5 وصفات ميست للشعر وفروة الراس تجربيها بنفسك في البيت للحصول على شعر صحي

ريهام محمود
ريهام محمود
في
شعر
309

الشعر الجاف والهايش من اكتر المشاكل اللي بيعاني منها كتير من البنات ، ولكن الخبر الحلو انك تقدري تعالجي المشاكل دي بوصفات طبيعية تعمليها طبيعية بنفسك في البيت ، والنهاردة هنشارك معاكم 5 وصفات ميست لشعر صحي ، وعلاجات لفروة الراس.

وصفات ميست لشعر صحي:

1- ميست جل الالوفيرا:

للتحكم في جفاف وهيشان الشعر ، بننصحك باستخدام ميست الصبار ، كل اللي هتعمليه حطي ½ كوباية ماية في ازازة ببخاخ ، وضيفي لها حوالي 1 معلقة كبيرة من جل الصبار, معلقة صغيرة من الجلسرين, معلقة صغيرة من زيت السمسم, كبسولة واحدة من زيت فيتامين E, رجي كل المكونات كويس لحد ما تمتزج مع بعض ، واستخدمي الميست على فروة راسك وشعرك.

وصفات ميست لشعر صحي
وصفات ميست لشعر صحي

2- ماسك الموز والبيض:

 الموز والبيض يعتبر من المكونات المفيدة جدا لفروة راسك ، ويعتبروا مصادر فعالة لتغذية شعرك ، لو انتي شعرك جاف وتالف ، اعملي ماسك الموز والبيض ، هتحتاجي 2 حبة موز, وبيضة واحدة ، امزجي المكونات كويس لحد ما تكوني عجينة ناعمة ، وزعيها على الشعر كله وسيبيها لمدة 15 – 20 دقيقة ، وبعدها اغسليه بشامبو خفيف ، وهتلاحظي النتايج من اول استخدام.

وصفات ميست لشعر صحي 2

3- ميست العسل وزيت جوز الهند:

لعلاج بهتان وضعف الشعر ، بننصحك بميست العسل وزيت جوز الهند ، هتحتاجي ½ كوباية ماية حطيها في ازازة ببخاخ ، وضيفي لها معلقة كبيرة من العسل, معلقة كبيرة من زيت جوز الهند, كبسولة من زيت فيتامين E, كام نقطة من زيت اللافندر ، رجي الازازة لحد ما كل المكونات تمتزج كويس ، ورشيه على الشعر من الجذور للاطراف.

وصفات ميست لشعر صحي 3

4- ماسك السكر البني وزيت الزيتون:

الماسك ده عبارة عن مقشر وماسك للشعر ، مش بس هيخفف من حكة فروة الراس الجافة ، لكن كمان هيضيف لمعان لشعرك ، خدي معلقتين كبار من السكر البني ومعلقة كبيرة من زيت الزيتون في طبق واخلطيهم كويس ، وبعدها وزعي الخليط بالتساوي على شعرك ودلكي فروة الراس بلطف ، سيبيه لمدة 20 – 25 دقيقة وبعدها اغسليه بشامبو خفيف.

وصفات ميست لشعر صحي 4

5- ميست الزنجبيل وزيت الزيتون:

لو عايزة تتخلصي من قشرة الشعر ، بننصحك تجربي ميست الزنجبيل وزيت الزيتون لشعرك ، عشان تحضري الميست ده ، هتحتاجي ½ جذر جنزبيل مبشور واغليه في حوالي 2 كوباية ماية ، لحد ما الكمية تقل للنص ، بعدها ضيفي معلقة كبيرة من عصير الليمون ومعلقة كبيرة من زيت الزيتون ، امزجي المكونات كويس ، ووزعي الخليط على فروة راسك ، بعدها  اغسلي شعرك بالشامبو.

وصفات ميست لشعر صحي 5

مقالات متعلقه

شامبو العسل الطبيعي لعلاج مشاكل الشعر

شامبو العسل الطبيعي لعلاج مشاكل الشعر

ازاي تعتني بشعرك في ايام الرطوبة؟

ازاي تعتني بشعرك في ايام الرطوبة؟

تونيك للشعر بمكونات طبيعية للتخلص من كل مشاكل شعرك

تونيك للشعر بمكونات طبيعية للتخلص من كل مشاكل شعرك