10 نصايح للشعر الكيرلي لازم تعرفيهم

ريهام محمود
ريهام محمود
في
شعر
365

الشعر الكيرلي بيحتاج عناية خاصة عشان تحافظي على ترطيبه وشكل التجعيدات بتاعته متحددة ، والنهاردة من خلال موضوعنا هنساعدك في العناية بيه من خلال 10 نصايح للشعر الكيرلي هيفرقوا معاكي.

نصايح للشعر الكيرلي:

1- استخدمي Leave-in Conditioner:

لو متعودة تحطي جل عشان تحافظي على شكل الكيرلي وتثبتيه ، بننصحك تخلطي كمية من ال Leave-in conditioner مع جل تصفيف الشعر ، الطريقة دي هتحافظ على شكل تجعيدات الشعر وعلى نعومة الخصل ، ال Leave-in conditioner مش بس بيمنع تشابك الشعر ، ولكن كمان بيمنع الضرر الناتج عن اشعة الشمس والهوا الجاف.

نصايح للشعر الكيرلي
نصايح للشعر الكيرلي

2- ماتستخدميش منتجات كتير:

بننصحك ماتستخدميش اكتر من منتجين على شعرك عشان ماتتقليش الشعر ومايبقاش فيه Volume، وما تحطيش المنتج على فروة الراس مباشرة ، لان ده هيأدي لتراكم الدهون ، بدل كده حتى المنتج بعيد عن فروة الراس لحد اطراف الشعر.

نصايح للشعر الكيرلي 2

3- استخدمي الساتان والحرير:

عشان تحافظي على الشعر الكيرلي اثناء النوم وتصحي تاني يوم بشعر ناعم من غير تشابك ولا هيشان ، البسي كاب حرير لتغطية الشعر اثناء النوم ، ده هيساعد على تقوية تجعيد الشعر وهيخليكي تصحي بشعر بيلمع وحيوي وسهل التحكم فيه ، او نامي على كيس مخدة ساتان او حرير.

نصايح للشعر الكيرلي 3

4- اعملي ماسك للشعر:

اكيد انتي مش هتقدري تتحكمي في الجو ولا في الحرارة والرطوبة ، ولكن انتي تقدري تتحكمي في شعرك وتنقذيه من الجفاف عن طريق الترطيب بشكل صح باستخدام ماسك لترطيب الشعر.

نصايح للشعر الكيرلي 4

5- استخدمي واقي من الحرارة:

تجفيف الشعر وتصفيفه بالحرارة بيضر شعرك وبيزود من تقصف الاطراف وتفكك بروتين الشعر ، ولكن لحسن الحظ ان في منتجات كتير ممكن تساعدك على حماية شعرك من الحرارة ، عشان كده في الايام اللي ماعندكيش فيها وقت انك تسيبي شعرك ينشف بشكل طبيعي ، اتأكدي من وضع واقي من الحرارة قبل تصفيف الشعر.

نصايح للشعر الكيرلي 5

6- استخدمي مشط للشعر المجعد:

الامشاط اللي اسنانها واسعة بتمنع التقصف وبتحافظ على شكل تجعيد الشعر ، وده هيحافظ على شعرك صحي ، والانواع دي من الامشاط مناسبة لكل انواع الشعر وخصوصا لتجعيد الشعر ، الامشاط اللي اسنانها واسعة بتساعد على فك تشابك الشعر بطريقة الفرشة ماتقدرش تعمله.

نصايح للشعر الكيرلي 6

7- سرحي الشعر من الاطراف للجذور:

ابدأي دايما تمشيط الشعر من الاطراف ، واطلعي للجذور ، الطريقة دي هتفك تشابك العقد بسهولة وهتحمي شعرك من التقصف والتكسر.

نصايح للشعر الكيرلي 7

8- تمشيط الشعر اثناء وضع البلسم:

تمشيط الشعر بمشط اسنانه واسعة اثناء وضع البلسم يعتبر طريقة فعالة لفك عقد وتشابك الشعر ، ابدئي التمشيط من اطراف شعرك ، واطلعي للجذور ، الطريقة دي كمان بتفك عقد الشعر بسهولة وبتمنع التكسر ، وبعد استخدام البلسم اتأكدي من غسله كويس من الشعر لمنع تراكم البقايا على فروة الراس.

نصايح للشعر الكيرلي 8

9- استخدمي منتجات الشعر الخالية من السلفات:

الشعر الكيرلي عادة بيكون جاف وبيحتاج ترطيب ، والسلفات في منتجات الشعر ممكن تبقى قاسية وتسبب جفاف الشعر ، وخصوصا الشعر الكيرلي ، السلفات بتسبب تلف خصلات الشعر ، وده بيخليها ضعيفة وهايشة ، عشان كده بننصحك تدوري على المنتجات المعمولة مخصوص للشعر الكيرلي ، بننصحك تستخدمي انواع شامبو داخل في مكوناتها زيوت زي زيت الارجان وخالي من السلفات.

نصايح للشعر الكيرلي 9

10- قص الشعر:

الشعر المجعد بيتحول تماما وهو جاف عن وهو مبلول ، في طوله, قوامه, لونه ، وده بيخلي من الصعب على المتخصص تصور النتيجة النهائية لو قص الشعر وهو مبلول ، اما لو قص الشعر وهو جاف هيقدر يحدد مكان كل تجعيدة في الشعر ، وده هيخليه يقص بشكل مظبوط اكتر.

نصايح للشعر الكيرلي 10

روتين العناية بالشعر الكيرلي عشان تحافظي عليه صحي وقوي وشكله حلو

روتين العناية بالشعر الكيرلي
روتين العناية بالشعر الكيرلي

مقالات متعلقه

تسريحات للشعر الكيرلي باستخدام السكارف

تسريحات للشعر الكيرلي باستخدام السكارف

5 اسرار للعناية بالشعر الكيرلي

5 اسرار للعناية بالشعر الكيرلي

افضل الطرق لحماية الشعر الكيرلي اثناء النوم

افضل الطرق لحماية الشعر الكيرلي اثناء النوم