5 نصايح وحيل هتساعدك تحققي التوازن الطبيعي لبشرتك

ريهام محمود
ريهام محمود
في
بشرة
346

احنا كلنا دايما في حالة بحث عن كل المنتجات والنصايح اللي توصلنا لبشرة مثالية، وعلى الرغم ان ظهور حب الشباب كل فترة, وبهتان البشرة, وحتى حروق الشمس طبيعية وبتحصلنا كلنا من وقت للتاني ، الا اننا دايما بندور على الطرق اللي نرجع بيها بشرتنا لطبيعتها ، والنهاردة هنساعدك في الحفاظ على بشرة صحية ، من خلال 5 نصايح للعناية بالبشرة ، هتحطك على الطريق الصح للحصول على بشرة مثالية.

نصايح للعناية بالبشرة:

1- نامي عدد ساعات كفاية:

الاجهاد واحد من العوامل اللي بتأثر على الجلد ، ولما ما تاخديش كفايتك من النوم ، النتايج هتكون كارثية على بشرتك ، عشان كده لازم تتأكدي من نوم عدد ساعات كفاية ، 8 ساعات على الاقل يوميا ، خلال دورة النوم الجسم بيتعافى من الاجهاد اليومي ، ولما تقللي عدد ساعات نومك ، ممكن تحصل شيخوخة مبكرة للجلد ، واحنا متأكدين انك لاحظتي ان اليوم اللي بتنامي فيه كويس بتقومي الصبح بشرتك نضرة وشكلها صحي ، عشان كده لازم تتأكدي من النوم 8 ساعات على الاقل كل ليلة.

نصايح للعناية بالبشرة 1

2- رطبي بشرتك من جوه لبره:

اشربي ما لا يقل عن 8 – 10 كوبايات ماية يوميا هتعمل فرق حقيقي وملحوظ على بشرتك ، ولو مش بتشربي ماية كتير ممكن تعوضي ده بأكل 5 حصص من الفاكهة او الخضار الطازة في اليوم.

نصايح للعناية بالبشرة 2

3- ماتنسيش الواقي من الشمس:

معروف ان التعرض لاشعة الشمس لفترات طويلة ممكن انه يسبب ضرر للجلد ، عشان كده بننصحك انك ما تتخطيش ابدا خطوة واقي الشمس ، اختاري واقي من الشمس بعامل حماية 30 على الاقل ، وجدديه كل ساعتين طول ما انتي بره البيت.

نصايح للعناية بالبشرة 3

4- حافظي على نضافة تليفونك:

التليفون من الحاجات اللي مش بنهتم بنضافتها بشكل كافي ، لكن في الحقيقة التليفون يعتبر ارض خصبة لكميات كبيرة من البكتيريا ، ولما بيلمس بشرتك ، ممكن البكتيريا دي تسبب مشاكل في البشرة ، عشان كده لازم تتأكدي انك تنضفي تليفونك بشكل منتظم بمطهر ، لان الحفاظ على نضافة التليفون هيأدي لتحسين حالة بشرتك.

نصايح للعناية بالبشرة 4

5- اهتمي بدرجة حرارة الحمام بتاعك:

اكيد بيكون مغري جدا اننا نقعد تحت الماية السخنة فترة طويلة ، خصوصا بعد يوم تعب طويل بتساعدنا على الاسترخاء ، ولكن بننصحك ان الحمام مايزدش عن 5 – 10 دقايق بماية فاترة ، وحاولي تتجنبي استخدام الماية السخنة اوي على بشرتك لان ده هيأدي لجفاف البشرة بشكل مفرط وحتى كمان للطفح الجلدي.

نصايح للعناية بالبشرة 5

الحيل سهلة وبسيطة ولكن هتفرق معاكي وهتساعد على تحسين بشرتك وحتى كمان صحتك العامة.

مقالات متعلقه

فوايد منقوع الزبيب الاسود للبشرة

فوايد منقوع الزبيب الاسود للبشرة

سيروم ليلي طبيعي لنضارة البشرة

سيروم ليلي طبيعي لنضارة البشرة

اشربي كوباية واحدة من المشروب ده كل يوم لزيادة الكولاجين في الجسم والحصول على بشرة نضرة بشكل طبيعي

اشربي كوباية واحدة من المشروب ده كل يوم لزيادة الكولاجين في الجسم والحصول على بشرة نضرة بشكل طبيعي