10 نصايح جمالية دخليهم في روتينك هيفرقوا معاكي

ريهام محمود
ريهام محمود
في
بشرة
1581

كل يوم العناية بالبشرة والشعر بتتطور وبنكتشف فيها حاجات جديدة ، ومش شرط ابدا عشان تعتني ببشرتك وشعرك انك تستخدمي منتجات غالية او ترهقي ميزانيتك ، انتي ممكن تستخدمي حاجات طبيعية وهتديكي نتايج فعالة جدا ، والنهاردة من خلال موضوعنا هنشارك معاكم 10 نصايح جمالية تدخليهم في روتين العناية بتاعك هفرقوا معاكي.

نصايح جمالية:

1- التقشير الطبيعي بحمض الساليسيليك:

حمض الساليسيليك هو واحد من افضل مقشرات البشرة ، لانه بيعالج حب الشباب بشكل فعال ، بيزيل الخلايا الميتة ، وبيفتح المسام ، و الجريب فروت بيحتوي على عامل تقشير فعال ، وبيحتوي كمان على فيتامين A, C ، المقشر الموجود في فاكهة الجريب فروت بيساعد على التخلص من حب الشباب في الوش حتى كمان حبوب وبثور الصدر والضهر.

هاتي ثمرة الجريب فروت اقطعيها نصين واضربيها  في الخلاط مع ½ كوباية سكر, و 3 معالق كبيرة من زيت اللوز ، اضربيهم مع بعض لمدة 45 ثانية ، انقلي الخليط في علبة محكمة الغلق ، واستخدميه على البشرة مرتين في الاسبوع.

نصايح جمالية 1
نصايح جمالية 1

2- منظف صودا الخبز:

صودا الخبز او البيكنج صودا او المعروف بالكربوناتو ، من المكونات اللي موجودة في مطبخنا نقدر نستخدمها في روتين العناية ببشرتنا ، ضيفي ½ معلقة صغيرة من صودا الخبز للغسول بتاعك عشان تعملي تنضيف اعمق لبشرتك ، وتجنب اي بكتيريا ممكن تسبب البثور ، ممكن كمان تضيفي ½ معلقة من صودا الخبز للشامبو بتاعك هيخلي رغوته افضل وهينضف فروة الراس تماما.

كمان وضع صودا الخبز على معجون الاسنان وفرشة الاسنان هيساعد على تنضيف الاسنان وتبيضها ، ولكن استخدمي الطريقة دي مرة واحدة بس في الاسبوع او اقل ، لان الافراط في استخدام صودا الخبز ممكن يضر مينا الاسنان.

نصايح جمالية 2
نصايح جمالية 2

3- التدليك بزيت جوز الهند:

تدليك جسمك من الراس للقدمين بزيت جوز الهند هيفيدك جدا ، زيت جوز الهند معروف بفوايده في ترطيب الشعر ، بالاضافة انه هيساعد على ترطيب البشرة ويحفظها من الجفاف لو دلكتيها بزيت جوز الهند بانتظام قبل الاستحمام ، ده هيساعد كمان على تخفيف آلام العضلات والمفاصل.

ممكن كمان تدهني باطن القدمين بزيت جوز الهند قبل النوم ، هيساعدك على الحصول على نوم مريح.

نصايح جمالية 3
نصايح جمالية 3

4- مقشر للشعر بملح البحر:

لو بتعاني من القشرة ومافيش اي حاجة جابت نتيجة معاكي ، مقشر ملح البحر ممكن يعملك المعجزات في التخلص من القشرة ، ملح البحر هيساعد على تقشير قشرة الراس وهيهدي فروة الراس في نفس الوقت ، بالاضافة انه مليان بالمعادن الاساسية المفيدة لفروة الراس.

قسمي شعرك خصل ورشي ملح البحر على فروة الراس ، دلكي فروة الراس بالملح باستخدام صوابع رطبة ، بمجرد ما تغطي فروة الراس كلها بالملح ، اغسلي شعرك بعدها بالشامبو والبلسم ، اعملي الطريقة دي قبل غسل الشعر بالشامبو مباشرة وماتتخطيش استخدام البلسم.

نصايح جمالية 4

5- الترطيب بزيت شجرة الشاي:

زيت شجرة الشاي من المكونات المعروفة انه بيساعد على علاج حب الشباب ، لو انتي عندك بالفعل مرطب كويس مناسب لنوع بشرتك ، ولكن محتاجة مساعدة اضافية لعلاج حب الشباب ، اخلطي كمية من زيت شجرة الشاي مع المرطب بتاعك قبل ما تحطيه على بشرتك.

زيت شجرة الشاي ممكن يحول المرطب بتاعك لعلاج فعال لحب الشباب ، خدي كمية بحجم حبة البسلة من المرطب على ايدك وضيفي له نقطة من زيت شجرة الشاي ، امزجيه بصوابعك ووزعيه على بشرتك.

وتقدري تحطي زيت شجرة الشاي مباشرة على المناطق المصابة بحب الشباب.

نصايح جمالية 5

6- ماسك القهوة للبشرة:

القهوة من المكونات اللي بتساعد على تقشير وتفتيح وشد البشرة ، ماسك القهوة بيساعد على منع التشققات, علاج البقع الغامقة. وتغذية البشرة وتوحيد لونها.

امزجي معلقة كبيرة من القهوة المطحونة مع ½ معلقة صغيرة كركم, معلقة كبيرة زبادي لحد ما تتشكل عندك عجينة ، وزعيها على بشرتك وسيبيها لمدة 30 دقيقة وبعدها اغسلي البشرة ، اثناء شطف البشرة افركي بحركات دائرية لفتح المسام.

نصايح جمالية 6

7- مقشر الخدود بالبنجر:

لو بتحبي تستخدمي البلاشر ولكن في نفس الوقت بتحاولي تتجنبي وضع المكياج ، فالنصيحة دي ليكي ، تقدري تستخدمي مقشر البنجر لتنشيط الدورة الدموية واضافة لون وردي طبيعي لخدودك ، ببساطة ابشري ½ حبة بنجر واخلطيها مع معلقة كبيرة سكر ، واستخدمي المقشر ده على منطقة الخدود عن طريق الفرك في حركات دائرية لمدة دقيقة تقريبا ، وسيبيه على بشرتك تمتصه لمدة دقيقة كمان ، وبعدها اغسليه بالماية واستمتعي بخدود وردية طبيعية.

اعملي الطريقة دي بعد تنضيف بشرتك بالغسول ، وبعد ما تخلصي حطي مرطب.

نصايح جمالية 7

8- ماسك جل بذور الشيا:

بذزر الشيا مليانة بمضادات الاكسدة وهي مصدر جيد لاحماض اوميجا 3 الدهنية المفيدة جدا لبشرتك ، بتساعد على علاج علامات الشيخوخة, تهدئة الالتهابات, ترطيب البشرة, ازالة حب الشباب, تقليل التجاعيد والخطوط الرفيعة.

ضيفي 2 معلقة كبيرة من بذور الشيا مع 4 معالق كبيرة من زيت جوز الهند ومعلقة كبيرة من عصير الليمون ، اخلطيهم كويس مع بعض وسيبيهم منقعوين لمدة 30 دقيقة ، هتلاحظي ان المكونات اتحولت لجل ، وزعي الخليط على البشرة وسيبيه لمدة 20 دقيقة لحد ما ينشف ، وبعدها اغسليه بالماية مع التدليك في حركات دائرية ، كرري الماسك ده مرة واحدة في الاسبوع.

نصايح جمالية 8

9- بلسم زبدة الشيا للاكزيما:

الاكزيما تعتبر اسم تاني للالتهاب الجلدي ، لو بتعاني من الالتهاب او لاحظتي وجود بقع من جلدك ملتهبة وجافة وحكة وخشونة ونتؤات ، وبلسم زبدة الشيا ممكن يساعد على تهدئة الجلد على الفور ، ضيفي 5 معالق كبيرة من زيت جوز الهند ، ومعلقتين كبار من زيت اللوز ، و 3 معالق كبيرة من زبدة الشيا ، ومعلقتين كبار من شمع العسل في بوله ودخليها الميكروويف لحد ما المكونات تدوب او دوبيهم على حمام ماية سخنة.

بمجرد ما المكونات تبرد ، ضيفي معلقتين كبار من العسل و 20 – 25 نقطة من اي زيت عطري زي اللافندر وقلبي المكونات مع بعض كويس ، انقلي الخليط في علبة زجاجية ، واستخدميه على بشرتك.

البلسم ده صلاحيته لمدة سنة كاملة ، خزنيه في مكان بارد وجاف.

نصايح جمالية 9

10- تونر خل التفاح:

لو الرقم الهيدروجيني لبشرتك مش متوازن ، جربي خل التفاح للسيطرة على الجلد ، خل التفاح بيساعد على موازنة درجة حموضة بشرتك بشكل فعال مع ازالة البكتيريا المسببة لحب الشباب ، امزجي 3 معالق كبيرة من خل التفاح مع كوباية ماية واحفظيه في ازازة ببخاخ ، ورشيه على بشرة نضيفة.

ممكن تضيفي 10 نقط من زيت اللافندر او زيت شجرة الشاي للتونر للحصول على فوائد اضافية.

نصايح جمالية 10

مقالات متعلقه

اشربي كوباية واحدة من المشروب ده كل يوم لزيادة الكولاجين في الجسم والحصول على بشرة نضرة بشكل طبيعي

اشربي كوباية واحدة من المشروب ده كل يوم لزيادة الكولاجين في الجسم والحصول على بشرة نضرة بشكل طبيعي

5 علاجات طبيعية بتستخدمها كارينا كابور لبشرة نضرة وشباب

5 علاجات طبيعية بتستخدمها كارينا كابور لبشرة نضرة وشباب

6 حاجات بنعملها كل يوم بتدمر بشرتنا من غير ما نحس

6 حاجات بنعملها كل يوم بتدمر بشرتنا من غير ما نحس