حيل لمنع العرق في الصيف

ريهام محمود
ريهام محمود
في
بشرة
495

العرق هي آلية مهمة لتنظيم درجة حرارة الجسم ، ولكن المشكلة انه ممكن يتحول لكابوس عند اشخاص كتير ، خصوصا في الصيف والايام الحر ، ممكن يسبب بقع على الهدوم ، وممكن يسبب كمان مشاكل جلدية ، زي ريحة العرق الكريهة والفطريات ، وبالنسبة للاشخاص اللي بيعانوا من زيادة التعرق ، ضروري انهم يتأكدوا لو في سبب اساسي خطير ، اما لو التعرق مش مرتبط بأي مرض او مشكلة صحية ، هنقولك النهاردة حيل لمنع العرق في الصيف.

حيل لمنع العرق:

1- البسي ملابس قطن خفيفة:

في ايام الصيف ، يعتبر اختيار الملابس الخفيفة واحد من العوامل اللي بتقلل من تأثير الشمس ، اتجنبي الملابس اللي واخدة شكل الجسم الافضل تعتمدي على الملابس الفضفاضة والملابس المصنوعة من خامات صناعية ، اختاري الملابس القطن الواسعة اللي ممكن تمتص العرق.

حيل لمنع العرق
حيل لمنع العرق

2- اشربي ماية كتير:

على عكس الاعتقاد الشائع ، شرب السوايل كتير مش بيأدي لزيادة التعرق ، الماية بتحافظ على توازن درجة حرارة الجسم ، لما التعرق بيكون كتير ، الجسم بيفقد الملح ، وللحفاظ على مستوى الصوديوم بالنسبة الصحية للجسم ، اشربي كمية مناسبة من الماية.

حيل لمنع العرق 2

3- اتجنبي الكافيين:

اتجنبي المشروبات اللي بتحتوي على كافيين ، لان شرب القهوة والشاي كتير بيأدي للتعرق وبيزود من فقدان الماية.

حيل لمنع العرق 3

4- راقبي اكلك:

خليكي حذرة جدا عند اكل الاطعمة السخنة, الحارة, والدهنية ، وكمان البصل والثوم لانها بتزود التعرق ، كلي الاطعمة الخفيفة والبسيطة بدل الوجبات السريعة والاطعمة التقيلة.

حيل لمنع العرق 4

5- اشربي شاي المرمرية:

يعتبر شاي المرمرية وعصير الطماطم كمان من المشروبات اللي بتقلل من فعالية الغدد العرقية.

حيل لمنع العرق 5

6- اتخلصي من الوزن الزيادة:

الوزن الزيادة هو واحد من الاسباب الرئيسية المسببة للتعرق ، للحفاظ على صحتك العامة وتقليل التعرق ، اتخلصي من الوزن الزيادة بنظام غذائي صحي.

حيل لمنع العرق 6

7- انتبهي لنضافتك:

خدي حمام مرة واحدة على الاقل يوميا ، وبعد الحمام جففي جسمك كويس واستخدمي منتجات مضادة للتعرق ، وغيري الهدوم بشكل دايم بعد كل حمام.

حيل لمنع العرق 7

8- تهوية المكان:

اتأكدي من تهوية المكان اللي انتي موجودة فيه سواء البيت او المكتب بشكل متكرر طول اليوم ، لانه دوران الهوا في المكان حتى لو قليل ، بيقلل من التعرق.

حيل لمنع العرق 8

9- اتجنبي الحركة المفرطة:

اتجنبي الحركة المفرطة لان الحاجات اللي بتحتاج نشاط بدني بتزود من التعرق ، ولو انتي مضطرة تفضلي فترات طويلة في الشمس ، حاولي انك تاخدي راحة كل فترة.

حيل لمنع العرق 9

10- ماتاخديش شاور بماية سخنة:

الاستحمام بالماية السخنة بيرفع درجة حرارة الجسم وبيسبب التعرق المفرط ، الافضل تستحمي بماية دافية او باردة اذا امكن للحفاظ على توازن درجة حرارة الجسم.

حيل لمنع العرق 10

11- علاج البوتوكس لعرق تحت الابطين:

من العلاجات المعتمدة لعلاج التعرق المفرط ، هو حقن البوتوكس تحت الجلد بأبر دقيقة في المنطقة اللي بتعاني من تعرق شديد ، مع العلاج ده ، التعرق بيتوقف في المنطقة لمدة 6 شهور تقريبا ، ويعتبر البوتوكس من اكتر العلاجات الشائعة لمنطقة تحت الابط ، بالاضافة ان التعرق بيستمر في اجزاء تانية من الجسم ، فتوقف التعرق في المنطقة دي مش بيسبب اي مشاكل صحية ومش بيسبب اي ضرر.

حيل لمنع العرق 11

وصفات و حيل ازاى ممكن تعرقى اقل

وصفات و حيل ازاى ممكن تعرقى اقل
وصفات و حيل ازاى ممكن تعرقى اقل

مقالات متعلقه

فوايد الشبة الجمالية للبشرة

فوايد الشبة الجمالية للبشرة

10 اماكن في الجسم ممكن تستخدمي فيها مزيل العرق غير تحت الابطين

10 اماكن في الجسم ممكن تستخدمي فيها مزيل العرق غير تحت الابطين

9 نصايح صباحية ممكن تنقذك لو معندكيش وقت تاخدي شاور

9 نصايح صباحية ممكن تنقذك لو معندكيش وقت تاخدي شاور