الشمع البارد: فوايده, ازاي تعمليه, واثاره الجانبية

ريهام محمود
ريهام محمود
في
بشرة
684

الشمع البارد يعتبر من ابسط الطرق للتخلص من شعر الجسم غير المرغوب فيه ، ويعتبر اسهل من طرق تانية زي النتف, الشمع السخن, السويت ، تقدري بكل بساطة تشتري شرايح الشمع البارد ، وتحطيها على المنطقة اللي عايزة تزيلي منها الشعر ، وتسحبيها لازالة الشعر ، والنهاردة من خلال موضوعنا هنتعرف على طريقة الشمع البارد لازالة الشعر الزائد, فوايده, وازاي تعمليه, واثاره الجانبية.

الشمع البارد لازالة الشعر:

على عكس الشمع السخن ، في طريقة الشمع البارد انتي مش محتاجة لاستخدام الحرارة لتليين الشمع ، بالاضافة ان شرايح الشمع البارد تقدري تاخديها معاكي بسهولة اثناء السفر لاستخدامها ، وده واحد من اسباب تفضيل كتير من البنات لطريقة الشمع البارد ، تابعي معانا المقال بتاعنا واتعرفي على طريقة ازالة الشعر بالشمع البارد خطوة بخطوة ، وفوايده ، والاحتياطات اللي المفروض تاخديها عند استخدامه.

الفرق بين الشمع السخن والبارد:

– درجة الحرارة: الشمع السخن بيحتاج مصدر حرارة لتذويب الشمع ، بيكون محتاج يتسخن على درجة حرارة 45 درجة مئوية لاستخدامه على الجلد ، من ناحية تانية شرايح الشمع البارد مش محتاجة اكتر من انك تدفيها بين ايديكي قبل الاستخدام.

– مساعدة اضافية: ازالة الشعر بالشمع السخن عملية معقدة وبتحتاج لحد متخصص ، وبتحتاج تحضير والالتزام بارشادات كتير ، والا ممكن يحصلك حروق شديدة ، من ناحية تانية الشمع البارد مش بيحتاج مساعدة او متخصص لازالة الشعر ، وكمان مافيش قلق انه ممكن يحصل حروق او جروح.

– مناطق ازالة الشعر: الشمع السخن بيكون مثالي جدا للشعر الخشن زي الساقين والصدر وشعر العانة ، من ناحية تانية الشمع البارد بيشتغل بشكل افضل على ازالة الشعر الرقيق في المناطق الحساسة ، زي اللي موجودة في منطقة البكيني, تحت الابطين, الفخدين ومنطقة الوجه بالكامل يعتبر الشمع البارد مثالي جدا ومريح واقل الم نسبيا.

الشمع البارد لازالة الشعر
الشمع البارد لازالة الشعر

فوايد الشمع البارد:

– مريح:

الشمع البارد استعماله مريح وعملي ، وشرايح الشمع البارد متوفرة بسهولة في كل الصيدليات ومحلات السوبر ماركت وتقدري تعمليه في البيت بسهولة ومش محتاجة تروحي صالون او تعمليه عند متخصصة ، مش محتاجة حتى تشطفي المنطقة بالماية والصابون بعد ازالة الشعر بالشمع البارد لانه مش بيسيب اثر على الجلد ، كل اللي هتعمليه انك هتشيلي الشعر بكل سهولة وترطبي جلدك وهتبقي جاهزة.

– مناسب للجيب:

شرايح الشمع البارد تعتبر بديل مش مكلف لطرق ازالة الشعر التانية زي اجهزة ازالة الشعر, كريمات الحلاقة, شفرات الحلاقة, الشمع السخن, النتف ، وفي نفس الوقت فعالة زي الشمع السخن.

– مش مؤلم:

يعتبر حل فعال وخالي من الالم لكل شعر الجسم غير المرغوب فيه ، مافيش خطر من حرق الجلد او جروح عرضية ، وشرايح الشمع البارد مفيدة كمان في ازالة الشعر من المناطق الحساسة زي الابطين, الصدر, ومنطقة البكيني.

– بيزيل الشعر الناعم:

لان الشمع البارد الطف على الجلد وبيكون من الاول موجود كمية معينة على الشرايح ، بالتالي مش هتستخدمي كمية مفرطة على منطقة الشعر ، وده هيخلي العملية كلها اكتر كفاءة واسهل من الشمع او النتف التقليدي.

– الشعر بينمو اقل:

ازالة الشعر بالشمع البارد بشكل متكرر ، واللي بيشتغل بشكل اساسي عن طريق ازالة بصيلات الشعر من الجذور ، ده بيقلل من تكرار نمو الشعر تحت الجلد وبيحافظ على بشرتك ناعمة.

– تأخر نمو الشعر:

بالظبط زي الشمع السخن ، الاستخدام المتكرر لشرايح الشمع البارد بيقلل من شدة اعادة نمو الشعر ، وبيخلي فيه فترات اطول بين جلسات ازالة الشعر بالشمع.

الشمع البارد لازالة الشعر 2

طريقة استخدام الشمع البارد:

على عكس الشمع السخن اللي بيحتاج تسخين الشمع لحوالي 45 درجة مئوية ، الشمع البارد هو عملية بسيطة ، كل اللي هتعمليه افركي شريحة الشمع بين ايديكي لمدة 10 ثواني لتدفئة الشمع ، بعدها اسحبي غطا الشمع ، والزقي الشريط على المنطقة ، واضغطي عليها بايدك ، وبعدها اسحبي الشريط عكس اتجاه نمو الشعر ، وتقدري تستخدمي شريحة الشمع اكتر من مرة (في نفس الجلسة) على مناطق مختلفة لحد ما تحسي انها بطلت تلزق غيريها بشريحة تانية لو احتاجتي.

الافضل قبل عملية ازالة الشعر ، قشري بشرتك وجففيها تماما قبل استخدام شرايح الشمع لضمان ان الشرايح تلزق على البشرة كويس والحصول على افضل نتايج وبشرة ناعمة.

الشمع البارد لازالة الشعر 3

الآثار الجانبية للشمع البارد:

– مش بينصح بيه للشعر الكثيف:

على عكس  الشمع السخن, الحلاقة, كريمات ازالة الشعر ، شرايح الشمع البارد مش هتبقى افضل حاجة على شعر الجسم الخشن الكثيف ، خصوصا اللي موجودة على الساقين وفي منطقة العانة ، ، وممكن تحتاجي انك تمري على المنطقة اكتر من مرة لازالة الشعر بالكامل ، وده ممكن يأدي لتهيج الجلد وتغير لونه ، ولكن مع ذلك مع شعر الجسم الناعم والسميك ، الشمع البارد يعتبر اختيار مثالي ومريح.

– مش دقيق بما فيه الكفاية:

في حين ان الشمع السخن دقيق وبيزيل حتى الشعر القصير ، الشمع البارد مش بنفس الدقة ، ولازم الشعر يكون بطول 1/8 بوصة على الاقل عشان تقدري تشيليه بشرايح الشمع البارد.

– اتجنبيه اثناء الدورة الشهرية:

المناطق الحساسة بتكون اكتر حساسية في ايام الدورة الشهرية ، عشان كده مش بننصحك باستخدام شرايح الشمع البارد لازالة شعر منطقة البكيني اثناء الفترة دي ، لان ممكن يحصل تهيج واحمرار وحتى حبوب.

الشمع البارد لازالة الشعر 4

احتياطات عند ازالة الشعر بالشمع البارد:

– اتجنبي المعالجة الكيميائية:

لو عملتي اي علاج كيميائي للجلد ، زي التقشير الكيميائي ، او بتستخدمي الريتينول على البشرة ، لازم تستني كام يوم قبل ما تعملي ازالة للشعر بالشمع ، لان معروف ان العلاجات الكيميائية دي بتخلي البشرة حساسة اكتر ، واستخدام الشمع ممكن يأدي لتهيج الجلد ومشاكل جلدية تانية.

– استخدمي SPF:

الشمع البارد من يسبب تهيج الجلد وظهور بثور وزيادة حساسية الجلد لاشعة الشمس لمدة كام يوم بعد جلسة ازالة الشعر ، وبالتالي استخدام واقي من الشمس ضروري جدا بعد جلسة ازالة الشعر بالشمع.

– تجنب مزيل العرق:

خلي في فترة راحة لمدة 24 ساعة بين الشمع البارد واستخدام مزيلات العرق او البرفيوم اللي بتحتوي على نسبة عالية من الكحول ، لان استخدامه فورا بعد ازالة الشعر بالشمع ممكن يأدي لتهيج الجلد او ظهور بثور واحمرار او حتى ظهور بقع غامقة بشكل دائم ، وده بينطبق بشكل خاص على منطقة الابطين والايدين.

– استخدمي زيت جوز الهند كمرطب:

زيت جوز الهند مشهور بتأثيره المهديء على البشرة ، واستخدام الزيت بعد الشمع البارد مش بس بيهدي الجلد ، ولكم كمان بيرطبه ، وده بيخلي بشرتك شكلها صحي.

الشمع البارد لازالة الشعر 5

مقالات متعلقه

ازالة الشعر بطريقة طبيعية في البيت استخدام الحجر الخفاف

ازالة الشعر بطريقة طبيعية في البيت استخدام الحجر الخفاف

طريقة ازالة الشعر من منطقة البكيني بمكون واحد بس من غير الم

طريقة ازالة الشعر من منطقة البكيني بمكون واحد بس من غير الم

كل اللي محتاجه تعرفيه عن طريقة التحليل الكهربائي لازالة الشعر الزائد نهائيا

كل اللي محتاجه تعرفيه عن طريقة التحليل الكهربائي لازالة الشعر الزائد نهائيا