استخدامات مختلفة لاعواد القطن هتغير روتينك الجمالي للابد

ريهام محمود
ريهام محمود
522

اعواد القطن او ال Q-tips معروفة ان كتير من الاشخاص بيستخدموها لتنضيف الاذن ، ولكن الحقيقة ان العنصر الصغير ده تقدري تستفادي منه في حاجات تانية كتير ، والنهاردة من خلال المقال بتاعنا هنشارك معاكم استخدامات اعواد القطن في روتينك الجمالي.

استخدامات اعواد القطن:

1- الاحتفاظ بالبرفيوم  المفضل بتاعك:

بدل ما تشيلي ازازة البرفيوم كلها في شنطتك طول اليوم خصوصا لو حجمها كبير وتقيلة الموضوع هيكون مش عملي ، هاتي اعواد القطن رشي عليها من البرفيوم وحطيها في كيس بلاستيك محكم الغلق (هيحافظ على الريحة ساعات) ، وبالطريقة دي لما تحتاجي تجددي البرفيوم بتاعك في نص اليوم ، كل اللي هتعمليه طلعي عود قطن وامسحي بيه على اماكن النبض (المعصمين, الكوعين من جوه, الرقبة, ورا الاذنين والركبتين).

استخدامات اعواد القطن 1
استخدامات اعواد القطن 1

2- وضع خليط تبييض الاسنان:

امزجي كمية من معجون الاسنان, وبيروكسيد الهيدروجين (ماية الاكسجين), وصودا الخبز ، وقلبيهم مع بعض لحد ما يبقى عندك خليط شبه المعجون ، بعدها هاتي عود القطن وامسحي بيه الاسنان عشان تنشفيها من الماية ، وبالطرف التاني من عود القطن خدي من الخليط وادهني بيه كل سنة وسيبيه لمدة دقيقة ، وبعدها افركي الخليط بفرشة الاسنان ، كرري الوصفة من مرة لمرتين في الاسبوع لحد ما توصلي للنتيجة المطلوبة.

استخدامات اعواد القطن 2
استخدامات اعواد القطن 2

3- منع الروج يخرج بره حدود الشفايف:

عشان تمنعي الروج يطلع بره حدود الشفايف ، هاتي عود قطن واغمسيه في بودرة شفافة وامسحي بيه حوالين الشفايف ، البودرة هتعمل حاجز حوالين شفايفك هيمنع الروج يخرج بره حدود الشفايف.

استخدامات اعواد القطن 3
استخدامات اعواد القطن 3

4- تغطية جذور الشعر:

لو صبغة شعرك والجذور طلعت ومحتاجة تغطيها بطريقة سريعة ، هاتي عود قطن ومرريه على لون ايشادو يكون قريب من لون شعرك ، ومرريه على الجذور لتغطية الشعر الجديد.

استخدامات اعواد القطن 4
استخدامات اعواد القطن 4

5- التخلص من بقع الصبغة من على الجلد:

لو بتصبغي شعرك في البيت ، والصبغة جت على رقبتك او على وشك ، اعملي خليط من ماية الاكسجين وصودا الخبز كوني بيهم معجون سميك ، اغمسي عود القطن في الخليط ، وافركي بحركات دائرية على البقعة لازالتها.

استخدامات اعواد القطن 5

6- تنضيف فتحات السيشوار:

عشان تتأكدي ان السيشوار بيشتغل بكامل طاقتة ، لازم تنضفي الفتحات بتاعته باستمرار من الوبر اللي بيمنع تدفق الهوا في الجزء الخلفي من السيشوار باستخدام عود قطن.

استخدامات اعواد القطن 6

7- التخلص من المنتج الزيادة:

لو بتستخدمي منتج تسمير للبشرة سواء كريم او سبراي ، غالبا مفاصل الصوابع والركبتين والكاحلين والكوعين هيتركز عليهم لون اكتر وممكن يغمقوا بشكل زيادة ، عشان تمنعي ده امسحي المنتج الزيادة قبل ما يثبت على جلدك باستخدام عود قطن بحركات دائرية.

استخدامات اعواد القطن 7

8- تخزين اعواد القطن:

ممكن تخزني اعواد القطن في علبة اسبرين قديمة, او في علبة تيك تاك, اي علبة صغيرة متوفرة عندك ، عشان يكون سهل عليكي  تاخديه في شنطتك في اي مكان.

9- تصليح السوستة:

لو سوستة الجاكيت معلقة ، هاتي عود قطن واغمسيه في شوية شامبو وافركي السوستة ، الشامبو هينعم المنطقة ويساعد على فك السوستة.

استخدامات اعواد القطن 9 1

10- تصليح خدش الشوز:

لو عندك شوز اتعرض لاي خدش ، تقدري تصلحي ده بغمس عود القطن في مزيل مانيكير وافركي المكان بحركات دائرية لازالة الخدش بسهولة.

استخدامات اعواد القطن 10

11- تنضيف تلطيخ المانيكير من حوالين الضوافر:

لتنضيف تلطيخ المانيكير من الجلد اللي حوالين الضوافر بسهولة ، حطي شوية من مزيل المانيكير في غطا الازازة واغمسي عود القطن في  مزيل المانيكير وامسحي بيه الجلد اللي حوالين الضوافر.

استخدامات اعواد القطن 11

12- للتخلص من البثور بسهولة:

لو عندك حباية بس بشرط تكون راسها ظاهرة وممكن تتفضى ، اضغطي الاول على المكان بفوطة مبللة بماية سخنة ، وبعدها هاتي عودين قطن واضغطي بالراحة على الحباية ، المفروض ان محتويات الحباية تخرج معاكي بسهولة ، لكن ما تضغطيش عليها زيادة وتخرجيها بالعافية لو حسيتي ان الحباية لسه مش جاهزة تتفضى.

استخدامات اعواد القطن 12

13- ازالة مكياج العيون:

باستخدام مزيل مكياج العيون ولو خلص ممكن تستخدمي كريم عين او لوشن يكون لطيف كفاية انك تستخدمي على منطقة العين ، اغمسي عود القطن في الكريم وامسحي بيه مكياج العين ، وبعدها استخدمي الطرف التاني من عود القطن لازالة الكريم وبقايا المكياج.

استخدامات اعواد القطن 13

14- التخلص من انتفاخات تحت العين:

هاتي عودين قطن واغمسيهم في كريم عين (اتأكدي ان الكريم يكون بيحتوي على مادة الكافيين اللي بتساعد على شد البشرة, وكمان الخيار اللي بيساعد على تهدئة الانتفاخ) ، بعدها حطي عودين القطن في كيس محكم الغلق وحطيه في الفريزر من بالليل ، والصبح مرري عودين القطن تحت العين من اول الزوايا الداخلية لبره ، واعملي ضغط خفيف لبره ، الحركة دي هتساعد على تصريف السوايل المتجمعة تحت عينيكي ، والكريم البارد بالمكونات اللي فيه هيساعد على تقليل الانتفاخ.

استخدامات اعواد القطن 14

15- تكثيف الرموش:

حطي طبقة من الماسكارا ، وبعدها هاتي عود قطن واغمسيه في بودرة شفافة او بودرة اطفال ، وامشي بيها على الرموش ، وبعدها حطي طبقة ماسكارا تانية ، الحيلة دي هتدي الرموش سمك وكثافة اكتر.

استخدامات اعواد القطن 15

16- تنضيف تلطيخ الماسكارا:

لو الماسكارا لطخت منطقة الجفون بالغلط ، استني لما بقعة الماسكارا تنشف ، وبعدها هاتي عود قطن فوق البقعة وحركيه في اتجاه عقارب الساعة لحد ما تختفي البقعة ، لو حاولتي تشيلي البقعة وهي لسه رطبة هتلطخ الجلد اكتر وهيبقى ازالتها اصعب ، لكن النصيحة دي هتسمح ان الماسكارا تتشال مع الحفاظ على باقي المكياج مكانه من غير ما يبوظ.

استخدامات اعواد القطن 16

17- وضع غرا لزق الرموش:

لما تيجي تحطي الرموش الصناعية ، هاتي عود قطن وحطي على كمية بسيطة من غرا لزق الرموش ، ووزعيه بالتساوي على طول الرموش ، وبعدها استني كام ثانية لحد ما الغرا يبقى لزج ، وبعدين الزقيها قريب من خط رموشك بقدر الامكان.

استخدامات اعواد القطن 17 1

18- تنضيف الايلاينر:

معظمنا ايدينا مش بتبقى ثابتة اثناء رسم الايلاينر ، والرسمة ممكن تطلع مش مظبوطة ، بعد ما تحطي الايلاينر هاتي عود القطن واغمسيه في مزيل مكياج العين او ممكن تحطي عليه كمية بسيطة من الكونسيلر ، ونضفي خط الايلاينر وظبطيه.

استخدامات اعواد القطن 18

لو مستخدمة ايلاينر سائل او جل ماينفعش تنضفيه بمزيل مكياج العيون لانه هيشيلك باقي مكياجك وهيطلخ المكياج ، في الحالة دي استخمي الكونسيلر.

استخدامات اعواد القطن 18 1

19- اعملي سموكي ايز:

ارسمي خط الرموش العلوية والسفلية بقلم تحديد العيون المفضل بتاعك ، وخليه قريب من خط الرموش ، وباستخدام عود قطن ابدأي سيحي الكحل بحركات خفيفة لعمل سموكي ايز.

استخدامات اعواد القطن 19

20- اعملي سموكي ايز بالايشادو:

لو عايزة تعملي لوك سمدج بالايشادو ، فكي القطن اللي على عود القطن شوية وفرقيه من بعضه عن طريق شده بالراحة ، بعدها خدي بيه لون الايشادو اللي تفضليه وارسمي بيه الجفون ، حطي الايشادو على طول الجفون لحد تنية العين للحصول على لوك سموكي ايز.

استخدامات اعواد القطن 20

21- ملء فراغات الحواجب:

لو عايزة تملي فراغات الحواجب ،استخدمي عود القطن وخدي من بودر الحواجب ، واملي بيها الفراغات ، الشكل هيطلع طبيعي اكتر من استخدام قلم الحواجب.

استخدامات اعواد القطن 21

22- لرسم الكونتور:

عشان تحددي المكان اللي هترسمي فيه الكونتور ، حطي عود قطن تحت عضمة الخد ، بمجرد ما تثبتيه في المكان الصح ، هاتي عود قطن تاني وارسمي بيه خط بالبرونزر تحت عود القطن اللي على عضمة الخد ، بعدها بعود قطن نضيف ادمجي البرونزر (بس شدي القطن وفكيه من بعضه شوية) عشان تدمجي اللون بشكل افضل وتعملي لوك طبيعي اكتر.

استخدامات اعواد القطن 22

مقالات متعلقه

حيل بسيطة وعبقرية كل بنت محتاجة تعرفها

حيل بسيطة وعبقرية كل بنت محتاجة تعرفها

حيل جمالية غريبة وفعالة

حيل جمالية غريبة وفعالة

8 حيل جمالية غريبة وفعالة اكيد هتجربيهم

8 حيل جمالية غريبة وفعالة اكيد هتجربيهم