طرق حماية وعلاج الشعر التالف من الشمس

ريهام محمود
ريهام محمود
في
شعر
281

مع دخولنا موسم الصيف والجو الحر ، مهم اننا نحافظ على بعض العادات الصحية الخاصة بفصل الصيف ، وفي حين ان كلنا عارفين اهمية حماية بشرتنا من اضرار اشعة الشمس ، الا انه من السهل علينا اننا ننسى اهمية حماية الشعر التالف من الشمس ، اشعة الشمس بيبقى تأثيرها لحد كبير زي التبييض على الشعر ، الا انه الخبر الحلو انك تقدري تاخدي الاحتياطات اللازمة لحماية شعرك من الشمس في الصيف ، سواء كنتي بتخططي انك تروحي البحر ، او  تعكسي الضرر اللي حصل بالفعل على شعرك ، تابعي معانا السطور الجاية واتعرفي على طرق علاج الشعر التالف من الشمس وحمايته بنصايح بسيطة.

حماية الشعر من تلف الشمس:

1- اتجنبي الكيماويات:

الماية المعالجة بالكلور في حمامات السباحة او تفتيح الشعر ممكن يخليه معرض اكتر لعوامل الصيف من الحرارة والشمس ، حاولي انك تقللي بقدر الامكان من تفتيح الشعر ، واشطفي شعرك فورا بعد الخروج من حمام السباحة.

ممكن كمان تستخدمي منتجات حماية الشعر من الشمس ، زي السبراي او كريمات الشعر اللي بتحتوي على عامل حماية من الشمس.

علاج الشعر التالف من الشمس
علاج الشعر التالف من الشمس

2- استخدمي اكسسوارات الشعر:

القبعة او السكارف من الاكسسوارات المهمة والاساسية في الصيف لحماية شعرك من الشمس ، بالاضافة انها تعتبر افضل الطرق لحماية فروة راسك من اضرار الشمس.

كمان خدي بالك من تسريحات شعرك ، حاولي ماتستخدميش الاربطة المطاطية الضيقة لربط الشعر وهو مبلول لانها ممكن تضر بصيلات الشعر ، اتجنبي تسريحة العقدة العلوية الضيقة اللي ممكن تضغط على خط الشعر ، اعتمدي على تسريحات ناعمة اكتر زي تسريحة ديل حصان منخفضة, ضفيرة, او لفي الشعر وثبتيه ببنسه ، حاولي كمان تتجنبي امشاط الشعر اللي اسنانها ضيقة على الشعر المبلول ، حاولي تسرحي شعرك بصوابعك الاول واستخدام سيروم الشعر  لفك التشابك.

علاج الشعر التالف من الشمس 2

3- استخدمي البلسم المناسب لشعرك:

كل نوع شعر ليه المناسب ليه ، من الشعر الخفيف, الكثيف, المصبوغ ، كل واحد ليه النوع اللي يحميه من اشعة الشمس ، عشان كده لازم تستخدمي بلسم مناسب للون شعرك ونوعه ، بالاضافة لحالة الجو لازم تحطيها في اعتبارك.

علاج الشعر التالف من الشمس 3

طرق علاج الشعر التالف من الشمس:

1- علاج الزيت السخن:

واحدة من افضل الطرق لاستعادة الرطوبة الطبيعية لشعرك هي العلاج بالزيت السخن ، ممكن تجربي خلط 3 كبسولات من زيت فيتامين Eمع ½ كوباية من زيت الزيتون ، سخني الخليط في الميكروويف لمدة 5 – 10 ثواني او على حمام  ماية سخنة لحد ما دافي ومش سخن اوي ، ودلكي بيه شعرك وفروة راسك ، وسيبيه على الشعر لمدة 15 دقيقة وبعدها اغسليه.

علاج الشعر التالف من الشمس 4

2- استخدمي ماسك الشعر المرمم:

الشمس بتدمر بروتين الشعر والمعروف باسم الكيراتين ، ولعكس التأثير ده ممكن تستخدمي ماسك الشعر الغني بالبروتين يعتبر افضل اختيار ليكي.

علاج الشعر التالف من الشمس 5

3- قصي الشعر:

على الرغم من ان قص الشعر مش اول اختيار لينا ، الا ان قص اطراف الشعر التالفة من الشمس واحدة من افضل الطرق للحفاظ على صحة الشعر وتحفيز نموه ، حاولي تقصي اطراف الشعر كل 3 شهور او اكتر حسب حالة شعرك ، لان قص اطراف الشعر المقصفة هتمنع وصول التقصف والضرر لباقي الشعر.

علاج الشعر التالف من الشمس 6

مقالات متعلقه

شامبو العسل الطبيعي لعلاج مشاكل الشعر

شامبو العسل الطبيعي لعلاج مشاكل الشعر

ازاي تعتني بشعرك في ايام الرطوبة؟

ازاي تعتني بشعرك في ايام الرطوبة؟

تونيك للشعر بمكونات طبيعية للتخلص من كل مشاكل شعرك

تونيك للشعر بمكونات طبيعية للتخلص من كل مشاكل شعرك