القشرة

ريهام محمود
ريهام محمود
في
شعر
335

قشرة الراس هي واحدة من اكتر المشاكل المزعجة اللي ممكن تواجهك ، والاجزاء المتقشرة من الجلد الجاف وفروة الراس الدهنية باستمرار ، مش بس بتأدي لتدهور جودة شعرك ، ولكن هي  كمان مشكلة محرجة ، وعشان تتخلصي من القشرة انتي مش محتاجة مجرد علاج سطحي يشيل القشور ، ولكن انتي محتاجة حاجة تتغلغل بعمق عشان تعالج لك السبب الفعلي وتحل المشكلة من جذورها ، وصودا الخبز او البيكنج صودا من الحاجات اللي هتساعدك على ده ، والنهاردة من خلال موضوعنا هنشارك معاكم 8 طرق لاستخدام صودا الخبز لقشرة الراس.

فوائد صودا الخبز للشعر:

– بيساعد على امتصاص الدهون الزيادة من فروة الراس.

– ممكن تستخدمي صودا الخبز كبديل للشامبو الجاف.

– بيساعد على توازن درجة حموضة في فروة الراس.

– صودا الخبز كمان ليها خصائص مضادة للفطريات.

ومن بين كل الفوايد اللي قولناها دي ، ابرز فايدتين ليه لما الموضوع يتعلق بعلاج قشرة فروة الراس ، هما امتصاص الزيادة الزيادة وتأثيره المضاد للفطريات والبكتيريا ، الفايدتين دول بيخلوا صودا الخبز علاج طبيعي فعال لقشرة الراس.

طرق لاستخدام صودا الخبز لقشرة الراس
طرق لاستخدام صودا الخبز لقشرة الراس

طرق لاستخدام صودا الخبز لقشرة الراس:

1- صودا الخبز والليمون:

الليمون غني بحمض الستريك وفيتامين سي ، وده مفيد للتخلص من الزيوت والاوساخ اللي تعتبر من الاسباب الرئيسية لقشرة الراس ، والليمون مع صودا الخبز مزيج فعال للتخلص من خلايا الجلد الميتة واضافة لمعان للشعر.

الطريقة:

خدي 1 معلقة صغيرة من صودا الخبز ، وضيفي له عصير الليمون لحد ما تشكل عجينة ناعمة ، وزعي الخليط على شعرك وفروة الراس ، سيبيه لمدة 10 دقايق ، وبعدها اغسليه بالماية الباردة ، استخدمي الوصفة دي مرتين في الاسبوع لافضل النتايج.

طرق لاستخدام صودا الخبز لقشرة الراس 2

2- صودا الخبز وخل التفاح:

خل التفاح بيساعد على علاج التهابات الشعر وفروة الراس ، وبيشتغل مع صودا الخبز على موازنة مستويات الرقم الهيدروجيني لفروة الراس ، بالاضافة انه بينظم انتاج الزهم ، والوصفة دي فعالة جدا في علاج قشرة الراس.

الطريقة:

خدي 1 معلقة صغيرة من صودا الخبز ، ضيفي له خل التفاح لحد ما تتكون عندك عجينة ناعمة ، دلكي الخليط على فروة الراس ، وبعدها اغسليه بماية باردة ، استخدمي الوصفة مرتين في الاسبوع لافضل النتايج.

طرق لاستخدام صودا الخبز لقشرة الراس 3

3- صودا الخبز وعصير النعناع:

النعناع يعتبر عنصر قوي جدا للشعر ، بيدي لمسة منعشة لخصلات الشعر عن طريق التخلص من كل الزيوت الزيادة والتخلص من البكتيريا ، ومع خلطه مع صودا الخبز بيكون مزيج فعال لعلاج قشرة الراس.

الطريقة:

خدي 1 معلقة صغيرة من صودا الخبز ، ضيفي له عصير النعناع افرمي النعناع واستخرجي منه العصير باستخدام مصفى ، وزعي الخليط على شعرك وفروة الراس ، سيبيه لمدة ماتقلش عن 30 – 40 دقيقة ، دلكي فروة الراس ، وبعدها اغسليه بماية باردة ، استخدمي الوصفة مرتين في الاسبوع لافضل النتايج.

طرق لاستخدام صودا الخبز لقشرة الراس 4

4- معجون صودا الخبز النقي:

دي ابسط وصفة لصودا الخبز ، اللي تقدري تستخدميها لعلاج قشرة الراس.

الطريقة:

اخلطي صودا الخبز مع ماية الورد لتكوين عجينة ناعمة ، وزعيها على فروة الراس ، دلكيها لمدة 5 دقايق تقريبا ، وبعدها اغسليها بالماية الباردة.

طرق لاستخدام صودا الخبز لقشرة الراس 5

5- صودا الخبز والجنزبيل:

الجنزبيل يعتبر مضاد طبيعي للبكتيريا ، وهو واحد من الحاجات اللي لازم تدوري عليها في اي منتج مضاد للقشرة ، ومع صودا الخبز بتزيد فعالية الجنزبيل في علاج الحالات الفطرية.

الطريقة:

خدي 1 معلقة صغيرة من صودا الخبز ، ضيفي له عصير الجنزبيل افرميه واستخرجي العصير بتاعه وكام نقطة من عصير الليمون لعمل عجينة ، وزعي الخليط على الشعر وفروة الراس ودلكيه ، سيبيه لمدة دقايق ، وبعدها اغسليه بماية باردة.

طرق لاستخدام صودا الخبز لقشرة الراس 6

6- صودا الخبز وزيت جوز الهند:

زيت جوز الهند بيحتوي على خصائص مرطبة وده بيخليه واحد من افضل المنتجات للشعر ، بيتغلغل بعمق جوه جذع الشعرة وبيضمن عدم فقدان البروتين ، وعند دمجه بصودا الخبز ، بيقلل الحكة وجفاف فروة الراس ويضيف لمعان للشعر وتقليل قشرة الراس.

الطريقة:

خدي 1 معلقة صغيرة من صودا الخبز ، و 1 معلقة صغيرة من زيت جوز الهند ، و1 معلقة صغيرة من العسل ، امزجيهم مع بعض لتشكيل عجينة ، وزعي الخليط على الشعر وفروة الراس ، وسيبيه لمدة نص ساعة ، وبعدها اغسليه ، استخدمي الوصفة مرتين في الاسبوع لافضل النتايج.

طرق لاستخدام صودا الخبز لقشرة الراس 7

7- صودا الخبز وزيت شجرة الشاي:

زيت شجرة الشاي كمان من المكونات المفيدة للاشخاص اللي بيعانوا من فروة الراس الدهنية المعرضة للعدوى زي القشرة ، بيحتوي على خصائص مضادة للفطريات والبكتيريا ، وبيسرع عملية التنضيف لما بيتم دمجه مع صودا الخبز.

الطريقة:

خدي حوالي ½ كوباية من الماية ، ضيفي لها 2 معلقة صغيرة من صودا الخبز ، وكام نقطة من زيت شجرة الشاي ، لحد ما تتكون عندك عجينة ناعمة ، وزعي الخليط على الشعر وفروة الراس وسيبيه لمدة 15 دقيقة ، وبعدها اغسليه بماية باردة ، استخدمي الوصفة مرتين في الاسبوع لافضل النتايج.

طرق لاستخدام صودا الخبز لقشرة الراس 8

8- صودا الخبز والبنجر:

عصير البنجر هو واحد من المكونات السرية اللي بتساعد على التخلص من القشرة ، استخدميه مع صودا الخبز لشعر بيلمع ونضيف.

الطريقة:

اعملي عجينة باستخدام صودا الخيز والماية ، وزعيها على فروة الراس والشعر وسيبيها لمدة دقيقتين ، بعدها حطي عصير البنجر على الشعر وفروة الراس ، سيبيه لمدة دقايق كمان ، وبعدها اغسليه بماية باردة ، استخدمي الوصفة مرتين في الاسبوع لافضل النتايج.

طرق لاستخدام صودا الخبز لقشرة الراس 9

نصايح عند استخدام صودا الخبز:

– ماتستخدميش المنتجات اللي بتحتوي على الكبريتات والبارابين ، لانها بتضر الشعر وبتزود مشكلة القشرة.

– استخدمي صودا الخبز بكميات محدودة.

– ماتسيبيش صودا الخبز على شعرك فترة طويلة ، التزمي بالوقت اللي محددينه بالوصفات متزوديش عنها.

– اتأكدي من شطف صودا الخبز كويس من الشعر وماتسيبيش اي آثار منه في الشعر.

– اشربي ماية كتير ، لانها بتساعد على الترطيب اكتر من اي حاجة تانية.

– دخلي في نظامك الغذائي اليومي كتير من المغنيسيوم, الزنك, احماض اوميجا 3 الدهنية.

– قللي من استخدام منتجات تصفيف الشعر , ومن استخدام ادوات التصفيف بالحرارة.

طرق لاستخدام صودا الخبز لقشرة الراس 10

مقالات متعلقه

ضيفي الملح للشامبو قبل الشاور لحل اكبر مشاكل شعرك

ضيفي الملح للشامبو قبل الشاور لحل اكبر مشاكل شعرك

5 علاجات طبيعية للشعر لمشاكل شعرك المختلفة

5 علاجات طبيعية للشعر لمشاكل شعرك المختلفة

5 وصفات ميست للشعر وفروة الراس تجربيها بنفسك في البيت للحصول على شعر صحي

5 وصفات ميست للشعر وفروة الراس تجربيها بنفسك في البيت للحصول على شعر صحي