منتجات العناية الاساسية اللي المفروض تكون موجودة في شنطة الجيم بتاعتك

ريهام محمود
ريهام محمود
في
بشرة
321

بعد جلسة التمرين بتاعتك في الجيم والاستمتاع بوقت التمرين ، اللي هتعمليه بعد التمرين مايقلش اهمية وبيكمل صحتك العامة ، والنهاردة من خلال موضوعنا هنشارك معاكم منتجات العناية الشخصية في الجيم اللي المفروض تاخديها معاكي كل مرة.

منتجات العناية الشخصية في الجيم:

1- مزيل العرق:

مزيل العرق هو اول حاجة في قايمة الحاجات اللي المفروض تبقى معاكي ، لان اكيد بعد التمرين القوي ، ده بيخلق بيئة رطبة للبكتيريا على بشرتك ، وده هيأدي لريحة كريهة ، ومزيلات العرق هتساعد على احتواء الريحة مع الحفاظ على شعور الانتعاش تحت الابطين لحد ما تروحي وتاخدي الشاور بتاعك.

منتجات العناية الشخصية في الجيم
منتجات العناية الشخصية في الجيم

2- الشامبو الجاف:

الشامبو الجاف يعتبر حل سريع لاستخدامه على الشعر بعد التمرين ، لانه بيحتوي على مكونات نشطة بتمتص الزيوت والعرق من شعرك وبتخلي خصلات شعرك اكتر نضافة وعادة كمان الشامبو الجاف بيكون معطر وده هيضيف ريحة حلوة لشعرك.

منتجات العناية الشخصية في الجيم 2

3- لوشن الايدين:

اثناء التمرين بنستخدم ايدينا كتير من مسك ادوات الرياضة ورفع الاثقال ، وبالتالي ايدك بعد التمرين محتاجة عناية ، ولوشن الايد هيساعد على تلطيف وترطيب البشرة ، وده هيساعد على التخلص من بعض التآكل والتلف اللي البشرة ممكن تتعرض له بعد التمرين.

منتجات العناية الشخصية في الجيم 3

4- مرطب البشرة:

اثناء التمرين او بعده مباشرة اكيد بتلاحظي ان منطقة الخدود بقى لونها احمر ، وده بسبب تدفق كمية كبيرة من الدم اثناء ممارسة الرياضة ، ودي اخبار حلوة ، لان ده معناه ان اس منتجات هتحطيها في الوقت ده البشرة هتمتصها بشكل افضل.

منتجات العناية الشخصية في الجيم 4

5- البيبي بودر:

بعد التمرين الجسم بيكون عرقان ولزج والهدوم بتاعتك ممكن تلزق فيه ، وده اكيد احساس مش مريح ، وهنا يجي دور البيبي بودر ، رشيها على كل جسمك لتجفيف الالتصاق الناتج عن الرطوبة ، وممكن كمان ترشي منها شوية في الشوز بتاعك لامتصاص العرق والريحة والكريهة.

منتجات العناية الشخصية في الجيم 5

6- مناديل مبللة مطهرة:

المناديل المبللة المظهرة هتساعدك انها تزيل الاوساخ والعرق اثناء التمرين ، وهتحافظ على بشرتك منتعشة ، لان تراكم العرق والاوساخ ممكن يسد المسام ويتسبب في ظهور البثور وتلف البشرة.

منتجات العناية الشخصية في الجيم 6

7- الليب بالم:

شفايفك مع التمرين ممكن يحصلها جفاف بسبب ان الجسم بيفقد نسبة سوايل كبيرة عن طريق العرق اثناء التمرين ، عشان كده استخدام الليب بالم لو مرطب الشفايف هيكون مهم لترطيب وتغذية شفايفك.

منتجات العناية الشخصية في الجيم 7

8- جل الصبار:

لو بتعاني من تهيج البشرة اثناء التمرين بسبب العرق ، او البرا الرياضية بتاعتك بتسبب لك تهيج ، هتبقي محتاجة جل الالوفيرا هيساعد على ترطيب وتهدئة البشرة ، بالاضافة انه هيغذي بشرتك لانه يحتوي على فيتامينات زي فيتامين A, C, E, B12, فوليك اسيد ، وغني بستريك اسيد اللي بيساعد على تفتيح التصبغات والبقع الغامقة.

منتجات العناية الشخصية في الجيم 8

مقالات متعلقه

8 حاجات غلط بتعمليهم بعد الجيم بتخلي التمرين ميعملش النتيجة المطلوبة

8 حاجات غلط بتعمليهم بعد الجيم بتخلي التمرين ميعملش النتيجة المطلوبة

تسريحات شعر مناسبة للجيم سريعة وعملية

تسريحات شعر مناسبة للجيم سريعة وعملية

نصايح وأفكار ستايلات ملابس الجيم للمحجبات

نصايح وأفكار ستايلات ملابس الجيم للمحجبات