7 فوايد واستخدامات لزيت السمسم لشعر صحي

ريهام محمود
ريهام محمود
في
شعر
217

زيت السمسم من انواع الزيوت المفيدة جدا للشعر ، بسبب احتوائه على كتير من الفيتامينات المفيدة للشعر والبشرة ، وكمان بيحتوي على خصائص مضادة للالتهابات ومضادة للبكتيريا ، والنهاردة من خلال موضوعنا هنتعرف مع بعض على فوايد زيت السمسم للشعر ، وازاي تستخدميه للحصول على شعر صحي.

فوايد زيت السمسم للشعر:

زيت السمسم يعتبر من اقدم العلاجات للبشرة والشعر والصحة ، وليه فوايد كتير زي انه مضاد لالتهابات الشعر وفروة الراس ، بيخلص الشعر من العناصر السامة ، الحماية من الاشعة فوق البنفسجية ، وغيرها من الفوايد اللي هنعرفها في السطور الجايه.

1- بيمنع ظهور الشعر الابيض:

زيت السمسم بيحتوي على خصائص لتسويد الشعر ، وده بيخليه فعال في منع الشيب المبكر ، وكمان بيساعد على الحفاظ على اللون الطبيعي لشعرك ، زيت السمسم بكل ما يحتويه من مضادات للاكسدة بيساعد على منع الجذور الحرة اللي بتأدي للشيب المبكر.

فوايد زيت السمسم للشعر
فوايد زيت السمسم للشعر

2- بيعزز نمو الشعر:

لو بتعاني من تساقط الشعر والصلع ، فتدليك زيت السمسم على فروة الراس بانتظام هيسرع من نمو الشعر وهيزود كثافة وسمك شعرك ، وكتير بينصحوا بزيت السمسم كعلاج مضمون وفعال جدا لعلاج تساقط الشعر ، وفي كتير من الدراسات بتدعم الكلام ده ، كمان تدليك الشعر بالزيت بيساعد على تحسين الدورة الدموية وده بيساهم في زيادة نمو الشعر.

فوايد زيت السمسم للشعر 2

3- بيمنع حشرات الشعر:

حشرات الشعر من المشاكل المزعجة جدا لكتير من الاشخاص ، ولكن زيت السمسم هيحل لك المشكلة دي ، لان هو مضاد للفطريات والبكتيريا هيساعدك على التخلص من حشرات الشعر ، وممكن تدمجيه مع زيوت عطرية زي زيت شجرة الشاي عشان يبقى فعال اكتر للتخلص من حشرات الشعر.

فوايد زيت السمسم للشعر 3

4- بيرطب الشعر الجاف:

الحرارة والعوامل الخارجية بتأثر على الشعر وبتخليه باهت وجاف ، وزيت السمسم فعال في العناية بالشعر وترطيبه ، زيت السمسم بيتميز بخصائص الترطيب والتبريد اللي بتضمن لك عدم تأثر شعرك بشكل كبير بالحرارة الزيادة ، زيت السمسم كمان هيضمن لك حبس الرطوبة في خصلات شعرك ، لانه بيعمل طبقة واقية بتحمي الشعر من العوامل الخارجية.

فوايد زيت السمسم للشعر 4

5- بيحمي الشعر من الاشعة فوق البنفسجية:

الاشعة فوق البنفسجية بتأثر بشكل سلبي على الشعر والجلد ، وزيت السمسم فعال في حماية الشعر من اشعة الشمس، ويعتبر عامل طبيعي  لحجب الشمس ، لانه بيشكل طبقة واقية حوالين الشعر وبيضمن حمايته من اشعة الشمس ، بالاضافة انه بيحمي الشعر من التلوث.

فوايد زيت السمسم للشعر 5

6- بيمنع القشرة:

زيت السمسم مضاد للفطريات ومضاد للبكتيريا ، وده معناه انه  فعال ضد التهابات فروة الراس اللي بتأدي لقشرة الراس ، بالاضافة انه بيساعد على تهدئة الجلد ، وبالتالي السيطرة على الاحساس بالحكة اللي بتكون ناتجة عن القشرة ، بيضمن ان فروة راسك تبقى خالية من الالتهابات والحكة ، وده بدوره بيساعد على نمو الشعر بشكل صحي.

فوايد زيت السمسم للشعر 6

7- بيمنع تساقط الشعر:

جانب تاني بيكون فيه زيت السمسم مفيد جدا وهو منع تساقط الشعر ، في اتنين من العوامل الرئيسية اللي ممكن تسبب تساقط الشعر هما التوتر والقلق ، والتدليك بزيت السمسم مفيد في تهدئة الاعصاب ، وبيساعد في التخلص من التوتر ، وبالتالي بيقلل من تساقط الشعر ، وتقدري تعملي سيروم الشعر بدمج زيت السمسم مع زيت الاوكالبتوس لتدليك الشعر ، بالاضافة انه بيساعد كمان في علاج حالات زي الصداع النصفي والارق.

فوايد زيت السمسم للشعر 7

طرق استخدام زيت السمسم لتحقيق اقصى استفادة منه:

– التدليك بزيت السمسم:

دفي كمية من زيت السمسم ، دلكي بيه شعرك وفروة راسك ، وسيبيه 15 – 20 دقيقة وبعدها اغسليه بشامبو خفيف ، ممكن تكرري العملية دي مرتين في الاسبوع.

– زيت السمسم مع زيت جوز الهند للترطيب العميق:

لو عايزة تعملي ترطيب عميق لشعرك من غير ما تستخدمي منتجات مليانة بالمواد الكيميائية المضرة ، ده الحل ليكي ، اخلطي زيت السمسم مع زيت جوز الهند ، وسيبيه على الشعر لمدة 40 دقيقة وبعدها اغسليه.

– زيت السمسم مع زيت اللوز لعلاج تلف الشعر:

مزيج تاني للترطيب العميق للشعر وعلاج التلف والاضرار ، اخلطي زيت السمسم مع زيت اللوز ، سيبيه على الشعر لمدة 30 دقيقة وبعدها اغسليه.

– زيت السمسم مع زيت النيم لفروة راس نضيفة:

النيم معروف بخصائصه المضادة للفطريات وهو فعال جدا ضد فروة الراس المتقشرة والمصابة ، بالاضافة انه بيساعد في التخلص من القشرة وحشرات الشعر مع زيت السمسم ، وكمان هو اكتر فاعلية ، اخلطي كميات متساوية من زيت السمسم وزيت النيم ، دلكي فروة الراس والشعر بالخليط ، سيبيه لمدة ساعة وبعدها اغسليه بشامبو خفيف.

فوايد زيت السمسم للشعر 8

مقالات متعلقه

علاجات منزلية لاصلاح الشعر التالف

علاجات منزلية لاصلاح الشعر التالف

شامبو العسل الطبيعي لعلاج مشاكل الشعر

شامبو العسل الطبيعي لعلاج مشاكل الشعر

ازاي تعتني بشعرك في ايام الرطوبة؟

ازاي تعتني بشعرك في ايام الرطوبة؟