سموزي الجمال الشامل بالكولاجين

ريهام محمود
ريهام محمود
في
بشرة
688

عادة روتين الجمال عند كتير مننا بيقتصر بس على الماسكات والحاجات اللي بنحطها على البشرة ، ولكن الاطعمة اللي بناكلها بتلعب كمان دور مهم ، لو عايزة تعززي روتين جمالك ، فانتي محتاجة تفكري في الوجبة الخفيفة اللذيذة اللي معانا النهاردة المليانة بالمغذيات ، النهاردة هنعمل مع بعض سموزي الجمال بالكولاجين للحصول على بشرة نضرة ، والسموزي ده مليان بالمغذيات الجمالية اللي هتدي دفعة صحية لشعرك وبشرتك وضوافرك.

سموزي الجمال بالكولاجين:

مكونات مفيدة للبشرة:

– مضادات الاكسدة لصحة الجلد:

مضادات الاكسدة هي سر صحة الجلد ، فيتامينات أ و ج ليهم تأثير رائع على البشرة من خلال المساعدة على تكوين خلايا جديدة ومنع السموم اللي بتتلامس معاها كل يوم ، والسموزي اللي معانا النهاردة مليان بمكونات ازالة السموم اللي هيخليكي في افضل حالاتك.

– الفاكهة الزاهية والمنعشة:

الفواكة اللي الونها زاهية زي الاناناس, البرتقان, الفراولة ، غنية بفيتامين سي ، وهو واحد من مضادات الاكسدة المهمة لصحة الجلد وانتاج الكولاجين ، الاناناس بيحتوي كمان على البروميلين وهو مضاد للالتهابات اللي ممكن يساعد في تقليل التورم و الانتفاخ ، والفراولة بتحتوي على مضاد للاكسدة خاص اسمه حمض الايلاجيك اللي بيساعد في تفتيح البشرة وبيساعد كمان في تقليل التجاعيد.

سموزي الجمال بالكولاجين 1
سموزي الجمال بالكولاجين 1

فوايد مكونات السموزي:

1- الموز:

الموز من الفواكة اللي بتدي جسمك دفعة من العناصر الغذائية ، بيحتوي على البوتاسيوم وفيتامين أ ، اللي بيساعدوا على ترطيب البشرة الحشنة والجافة ، وده بيساعد على نضارتها ، البوتاسيوم ممكن يساعد كمان على تنعيم الشعر وزيادة نموه ، بالاضافة ان الموز بيحتوي على زيوت طبيعية بتحافظ على المرونة الطبيعية للشعر ومنع تكسره.

سموزي الجمال بالكولاجين 2

2- السبانخ:

السبانخ بتحتوي على نسبة عالية من فيتامين أ ، اللي بيساعد على انتاج الزيت في المسام وبصيلات الشعر لترطيب الشعر وفروة الراس من غير  ما يخليها دهنية ، بالاضافة انه بيساعد على تجديد خلايا البشرة وده بيخلي بشرتك نضرة ، السبانخ بتحتوي كمان على نسبة عالية من الحديد ، وده مهم لصحة الدم ، لان لو مش بتدخلي كمية حديد كفاية في نظامك الغذائي ، هتلاحظي تقشر الجلد, هشاشة الضوافر, تجعد وهيشان الشعر وتقصفه ، وكمية السبانخ الموجودة في السموزي ده هتديكي دفعة من الحديد لمساعدتك في تلبية احتياجاتك اليومية من الحديد.

سموزي الجمال بالكولاجين 3

3- زيت جوز الهند:

ثبت ان زيت جوز الهند بيقلل الالتهابات, بيرطب البشرة, بيساعد على التئام الجروح ، بالاضافة انه مليان بالاحماض الدهنية متوسطة السلسلة ، واللي ليها خصائص مضادة للميكروبات اللي ممكن تساعد على علاج حب الشباب, حماية الجلد من السموم زي البكتيريا الضارة والمواد المسرطنة.

سموزي الجمال بالكولاجين 4

4- الكولاجين:

المكافأة الاضافية في السموزي ده هو الكولاجين ، الكولاجين هو بروتين مهم لصحة الشعر والجلد والضوافر ، بيساعد على تجديد الخلايا, ومنع التجاعيد عن طريق تقوية الروابط في الجلد اللي بتتحلل بمرور الوقت ، ومش بس كده لكن كمان بيدعم صحة المفاصل.

سموزي الجمال بالكولاجين 5

طريقة عمل سموزي الجمال:

المكونات:

– ½ كوباية فراولة.

– ½ كوباية اناناس طازة.

– 3 معالق كبيرة عصير برتقان طازة.

– ½ موزة مجمدة.

– 1 معلقة كبيرة من زيت جوز الهند.

– 1 مغرفة من الكولاجين البودر (هنلاقيه متوفر في الصيدلية).

– ½ كوباية تلج.

طريقة التحضير:

امزجي كل المكونات مع بعض في الخلاط ، مع اضافة تلج او ماية زيادة لحد ما توصلي لقوام مثالي.

ممكن تشربي السموزي ده كل يوم الصبح او كوجبة خفيفة بين الوجبات.

سموزي الجمال بالكولاجين 6
سموزي الجمال بالكولاجين 6

مقالات متعلقه

اشربي كوباية واحدة من المشروب ده كل يوم لزيادة الكولاجين في الجسم والحصول على بشرة نضرة بشكل طبيعي

اشربي كوباية واحدة من المشروب ده كل يوم لزيادة الكولاجين في الجسم والحصول على بشرة نضرة بشكل طبيعي

تحدي اليوم الواحد لتوهج بشرتك قبل الفرح

تحدي اليوم الواحد لتوهج بشرتك قبل الفرح

مكون واحد بس لمنع علامات الشيخوخة

مكون واحد بس لمنع علامات الشيخوخة