حافظي على شعرك صحي باستخدام زيت الصبار

ريهام محمود
ريهام محمود
في
شعر
433

لو في مكون سحري واحد ممكن يعالج كل مشاكل بشرتك وشعرك ، هيكون هو نبات الصبار بفوايده الكتير اللي مالهاش عدد ، نبتة الصبار تعتبر حل شامل لكل مشاكل الشعر والجلد ، بسبب احتوائه على الفيتامينات والمعادن والاحماض الامينية ، والنهاردة من خلال موضوعنا هنتعرف مع بعض على فوايد زيت الصبار للشعر ، وطريقة استخدامه ، وازاي تعمليه بنفسك في البيت بطريقة سهلة.

زيت الصبار للشعر:

الصبار بيتم استخدامه  من قرون طويلة لخصائصه العلاجية ، هو نبات مهديء بيفيد الشعر وفروة راسك بشكل كبير ، بيحتوي على فيتامين A, C, E وكلها تعتبر من مضادات الاكسدة ، بالاضافة انه مصدر طبيعي لفيتامين B ,واللي بيستخدم في كتير المكملات الجمالية للشعر والبشرة.

نبات الصبار بيحتوي كمان على معادن زي الكالسيوم, النحاس, السيلينيوم, المغنيسيوم بالاضافة للاحماض الامينية ، وفي حين ان استخدام جل الصبار من الحاجات المعروفة للشعر ، لكن هل سبق وجربتي زيت الصبار؟ لان الحقيقة مش بيتم تصنيع زيت الصبار ، لكن انتي تقدري تحضريه بنفسك بسهولة في البيت.

فوايد زيت الصبار للشعر
فوايد زيت الصبار للشعر

طريقة عمل زيت الصبار:

المكونات:

– 1 ورقة صبار.

– ½ كوباية من زيت جوز الهند.

طريقة التحضير:

1- هاتي ورقة الصبار ، اغسليها كويس ، قصي الاشواك الحادة من الجانبين بالمقص ، وافتحيها نصين.

2- خرجي الجل من الورقة بالمعلقة ، واضربيه في الخلاط لحد ما يبقى سايل.

3- في طاسة على النار ضيفي زيت جوز الهند والصبار وقلبي باستمرار ، سخني الخليط لحد ما الزيت يبدأ يتحول للون البني شوية.

4- بمجرد ما يتحول للون البني ، ارفعيه من على النار وسيبيه يبرد.

5- بمجرد ما يبرد ، صفي الزيت وخزنيه في ازازة.

فوايد زيت الصبار للشعر 2

طريقة استخدام زيت الصبار:

بعد ما حضرتي زيت الصبار ، استخدميه على الشعر بانتظام ، خدي كمية من الزيت ووزعيه بالتساوي على فروة راسك وشعرك كله لحد الاطراف ، ودلكيه على الشعر لمدة دقايق ، زي ما بتعملي مع اي زيت تاني ، استخدمي زيت الصبار مرة او مرتين في الاسبوع للحصول على نتايج فعالة.

ممكن كمان تسيبي زيت الصبار على الشعر طول الليل وتغسليه الصبح.

فوايد زيت الصبار للشعر 3

فوايد زيت الصبار للشعر:

1- بيرطب الشعر:

لو بتعاني من مشكلة الشعر الجاف ، استخدمي زيت الصبار بانتظام على شعرك ، المحتوى المائي العالي في جل الصبار مرطب عالي للشعر ، بالاضافة للانزيمات المحللة للبروتين الموجودة في الصبار بتساعد على ترطيب فروة الراس والشعر وحبس الرطوبة ، وده مفيد بشكل خاص للي بيعانوا من شعر جاف جدا وهش.

فوايد زيت الصبار للشعر 4

2- بيمنع الهيشان:

الصبار بيحتوي على احماض امينية ، ممكن تضيف لمعان للشعر الهايش المجعد وتخليه قوي ، لانه بيحبس الرطوبة في الشعر ، ده هيخلي الشعر اكتر نعومة ، واستخدام زيت الصبار على الشعر بانتظام هيأدي لحصول تغيير ملحوظ في مشكلة الهيشان.

فوايد زيت الصبار للشعر 5

3- بيزود نمو الشعر:

تساقط الشعر من اكتر المشاكل اللي كل البنات تقريبا بيعانوا منها ، لما يكون تساقط الشعر هو عدوك الاول ، هيكون استخدام زيت الصبار على الشعر هو افضل حل ليكي ، الصبار هيساعد على زيادة نمو الشعر عن طريق تجديد بصيلات الشعر وازالة خلايا الجلد الميتة من فروة راسك.

فوايد زيت الصبار للشعر 6

4- بيساعد على تنعيم الشعر:

المحتوى العالي من البروتين والفيتامنيات والمعادن في زيت الصبار بتساعد على تغذية بصيلات الشعر ، وده بيساعد على تحسين خصلات الشعر بشكل عام ، مع مرور الوقت ، الاستخدام المنتظم للصبار بيحافظ على صحة وتغذية الشعر ، وده بدوره هيخلي الخصلات اكتر نعومة وسهل التحكم فيها.

فوايد زيت الصبار للشعر 7

5- بيمنع الالتهابات الفطرية:

زيت الصبار ممكن يساعد في علاج الالتهابات الفطرية ، لو فروة راسك غير صحية بسبب الالتهابات الفطرية والبكتيرية ، استخدام زيت الصبار للشعر هيكون مفيد ، خصائصة المضادة للميكروبات ممكن انها تقتل البكتيريا المسببة للعدوى ، وخصائصه المضادة للفطريات ممكن انها تقلل من نمو الفطريات على فروة الراس ، وبالتالي الحفاظ على فروة راس نضيفة وصحية.

فوايد زيت الصبار للشعر 8

6- بيعالج قشرة الراس وحكة فروة الراس:

زيت الصبار بيساعد بشكل فعال على علاج القشرة والوقاية منها ، بيساعد على ترطيب فروة الراس وبيتخلص من الزيوت الزيادة اللي بتأدي لتراكم القشرة على فروة الراس ، وبالتالي بيساعد في علاج قشرة الراس ، وبيساعد كمان في التخلص من حكة فروة الراس.

فوايد زيت الصبار للشعر 9

مقالات متعلقه

علاجات منزلية لاصلاح الشعر التالف

علاجات منزلية لاصلاح الشعر التالف

شامبو العسل الطبيعي لعلاج مشاكل الشعر

شامبو العسل الطبيعي لعلاج مشاكل الشعر

ازاي تعتني بشعرك في ايام الرطوبة؟

ازاي تعتني بشعرك في ايام الرطوبة؟