8 نصايح موضة تعمليهم في الصيف

ريهام محمود
ريهام محمود
1285

استعدي معانا للصيف من خلال نصايح موضة هنشاركها معاكي النهاردة من خلال المقال بتاعنا ، هتساعدك تطلعي بلوم مثالي ، وهتزود من ثقتك بنفسك ، مع اضافة لمسة رائعة لطلتك الصيفية.

نصايح موضة:

1- ازاي تطولي او تقصري الملابس:

للوك احلى في الصيف ، جربي تعملي لوك احادي اللون مع كعب مدبب وجيبة كُسر ، باستخدام قاعدة النسبة 1/3 – 2/3 ، اختاري جيبة طويلة كُسر مع بلوزة من نفس اللون دخليها جوه الجيبة ، بالاضافة لشوز بكعب ، اللوك ده هيجذب العبن للجزء اللي تحت وهيخليكي تباني اطول وانحف.

اما لو عايزة تباني بشكل اقصر ، فغيري لون البلوزة بلون يمشي مع لون الجيبة ، واستبدلي الكعب المدبب بشوز فلات مستدير من قدام ، اللوك ده هيساعد على تفتيت الخط الرأسي لجسمك ، وبالتالي هيخليكي تباني كأنك اقصر واعرض من الطبيعي.

نصايح موضة 1
نصايح موضة 1

2- طريقة تنسيق البنطلون القصير مع الشوز:

في بعض القواعد البسيطة الخاصة بالبنطلونات القصيرة ، زي اختيار الشوز برقبة طويلة ماتبينش اي حاجة من رجلك بدل من الشوز اللي رقبتها قصيرة ، ده هيساعد على تطويل الساقين ، كمان بدل ما تلبسي معاهم الجيم شوز ، جربي تلبسي حذاء رياضي كاجوال مايكسرش الخط العمودي للساق ، او تختاري صندل بلون محايد او شوز بكعب صغير.

نصايح موضة 2
نصايح موضة 2

3- طريقة تنسيق الجينز الابيض:

تنسيق الجينز الابيض مع الوان زاهية مثالي جدا لفصل الصيف ، هيكون مناسب جدا تنسقي معاه بلوزة بلون فاتح مع شوز باللون الاسود.

اما لو انتي بتفضلي تنسقي مع الجينز الابيض مع الوان غامقة ، وازني اللوك بلبس شوز اسود وحزام اسود وبولزة بلون غامق ، وتقدري دايما توازني اللون الاسود مع جاكيت بلون محايد.

نصايح موضة 3

4- ازاي تباني اطول وانحف:

الافضل انك تحطي القميص جوه البنطلون الوسط العالي بدل ما يبقى من بره وتقطعي جسمك لنصين ، وده هيخليكي تباني اتخن واقصر ، بدل كده اختاري بنطلون طويل مع تيشرت او قميص دخليه من جوه ، مع شوز مدبب او لوزي.

وعشان تحسني اللوك اكتر ، اختاري توب من نفس لون البنطلون ومختلف عن الطبقة الخارجية من اللوك بتاعك ، على سبيل المثال ، اختاري بنطلون اسود مع قميص اسود مع جاكيت بلون مختلف ، ده هيأدي لجذب العين للجزء العلوي والسفلي من الجسم وهيبينك اطول وانحف.

نصايح موضة 4

5- ازاي تخلي الساقين تبان انحف او اتخن:

لو عايزة الساقين يبانوا انحف تحت الفستان ، البسي تحته شراب ، اما لو عايزة الساقين يبانوا اتخن ماتلبسيش شراب.

نصايح موضة 5

6- ازاي تطولي الساقين:

عشان تبيني رجلك اطول اعتمدي على البنطلونات كاملة الطول وابعدي عن البنطونات القصيرة ، مع التأكد من تغطية منطقة الكاحلين ، لان اي حاجة فوق الكاحل هتقطع الساق وهتبينها اقصر من الطبيعي ، نسقي مع البنطلون شوز مدبب هيساعد على اطالة الساقين اكتر وهتبينك اطول ، اتجنبي البنطونات القصيرة او تني رجل البنطلون لفوق لان ده هيخليكي تباني اقصر.

نصايح موضة 6

7- طريقة اختيار اللبس لو عندك بطن:

لو عندك بطن ، يبقى انتي محتاجة تلبسي حاجة تبعد العين عن منطقة البطن ، وبالتالي هيكون الاختيار المثالي هي البلوزة اللي فيها تفاصيل عند منطقة الصدر والكتفين ، عشان تجذبي العين بعيد عن البطن ، اتجنبي لبس التيشرت او القميص الضيق لانها هتلفت الانتباه للبطن.

نصايح موضة 7

8- ازاي تلفتي الانتباه بعيد عن الوركين والفخدين:

لو عايزة توازني منطقة الوركين ، اختاري الطبقة الخارجية من اللبس بلون واحد مع طبقة داخلية بلون مختلف ، على سبيل المثال ، البسي بنطلون اخضر مع جاكيت اخضر واختاري قميص ابيض تحته ، ده هيساعد على اضافة تناسب لجسمك وهيظهر منحنيات الجسم بشكل احلى.

نصايح موضة 8

مقالات متعلقه

موضة الفساتين الصيفي تضيفيهم لدولابك الموسم ده

موضة الفساتين الصيفي تضيفيهم لدولابك الموسم ده

اكتر 10 ستايلات سلايدز Slides تريندي للصيف

اكتر 10 ستايلات سلايدز Slides تريندي للصيف

الاكسسوارات التريندي للصيف السنة دي

الاكسسوارات التريندي للصيف السنة دي