8 حيل جمالية غريبة وفعالة اكيد هتجربيهم

ريهام محمود
ريهام محمود
في
بشرة
7384

في عالم الجمال توقعي اي حاجة واي حيلة ممكن تتجرب ، في حيل ممكن تشوفي انها غريبة ولكن بتبقى فعالة وبتدي نتايج مرضية جدا ، والنهاردة من خلال موضوعنا هنشارك معاكم 8 حيل جمالية غريبة وفعالة.

حيل جمالية غريبة:

1- اغسلي وشك بالعسل:

الحيلة ممكن تبان غريبة ، لكن في الحقيقة العسل مضاد للالتهابات ومهديء للبشرة ، بيساعد على ازالة المكياج ، كل اللي هتعمليه بلي البشرة بماية دافية، وخدي معلقة عسل ودلكي بيها بشرتك ، وبعدها اشطفي البشرة بماية دافية وبعدها ماية باردة.

حيل جمالية غريبة 1
حيل جمالية غريبة 1

2- استخدمي زبدة الكاكاو كمرطب للجلد اللي حوالين الضوافر:

زي ما شفايفك بيحصلها تشقق وجفاف وتقشر ، كمان الجلد اللي حوالين الضوافر بيتعرض لنفس المشاكل وبيكون محتاج ترطيب ، وزبدة الكاكاو هتساعد على ترطيب الجلد والتئامه وحمايته ، وده بدوره هيحافظ على ضوافرك صحية ، لان الجلد اللي حوالين ضوافرك بيحميها.

حيل جمالية غريبة 2
حيل جمالية غريبة 2

3- اعملي مقشر طبيعي باستخدام القهوة:

هاتي البن العادي واخلطيه مع غسول الجسم او البلسم بحيث يكون عندك خليط سميك ، وافركي جسمك كله بيه ، بعدها اشطفي الجسم ورطبيه بمرطب مناسب.

حيل جمالية غريبة 3
حيل جمالية غريبة 3

4- احصلي على لون شفايف يدوم فترة طويلة باستخدام الجيلي:

الجيلي تقدري تعملي بيه تينت طبيعي للشفايف ، هاتي بوله صغيرة حطي فيها بودرة الجيلي واخلطيها بالماية ، بحيث يبقى الخليط قوامه مش سايل اوي ولا سميك اوي يعني يكون سهل الفرد على الشفايف ، وباستخدام عود قطن خدي من الخليط ووزعيه على شفايفك ، وسيبيه لحد ما ينشف وافركيه من على الشفايف ، هيدي شفايفك لون طبيعي ثابت طول اليوم.

حيل جمالية غريبة 4

5- استخدمي كريم Smear Preparation H للوجه لعلاج التجاعيد:

الكريم ده في الاساس استخدامه لعلاج الم البواسير ، ولكن مع التجارب اكتشفوا انه بيساعد على التخلص من التجاعيد وبيخلي البشرة مشدودة وناعمة ، استخدميه على البشرة مع تجنب منطقة حوالين العين.

حيل جمالية غريبة 5

6- لتحسين الهضم:

مافيش اسوأ من احساس الانتفاخ وعسر الهضم ، وعشان تحلي المشكلة بحيلة بسيطة ، امزجي 1 معلقة كبيرة من خل التفاح مع 30 مل ماية حوالي كوباية واشربيه ، في خلال 30 دقيقة ، انزيمات خل التفاح هتبطء العصارة المعدية وهتدعم الهضم بشكل سليم وهتخلصك من الانتفاخ.

حيل جمالية غريبة 6

7- لاضافة حجم لشعرك:

لو شعرك خفيف وعايزه تضيفي له حجم ، هاتي اي مشروب ماية شعير زي (بيريل) وحطيه في ازازة ببخاخ ، ورشي شعرك بيه من الجذور للاطراف ، هيدي شعرك حجم وكثافة.

حيل جمالية غريبة 7

8- استخدمي شاي البابونج لتفتيح الشعر:

شاي البابونج ليه استخدامات كتير ، وواحدة من استخداماته هي تفتيح الشعر ، لانه الزهرة بتاعته ليها تأثير تبييض خفيف وده السبب الل بيخليها تساعد على تفتيح الشعر ، اعملي كوباية من شاي البابونج ، وممكن تضيفي له عصير ليمون عشان تزودي تأثيره ، بعد غسل الشعر بالشامبو صبي الشاي على شعرك وسيبيه لمدة 10 – 15 دقيقة ، كرري العملية لحد 6 مرات تقريبا او حسب الضرورة لزيادة تأثيره في التفتيح.

حيل جمالية غريبة 8

حيل جمالية للبشرة والشعر والمكياج لتحسين مظهرك بأسهل واسرع الطرق

حيل جمالية
حيل جمالية

مقالات متعلقه

تحدي اليوم الواحد لتوهج بشرتك قبل الفرح

تحدي اليوم الواحد لتوهج بشرتك قبل الفرح

مكون واحد بس لمنع علامات الشيخوخة

مكون واحد بس لمنع علامات الشيخوخة

مكونات طبيعية اساسية ومتعددة الاستخدامات للبشرة والشعر

مكونات طبيعية اساسية ومتعددة الاستخدامات للبشرة والشعر