10 نصايح ممكن تنقذ حياتك في يوم

ريهام محمود
ريهام محمود
في
صحة
529

اوقات كتير ممكن نمر بمواقف صعبة مش بنعرف نتصرف فيها بشكل صح ، عشان كده النهاردة من خلال موضوعنا هنشارك معاكم نصايح ممكن تنقذ حياتك في يوم لو اتعرضتي لاي موقف صعب.

نصايح ممكن تنقذ حياتك:

1- لو الماية على الشاطيء بعيد عن حدود الشاطيء الطبيعية:

بما اننا في الصيف ، وده وقت البحر ، لو لقيتي الخط المائي بعيد بشكل مش طبيعي عن الشاطيء ،  دي تبقى علامة على حدوث تسونامي ، لو لاحظتي ده في اي مكان انتي موجودة فيه ، حذري اللي حواليكي وابعدوا عن المكان فورا.

نصايح ممكن تنقذ حياتك
نصايح ممكن تنقذ حياتك

2- الجروح:

لما تتعاملي مع جرح ، حاولي دايما ترفعيه فوق مستوى قلبك ، الطريقة دي بتهدي التورم وبتساعد على تصريف السوايل بعيد عن المنطقة ، اما لو الجرح في الوركين او الارداف ، نامي على ضهرك وارفعي المكان بالمخدات ، لو مش هتقدري ترفعي الجرح ، حاولي انك تخليه في مستوى القلب او اقرب ما يمكن ليه.

نصايح ممكن تنقذ حياتك 2

3- طريقة سهلة لاعادة الشخص لوعيه:

لو في شخص فقد وعيه ، كل اللي هتعمليه نيميه على ضهره وادفعي الركبتين ناحية صدره ، ده هيخلي الدم يتدفق للدماغ ، والشخص اللي فاقد الوعي هيفوق ، لكن اولا اتأكدي ان الشخص ماعندوش اي اصابات في الرجل او الجسم ، لانه ممكن ده يخلي الوضع اسوأ.

نصايح ممكن تنقذ حياتك 3

4- لسعات النحل:

لو اتعرضتي للسعة نحلة ، فانتي محتاجة تزيلي اثر اللدغة ، في حين انه من الشائع ان سحب الابرة من الجلد بيقلل من السم ، ولكن اهم حاجة هي التوقيت ، انتي محتاجة تبعدي الحشرة في اسرع وقت ممكن ، سواء خدشتيها او شيلتيها بالملقاط او سحبتيها من الجلد ، النحلة مجرد ما بتفقد الابرة بتاعتها بتطلق ريحة بتجذب نحلات تانية للمنطقة ، بمجرد ما تشيلي الابرة ، اغسلي الجرح وحطي عليه ضمادة للجروح واعملي عليه كمادات ماية باردة ، لو حصل اي حساسية روحي للدكتور في اقرب وقت ممكن.

نصايح ممكن تنقذ حياتك 4

5- الحروق من الدرجة الاولى:

حروق الدرجة الاولى ، والمعروفة بالحروق السطحية ، بتأثر بس على الطبقة العلوية للجلد ، وفي حين انها ممكن تبقى مؤلمة الا انها مش خطيرة ، حاولي فورا تبريد الحرق بماية باردة من الحنفية ، واستخدام الزبدة او الدهون يعتبر من العلاجات الشعبية القديمة للحروق ، ولكن الحقيقة انه ممكن يسبب ضرر اكتر للحرق لانه بيبطيء اطلاق الحرارة ، من الطرق اللي ممكن تستخدميها في الحالة دي هي خليط صودا الخبز والماية هيساعد على اطلاق الحرارة من الحرق ، اتجنبي المضادات الحيوية الموضعية ومعظم المراهم ، ولكن ممكن  دهن الفازلين مرتين لتلات مرات في اليوم على مكان الحرق ، الادوية كمان ممكن تساعد في تخفيف الالم والالتهاب.

نصايح ممكن تنقذ حياتك 5

6- سم العناكب في الموز:

العناكب دايما بتستخبى في الزرع وفي نباتات الموز ، خلي بالك لو اشتريتي موز ولقيتي فيه نقطة غريبة زي اللي باينة في الصورة ، دي غالبا كانت عش لعناكب صغيرة ، اتجنبي اكلها.

نصايح ممكن تنقذ حياتك 6

7- اصابات العين:

لما بيحصلك اي اصابة غالبا اول حاجة بتعمليها هو انك بتنضفي الجرح ، مع ذلك لما عينك يحصلها اي اصابة ، اهم حاجة تعمليها هو انك تغطي عينك وبعدين تطلبي مساعدة ، لان من خلال محاولتك لتنضيف عينك بنفسك ، ممكن تخاطري بأذية نفسك اكتر ، وده ممكن يسبب لك ضرر دائم لعينك ، الاستثناء الوحيد للقاعدة دي هو لو دخل في عينك اي مواد كيمائية ، في الحالة دي بس اشطفيها فورا بالماية.

نصايح ممكن تنقذ حياتك 7

8- لسعات قنديل البحر:

مافيش حاجة ممكن تفسد يومك على البحر زي لسعة قنديل البحر ، وغالبا ناس كتير اتعرضت للموقف ده بعد تقضية يوم على الشاطيء ، ممكن في الحالة دي تحاولي تشطفي الجرح بالماية المالحة ، ممكن كمان تشطفي الجرح بالماية السخنة او الخل وتغطية الجرح بمحلول مكون من صودا الخبز والماية ، الفحم المنشط كمان بيساعد على استخلاص سم القنديل.

نصايح ممكن تنقذ حياتك 8

9- شظايا الخشب:

الشظايا مليانة بالجراثيم وممكن انها تصيب الجلد المفتوح بسهولة ، عشان كده افتكري دايما انك تتعاملي مع الجرح وانتي معقمة ، لو عندك شظية مغروسة بالكامل في الجلد ، اول حاجة نضفي المنطقة بمطهر وبعدها خرجي الشظية بره الجلد بابرة معقمة بالماية المغلية ، بمجرد ما تخرجيها ، شدي الشظية بالملقاط ، بعدها  اغسلي المنطقة بالماية والصابون.

نصايح ممكن تنقذ حياتك 9

10- اعاقة التنفس:

لو شخص اتوقف عن التنفس ، فعادة هيكون بيعاني من انسداد في مجرى الهوا ، اقلبي الشخص على ضهره وافحصي الفم وشيلي اي حاجة بتمنع التنفس ، حتى السوائل ، لفتح مجرى الهوا ميلي الراس وارفعي الدقن ، وبدل ما تحطي ايدك قريب من اعلى الراس او الجبهة ، ممكن تعملي اجراء “دفع الفك” عن طريق وضع صوابعك تحت الفك ودفع الفك السفلي لاعلى ، من غير تحريك الرقبة ، لفتح الفم ، الطريقة دي بترفع اللسان بعيد عن مجرى الهوا ، وبيساعد في تقليل انسداد الهوا ، بعدها ، ميلي الراس عشان تفتحي الممرات الهوائية.

نصايح ممكن تنقذ حياتك 10

11- الندوب:

لما بيحصل جرح على الجلد بتبقي قلقانة من الندبة اللي ممكن يسيبها بعد كده ، ولكن في حاجات ممكن تعمليها عشان تمنعي اصلا  انه يحصل ندبة على جلدك ، صودا الخبز ليها خصائص مطهرة بتساعد على منع تكون الندبة ، وبتمنع العدوى ، لما تيجي تعالجي الندبة بصودا الخبز مهم انك تسيبي الجرح يتعرض للهوا الطلق ، بالاضافة لده ، ممكن كمان تخلطي صودا الخبز بالماية لعمل مطهر تحطيه على الجرح.

نصايح ممكن تنقذ حياتك 11

مقالات متعلقه

10 نصايح صحية سهلة هيفرقوا معاكي

10 نصايح صحية سهلة هيفرقوا معاكي

ايه اللي هيحصل لجسمك لو صحيتي كل يوم في نفس الميعاد

ايه اللي هيحصل لجسمك لو صحيتي كل يوم في نفس الميعاد

5 اسباب يخلوكي تستخدمي السلالم اكتر

5 اسباب يخلوكي تستخدمي السلالم اكتر