افضل طرق ربط الشعر اثناء النوم ، والعناية بيه قبل النوم للحفاظ عليه صحي

ريهام محمود
ريهام محمود
في
شعر
1343

لو عايزة تحافظي على صحة شعرك بالاضافة لايقاف تكسره ، لازم تعرفي افضل طرق ربط الشعر اثناء النوم بشكل صحيح ، لانها هتساعدك على حماية شعرك من اي شكل من اشكال التقصف او التلف اثناء النوم ، وده اللي هنعرفه مع بعض النهاردة من خلال موضوعنا.

طرق ربط الشعر اثناء النوم:

بالنسبة لمعظمنا ، لما بنفكر في روتينا الليلي ، بنفكر في بشرتنا بس وتنضيفها وترطيبها ، ولكن جيه الوقت انك تدخلي شعرك كمان في روتين ما قبل النوم ، والنهاردة هنشارك معاكم نصايح لطرق ربط الشعر اثناء النوم لحمايته ، ولكن مع ذلك في حاجات لازم تعمليها قبل ربط شعرك ، والخطوات دي هي اللي هنتكلم عنها الاول.

خطوات قبل ربط شعرك:

1- ازالة وصلات الشعر:

لو حاطه اكستنشين او وصلات شعر ، لازم تشيليها قبل النوم لانها هتأثر بشكل سلبي على شعرك الطبيعي ، ممكن تتسبب في تلفه بسبب الاحتكاك اللي بيحصل بين وصلات الشعر والمخدة اثناء النوم.

طرق ربط الشعر اثناء النوم 1
طرق ربط الشعر اثناء النوم 1

2- جففي شعرك قبل النوم:

في كتير مننا بيغسلوا شعرهم قبل النوم ، ولكن اللي كتير مايعرفوش ان شعرنا معرض جدا للتكسر والتلف وهو مبلول ، عشان  كده ضروري تجفيف الشعر بالسيشوار قبل النوم ده هيقطع شوط كبير في حماية شعرك ، مجرد بس تجفيف سريع باستخدام الهوا البارد او استخدام سخونة متوسطة ولكن ابعدي السيشوار عن الشعر.

طرق ربط الشعر اثناء النوم 2

3- تمشيط الشعر:

تمشيط الشعر قبل النوم بيسهل عملية لفه او ربطه قبل ما تنامي ، مشطي الشعر قبل ما تربطيه بالراحة لمدة دقايق بحيث تفكي اي عقد او تشابك.

طرق ربط الشعر اثناء النوم 3

4- ترطيب الشعر:

خدي كمية بسيطة من اي زيت مرطب (ممكن تستخدمي زيت جوز الهند) وحطيه على اطراف الشعر ، وللحصول على افضل النتايج ماتستخدميش مرطب اساسه مائي لو شعرك املس لانه هيخليه مجعد ، اما لو شعرك مجعد هيبقى مافيش مشكلة من استخدامه.

الخطوات اللي قولناها فوق دي هي الحاجات اللي المفروض تعمليها قبل ربط شعرك ، دلوقتي هنتعرف على طرق ربط الشعر او لفه.

طرق ربط الشعر اثناء النوم 4

طرق مختلفة لربط الشعر قبل النوم:

1- طريقة البونيه:

استخدمي سكارف ، اتنيه نصين ، لفيه حوالين شعرك بالعكس ، اربطيه من تحت خط الشعر عند الرقبة ، واربطيه على شكل عقدة في مقدمة الراس.

الطريقة دي هتضمن لك ان شعرك مايلمسش المخدة ، وفي نفس الوقت هتتجنبي هيشانه اثناء النوم.

طرق ربط الشعر اثناء النوم 5
طرق ربط الشعر اثناء النوم 5

2- طريقة الاناناسة:

الطريقة دي كمان هنستخدم فيها السكارف ، اتني السكارف بحيث الحواف بتاعته تبقى واخدة شكل حرف V ، واربطي السكارف بالعكس ، بحيث تبقى اطراف الكسارف هي اللي قدام واربطيهم مع بعض ، المساحة اللي موجودة في النص السكارف هتسمح ان الشعر يبقى طالع منها على شكل اناناسة ومن هنا جيه اسم التسريحة ، استخدمي ايديكي عشان تدخلي الشعر جوه وممكن تتني اطراف السكارف وتدخليها في بعضها.

طرق ربط الشعر اثناء النوم 6

3- طريقة الطاقية:

الطاقية او الدوامة ، من الطرق المعروفة من زمان لربط الشعر ، الطريقة دي مناسبة اكتر للشعر المفرود ، وهي من الطرق اللي بتحافظ جدا على الشعر وبتفرده في نفس الوقت لو عملتيها وشعرك مبلول ، هتصحي تاني يوم تلاقيه مفرود.

طرق ربط الشعر اثناء النوم 7

الطريقة بالفيديو:

4- طريقة الاناناسة المنخفضة والسكارف:

انحني وجيبي شعرك كله على قدام ، امسكيه بايدك ، واربطيه بالتوكه ربطة واحدة بس بحيث تبقى فضفاضة مش محكومة اوي على الشعر ، وكمان ماتشديش الشعر اوي على قدام عشان ماتسببيش تكسر الجزء اللي تحت من شعرك ، بعد كده هاتي السكارف واربطيه بالعكس بحيث اطرافه تبقى من قدام تحت الشعر.

طرق ربط الشعر اثناء النوم 8

مقالات متعلقه

ازاي تعتني بشعرك في ايام الرطوبة؟

ازاي تعتني بشعرك في ايام الرطوبة؟

ضيفي معلقة واحدة من الوصفة دي لنظامك الغذائي لنمو شعرك بسرعة

ضيفي معلقة واحدة من الوصفة دي لنظامك الغذائي لنمو شعرك بسرعة

طريقة العناية بالشعر في الشتا وفترة الرياح الموسمية

طريقة العناية بالشعر في الشتا وفترة الرياح الموسمية