اخسري 2 كيلو في يومين بطريقة صحية

ريهام محمود
ريهام محمود
1644

لما يكون عندنا مناسبة مهمة ، او حالة طارئة ، غالبا بنبقى عايزين نفقد وزننا بسرعة ، والنهاردة من خلال موضوعنا هنقولك على طرق لخسارة الوزن بسرعة ، هتساعدك تخسي 2 كيلو في يومين وبطريقة صحية.

طرق لخسارة الوزن بسرعة:

عشان تخسري وزنك وتحافظي عليه ، محتاجة تحافظي على عادات صحية على المدى الطويل ، وده بيشمل نظام غذائي متوازن ، واسلوب حياة نشيط ، وفي طرق كتير سريعة وصحية تقدري تعتمدي عليها لتخسيس وزنك ، من خلال عادات لتقليل الانتفاخ واحتباس الماية ، والنهاردة هنعرف منهم اكتر من طريقة.

1- التقليل من الملح:

الكميات العالية من الملح بتخلي جسمك يحتفظ بالماية ، وجمعية القلب الامريكية بتنصح بتناول اقل من 1500 مجم (تقريبا ¼ معلقة صغيرة) من الملح يوميا ، قبل ايام من اي مناسبة او حدث مهم عندك ، حطي هدف قدامك انك تستهلكي اقل من 1500 مجم للتخلص من الماية الزيادة في الجسم.

طرق لخسارة الوزن بسرعة 1
طرق لخسارة الوزن بسرعة 1

2- التعرق:

طريقة تانية للتخلص من الماية الزيادة في الجسم هي عن طريق العرق ، كثفي ممارسة تمارين الكارديو عشان تعرقي وتفقدي كمية ماية اكتر ، وده هيساعدك كمان على التخلص من السموم في الجسم.

طرق لخسارة الوزن بسرعة 2
طرق لخسارة الوزن بسرعة 2

3- حافظي على رطوبة جسمك:

في حين انك ممكن تشوفي الموضوع متناقض ازاي هتتخلصي من الماية الزيادة وفي نفس تحافظي على رطوبة جسمك ، ولكن الحقيقة انك عشان تتخلصي من الماية الزيادة ، لازم تشربي ماية ، لان لو الجسم بيعاني من الجفاف في الحالة دي هيتمسك بكل جزيء ماية هيلاقيه ، وده هيخليكي تباني منتفخة ، اتأكدي من شرب ما لا يقل عن 8 كوبايات ماية يوميا ، الحفاظ على رطوبة جسمك هيساعدك كمان في الحفاظ على بشرتك وشعرك وضوافرك صحية.

طرق لخسارة الوزن بسرعة 3
طرق لخسارة الوزن بسرعة 3

4- اشربي شاي اخضر:

الشاي الاخضر بيحتوي على كتير من الفوايد الصحية ، غني بمضادات الاكسدة وعناصر بتساعد على مكافحة السرطان ، وممكن كمان يساعدك على محاربة امراض زي مرض السكر ، حتى انه بيساعد كمان على خفض الكوليسترول الضار ، بالاضافة انه بيساعد على انقاص الوزن لانه بيعزز عملية التمثيل الغذائي ، جربي تشربي الشاي الاخضر كل يوم الصبح ، مع الغدا ، او كوجبة خفيفة اثناء اليوم ، وممكن تجربي الشاي الاخضر بالنكهات زي البرتقان, الرمان, وغيرها من النكهات عشان تنوعي وماتمليش.

طرق لخسارة الوزن بسرعة 4 1

5- اتجنبي الاطعمة اللي بتسبب الانتفاخ:

بعض السكريات الموجودة بشكل طبيعي في الاطعمة بتطلق غازات عند تكسيرها اثناء الهضم ، والغازات دي بتتراكم في معدتك وجهازك الهضمي وده ممكن يسبب لك الانتفاخ ، وفي حين ان العملية دي طبيعية ومش المفروض انك تتجنبي السكريات الطبيعية دي طول الوقت ، الا انه مافيش مشكلة من التقليل او التخلص منها قبل اي مناسبة مهمة عندك ، ومن الاطعمة اللي بتسبب الانتفاخ الفاصوليا, العدس, البروكلي, الكرنب, براعم بروكسل, القرنبيط.

طرق لخسارة الوزن بسرعة 5

6- ابعدي عن المُحليات الصناعية:

الاطعمة اللي بتحتوي على محليات صناعية ومواد كيميائية تانية ، الجسم مش بيبقى عنده القدرة لتكسيرها بشكل صح ، وفي الحالة دي المواد الكيميائية دي بتتسبب في اطلاق الغازات اثناء الهضم ، وده هيخليكي منتفخة.

طرق لخسارة الوزن بسرعة 6

7- اتجنبي المشروبات الغازية واللبان:

اكيد معروف للكل ان المشروبات الغازية بتحتوي على غازات ، شرب ازازة كاملة من الصودا هتسبب انتفاخ لمعدتك ، ولكن هل تعرفي ان اللبان كمان ممكن انه يسبب الانتفاخ؟ لما بتمضغي اللبان ، فانتي بتبلعي كمية كبيرة جدا من الهوا ، والهوا ده بيتراكم في معدتك ، عشان كده بننصحك من التقليل من مضغ اللبان عشان تحافظي على معدتك مسطحة.

طرق لخسارة الوزن بسرعة 7

8- الثقة هي المفتاح:

الطريقة الاكتر اهمية وفعالية للظهور بشكل افضل في اي يوم هي تحسين مظهرك ، والثقة بتعمل كل الفرق مظهرك ، لو محتاجة تزودي ثقتك في نفسك ، حاولي تلبسي اللبس المفضل عندك اللي بيظهرك بشكل حلو او تشتري هدوم جديدة ، زودي وقت اضافي للاهتمام بمكياجك وشعرك ، ولو بعد كل ده لسه حاسه باحباط او انك مش واثقة في نفسك كفاية ، هيبقى افضل طريقة لاكتساب الثقة هي تزييفها لحد ما توصلي لها بجد ، اقفي وخلي ضهرك مفرود, اتكلمي بوضوح, واستمري انك تقولي لنفسك ان شكلك حلو.

طرق لخسارة الوزن بسرعة 8

مقالات متعلقه

15 حيلة للبنات الكسولة لخسارة الوزن من غير تمارين

15 حيلة للبنات الكسولة لخسارة الوزن من غير تمارين

مكونين تضيفيهم للقهوة بتاعتك هيخلصوكي من دهون البطن وهيسرعوا نسبة الحرق في الجسم

مكونين تضيفيهم للقهوة بتاعتك هيخلصوكي من دهون البطن وهيسرعوا نسبة الحرق في الجسم

مشروب بذور الشيا لانقاص الوزن بسرعة

مشروب بذور الشيا لانقاص الوزن بسرعة