4 طرق بسيطة لازالة الرؤوس السودا عن طريق تعديل نظامك الغذائي

ريهام محمود
ريهام محمود
في
بشرة
485

علاج اي مشاكل خارجية بيبدأ من جوه الجسم ، بدل ما تشتري المنتجات الخارجية اللي بتتحط على البشرة من بره ، زي الماسكات القاسية او شرايط ازالة الرؤوس السودا اللي ممكن تسيب مسامك مفتوحة ومعرضة للبكتيريا والاوساخ ، الافضل تعتمدي على اختيار الاطعمة المناسبة وحل المشكلة داخليا وبطرق صحية هيكون هو الحل الامثل ، والنهاردة من خلال موضوعنا هنشارك معاكم قائمة اطعمة لازلة الرؤوس السودا ، بناء على الابحاث الطبية.

اطعمة لازالة الرؤوس السودا:

1- كلي حفنة من اللوز:

اللوز بيحتوي على كمية كبيرة من فيتامين E واللي عنده قدرة طبيعية لمنع الحاجات اللي ممكن تضر بشرتك ، زي التلوث والبكتيريا ، ولو قلقانة ان اللوز بيحتوي على دهون كتير ، بنقولك ماتقلقيش لانه بيحتوي على دهون صحية ممكن تساعدك على انقاص الوزن ، ولكن تجنبي الكاجو الني لانه مش آمن وممكن يهيج بشرتك.

اطعمة لازالة الرؤوس السودا
اطعمة لازالة الرؤوس السودا

2- امنعي منتجات الالبان من نظامك الغذائي:

منتجات الالبان ممكن يبقى ليها تأثير ضار على بشرتك اكتر ما انتي تتخيلي ، البروتينات الموجودة في لبن البقر بتفرز الانسولين ، وده معروف انه بيسبب تشققات ومشاكل الجلد زي الرؤوس السودا ، حتى انه البروتينات اللي موجودة في اللبن ممكن تختلط مع الهرمونات الطبيعية اللي في اجسامنا واللي ممكن تسبب ظهور البثور.

اطعمة لازالة الرؤوس السودا 2

3- كلي اكتر من الاطعمة اللي بتحتوي على احماض اوميجا 3 الدهنية:

احماض اوميجا 3 الدهنية ممكن انها تقلل الالتهاب وتساعد في محاربة حب الشباب ، ببساطة تقدري تاكلي الاطعمة اللي بتحتوي على اوميجا 3 لوحدها او دمجها مع اطعمة صحية تانية ، الاوميجا 3 ممكن تساعد كمان على التخلص من جفاف البشرة والاحمرار والحكة ، ومن افضل مصادر اوميجا 3 هي السلمون, المحار, السردين, الكافيار, بذور الشيا, فول الصويا وغيرها من الاطعمة الغنية باوميجا 3.

اطعمة لازالة الرؤوس السودا 3

4- استخدمي زيت بذور لسان الثور:

على الرغم من ان زيت لسان الثور بيحتوي على احماض اوميجا 6 الدهنية (واللي المفروض تتجنبيها لازالة الرؤوس السودا) ، الا انه مش بيسبب التهاب في الجلد ، هو في الواقع مضاد للالتهابات ، وبيساعد على تكسير انسداد البروتين وعلى تقليل الاكسدة.

اطعمة لازالة الرؤوس السودا 4

9 وصفات طبيعية فعالة لعلاج الرؤوس السودا

وصفات طبيعية فعالة لعلاج الرؤوس السودا
وصفات طبيعية فعالة لعلاج الرؤوس السودا

مقالات متعلقه

فوايد الشبة الجمالية للبشرة

فوايد الشبة الجمالية للبشرة

فوايد منقوع الزبيب الاسود للبشرة

فوايد منقوع الزبيب الاسود للبشرة

سيروم ليلي طبيعي لنضارة البشرة

سيروم ليلي طبيعي لنضارة البشرة