طريقة عمل سوفلاكي الفراخ اليوناني مع صوص تزاتزيكي

ريهام محمود
ريهام محمود
559

سوفلاكي الفراخ واحد من اشهر اكلات الشارع اليوناني ، مع صوص التزاتزيكي الخاص ، وملفوف في خبز البيتا المقرمش اللذيذ ، والاكلة دي ممكن تتعمل بالفراخ او اللحمة ، والنهاردة وصفتنا هي سوفلاكي الفراخ ، تابعي معانا السطور الجاية واعرفي الطريقة بالخطوات والفيديو.

وصفة سوفلاكي الفراخ:

وقت التحضير: 80 دقيقة.

وقت الطهي: 10 دقايق.

الوقت الاجمالي: ساعة و 30 دقيقة.

مكونات تتبيلة السوفلاكي:

– 4 صدور فراخ من غير عضم (حوالي 1 كيلو).

– 4 معالق كبيرة من زيت الزيتون.

– عصير ليمونة.

– 1 فص ثوم مفروم.

– 2 معلقة كبيرة زعتر مجفف.

– ملح وفلفل اسود.

مكونات صوص تزاتزيكي:

– 1 حبة خيار.

– 2 فص ثوم مفروم.

– ¼ كوباية زيت زيتون.

– 500 جرام زبادي متصفية من الماية بتاعتها.

– 1 – 2 معلقة كبيرة من الخل البلسمي.

– ملح.

للتقديم:

– 8 خبز بيتا.

– زيت زيتون.

– 1 – 2 معلقة زعتر مجفف.

– 1 حبة طماطم متقطعة شرايح.

– 1 بصلة حمرا متقطعة شرايح.

– بطاطس مقلية (اختياري).

– خس (اختياري).

– ملح وفلفل اسود.

– 8 – 9 اسياخ خشب.

وصفة سوفلاكي الفراخ 1
وصفة سوفلاكي الفراخ 1

طريقة التحضير:

1- ابدأي بتحضير التتبيلة ، قطعي صدور الفراخ لمكعبات صغيرة ، حطيها في طبق كبير مع كل مكونات التتبيلة ، واخلطيهم كويس بايدك بحيث التتبيلة تغطي كل قطع الفراخ ، غطي الطبق بكيس بلاستيك او غطا ، ودخليه التلاجة لمدة 30 – 60 دقيقة.

وصفة سوفلاكي الفراخ 2
وصفة سوفلاكي الفراخ 2

2- خلال الوقت ده حضري صوص التزاتزيكي ، في الخلاط ضيفي زيت الزيتون, الثوم المفروم اخلطيهم مع بعض لحد ما يمتزجوا ، قشري الخيار وابشريه في طبق كبير ، وتبليه بالملح والفلفل وسيبيه على جنب لمدة 10 دقايق ، بعدها حطي الخيار على مصفى وصفيه كويس من خلال الضغط عليه بمعلقة عشان تتخلصي من كل الماية الزيادة ، بعدها ضيفي على الخيار خليط الثوم والزيت, الزبادي, الخل البلسمي ورشة ملح قلبيهم لحد ما كل المكونات تمتزج مع بعض كويس ، احفظي صوص التزاتزيكي في التلاجة عشان يتقدم بارد مع السوفلاكي.

صوص التزاتزيكي
صوص التزاتزيكي

3- هاتي الاسياخ الخشب وانقعيها في الماية عشان ماتتحرقش ، وبعدها دخلي قطع الفراخ في الاسياخ ، ممكن بين كل قطعة فراخ والتانية تحطي قطع فلفل ملون وبصل متقطعين بنفس حجم الفراخ ، وتكوني متبلاها بزيت الزيتون والملح والفلفل الاسود.

وصفة سوفلاكي الفراخ 4

4- سخني الشواية او الجريل على درجة حرارة عالية ، اشوي اسياخ الفراخ لمدة 8 – 10 دقايق ، مع التقليب من وقت للتاني لحد ما تستوي من كل الجوانب وتاخد لون دهبي.

وصفة سوفلاكي الفراخ 5

5- اثناء شوي السوفلاكي ، حضري خبز البيتا ، سخني الفرن على درجة حرارة 250 درجة مئوية ، بفرشة ادهني الخبز بزيت الزيتون من الجانبين وتبليه بالملح والزعتر ، حطي صينية فرن كبيرة مقلوبة في قاع الفرن بتاعتك ، ورصي خبز البيتا فوق الصينية ، حمصيه لمدة دقيقتين ، وممكن بدل الفرن تستخدمي الشواية او الجريل.

وصفة سوفلاكي الفراخ 6

6- لتقديم سوفلاكي الفراخ ، قطعي شريحتين من البصل الاحمر وحطيهم في طبق ، وفوقيهم سيخ الفراخ ، رشي عليه شوية من زيت الزيتون وعصير الليمون ، قدميها مع خبز البيتا وصوص التزاتزيكي ، ممكن كمان تقدمي السوفلاكي في ساندوتش ، هاتي خبز البيتا وزعي عليه شوية من صوص التزاتزيكي وحطي فوقيه الفراخ وشرايح البصل والطماطم والبطاطس المقلية ولفيه وقدميه.

الطريقة بالفيديو:

مقالات متعلقه

وصفة يخنة الفراخ مع السجق الاسبانية السهلة

وصفة يخنة الفراخ مع السجق الاسبانية السهلة

وصفة الفراخ على الطريقة الرومانية

وصفة الفراخ على الطريقة الرومانية

طريقة عمل وصفة دجاج توسكان الايطالية

طريقة عمل وصفة دجاج توسكان الايطالية