3 علاجات للقدمين لتنعيمها تعمليهم بنفسك في البيت

ريهام محمود
ريهام محمود
في
بشرة
514

للحفاظ على نعومة رجليكي وترطيبهم انتي مش محتاجة كل مرة تروحي لصالون عشان تعملي جلسة علاجية ، تقدري تعملي ده بنفسك في البيت بمكونات طبيعية بسيطة ، والنهاردة من خلال موضوعنا هنشارك معاكم 3 علاجات للقدمين لتنعيمها وترطيبها والتخلص من الجفاف والتشققات.

علاجات للقدمين لتنعيمها:

1- للبشرة الجافة والمتهيجة: ماسك القدم بالبيض والموز

المكونات:

– بيضة واحدة مخفوقة.

– 1 موزة مهروسة.

– 3 – 4 معالق كبيرة لبن.

– 2 معلقة كبيرة عسل.

– 5 معالق كبيرة من زيت الزيتون.

المقشر ده بيحتوي على مقشر كيميائي خفيف وهو حمض اللاكتيك الموجود في اللبن ، وحمض اللاكتيك يعتبر حمض خفيف بيقشر مع خصائص ترطيب اضافية ، والمقشر ده مثالي للبشرة الجافة والحساسة.

اخلطي كل المكونات مع بعض ، وزعي الخليط على القدمين وسيبيه لمدة 40 دقيقة ، وبعدها اغسلي القدمين بغسول لطيف ، ولان الماسك ده مليان بمكونات مرطبة ، الافضل انك تعمليه بعد نقع رجلك شوية في ماية دافية ، عشان بشرتك تمتص كل فوايد المكونات.

علاجات للقدمين لتنعيمها
علاجات للقدمين لتنعيمها

2- للبشرة الجافة: ماسك القهوة والكركم

المكونات:

– 1 معلقة كبيرة من عصير الليمون.

– ¼ معلقة صغيرة كركم.

– ½ معلقة صغيرة قهوة مطحونة.

اخلطي الكركم والقهوة مع بعض وضيفي عصير الليمون بالتدريج لحد ما يبقى عندك قوام مناسب ، انقعي رجلك في ماية دافية لمدة 10 دقايق ، وبعدها دلكي رجلك بالمقشر ده في حركات دائرية.

علاجات للقدمين لتنعيمها 2

3- للترطيب والتقشير: مقشر السكر وزيت الزيتون والعسل

المكونات:

– ½ كوباية سكر.

– ¼ كوباية من زيت الزيتون.

– 1/8 كوباية عسل.

– 3 – 5 نقط من زيت اللافندر.

اخلطي المكونات كلها مع بعض ، انقعي رجلك في ماية دافية لمدة 10 دقايق ، وبعدها استخدمي المقشر بتدليك البشرة في حركات دائرية.

علاجات للقدمين لتنعيمها 3

حاجات  حطيها في اعتبارك عند تقشير القدمين:

– اتجنبي التقشير القاسي: اتجنبي استخدام مكونات قاسية زي صودا الخبز او اي مكون يكون عبارة عن حبيبات خشنة اوي ، لان المكونات دي ممكن تعمل جروح صغيرة في الجلد وده ممكن يأدي لتغيير او تعطيل مستوى الاس الهيدروجيني الصحي بشكل سلبي ، وعلى الرغم من ان بطن الرجل بيكون الجلد فيها سميك جدا ، الا انه بيكون حساس جدا.

– ابعدي عن المكونات اللي ممكن تجفف الجلد: اتجنبي استخدام الكحول لانه ممكن يجفف الجلد ، واستبدليه بمكونات زي الجلسرين, السيراميد, فيتامين E, زيت اللافندر, زيت النعناع, زيت شجرة الشاي ، المكونات دي هتحافظ على رطوبة الجلدمع ازالة الجلد الميت لما يتم مزجها بمقشر طبيعي للمساعدة في تنعيم الملمس الخشن في القدمين.

– اتجنبي التقشير الكيميائي القاسي: ابعدي عن الاحماض او المقشرات الكيميائية القاسية لتجنب الحروق او التهيج عند تقشير القدمين ، ممكن تكون المقشرات اللي بتشيل طبقة من الجلد المنتشرة على الانترنت مغرية بالنسبة لك ، ولكن الحقيقة هي ممكن تضر اكتر ما تنفع ، المقشرات الكيميائية زي حمض الساليسيليك وحمض الجليكوليك والانزيمات بتكون قاسية جدا على جلد القدمين.

علاجات للقدمين لتنعيمها 4

مقالات متعلقه

8 علاجات منزلية للتخلص من تشقق الكعبين والحصول على اقدام ناعمة

8 علاجات منزلية للتخلص من تشقق الكعبين والحصول على اقدام ناعمة

وصفة طبيعية للتخلص من تشققات الكعبين وتنعيم وتبييض القدمين باستخدام الكوكاكولا

وصفة طبيعية للتخلص من تشققات الكعبين وتنعيم وتبييض القدمين باستخدام الكوكاكولا

روتين العناية اليومية والاسبوعية للقدمين للحفاظ عليها ناعمة

روتين العناية اليومية والاسبوعية للقدمين للحفاظ عليها ناعمة