7 طرق طبيعية فعالة باستخدام زيت الزيتون لعلاج قشرة الراس

ريهام محمود
ريهام محمود
في
شعر
494

قشرة الراس بتحصل بسبب جفاف فروة الراس, نمو الخميرة, سوء عادات العناية بالشعر, والحساسية لمنتجات العناية بالشعر ، وهي مشكلة شائعة عن كتير من البنات وبتكون محرجة جدا ، ومن اسهل الطرق للتخلص من قشرة الراس بشكل طبيعي هي باستخدام مكونات مغذية لمعالجة جفاف فروة الراس ومنع نمو البكتيريا ، والزيوت زي زيت جوز الهند, زيت الزيتون, زيت اللوز, الجوجوبا, الارجان ، بيتميزوا بقدرات مغذية جدا اللي ممكن تساعد على تخفيف قشرة فروة الراس ، ومع ذلك ، زيت الزيتون بشكل خاص ، عند استخدامه مع مكونات طبيعية تانية ، ممكن يكون فعال جدا لمحاربة قشرة الراس والحفاظ على فروة راسك نضيفة ، والنهاردة من خلال موضوعنا هنقولك 7 طرق طبيعية لعلاج قشرة الراس باستخدام زيت الزيتون.

فوايد زيت الزيتون للشعر:

زيت الزيتون بيتمتع بخصائص مغذية مذهلة ، واضافته لروتين العناية بالشعر هيغير صحة شعرك تماما ، زيت الزيتون بيحتوي على مضادات الاكسدة ، ولما بيتم وضعه على فروة الراس ، مش بيعالج قشرة الراس بس ، ولكن كمان بيزود من نمو الشعر.

1- بيحارب قشرة الراس:

واحد من الاسباب الرئيسية للقشرة هو قلة الرطوبة في فروة راسك ، وغالبا الاشخاص اللي مش بيستخدموا الزيت او مش بيحصلوا على علاجات مغذية هما اللي بيعانوا من قشرة فروة الراس ، وزيت الزيتون يعتبر افضل مرطب للشعر وفروة الراس ، واضافته لروتين العناية بشعرك هيساعد على ترطيب فروة الراس وهيخفف من قشرة فروة الراس.

2- بيزيل السموم من فروة الراس:

القشرة والاوساخ ومنتجات تصفيف الشعر ممكن تأدي لتراكمات فروة الراس ، وده بيعطل نمو الشعر وبيسبب كمان قشرة الراس ، وازالة السموم من فروة الراس امر ضروري جدا لازالة التراكمات والحفاظ على فروة الراس صحية ، زيت الزيتون بيحتوي على خصائص مضادة للاكسدة والبكتيريا ، وتدليكه في فروة الراس بيدوب الاوساخ وتراكم المنتجات ، وبمجرد ما تدوبي الاوساخ المتراكمة ، هيتم غسلها بسهولة بالشامبو.

3- بيحمي الشعر من التلف:

الخصائص المغذية لزيت الزيتون بتحمي الشعر من التلف ، زيت الزيتون بيغذي الشعر من الجذور للاطراف وبيعمل درع واقي لمنع التلف الخارجي ، والاستخدام المنتظم لزيت الزيتون هيساعد على منع تقصف اطراف الشعر.

4- بيساعد على تنعيم الشعر والتخلص من الهيشان:

زيت الزيتون عنده قدرة على التغلغل بعمق في الياف الشعر ، وده هيضمن تغذية شعرك من الداخل ، فلو انتي عايزة شعر ناعم خالي من الهيشان ، استخدمي زيت الزيتون.

طرق طبيعية لعلاج قشرة الراس 1
طرق طبيعية لعلاج قشرة الراس 1

طرق طبيعية لعلاج قشرة الراس بزيت الزيتون:

1- زيت الزيتون وزيت اللوز:

الخصائص المضادة للالتهابات الموجودة في زيت اللوز بتساعد على تهدئة فروة الرارس المتهيجة الناتجة عن قشرة الراس ، واستخدامه مع زيت الزيتون هيساعد على تليين القشر واذابة الاوساخ والشوائب الموجودة في فروة الراس للحفاظ عليها نضيفة وصحية.

في طبق اخلطي 1 معلقة كبيرة من زيت اللوز مع معلقة كبيرة من زيت الزيتون ، ودلكي فروة الراس بالخليط باستخدام اطراف صوابعك وعدين وزعيه على طول شعرك ، دلكي الزيت لمدة 15 دقيقة وبعدين سيبيه على الشعر لمدة 30 دقيقة كمان ، وبعدها اغسليه بشامبو خفيف وماية فاترة.

طرق طبيعية لعلاج قشرة الراس 2
طرق طبيعية لعلاج قشرة الراس 2

2- الزبادي وزيت الزيتون:

الزبادي بيحتوي على حمض اللاكتيك اللي ليه خصائص تقشير خفيفة ، ووضعه على فروة الراس بيساعد على تفكيك قشرة الراس والشوائب ، واضافة زيت الزيتون هيأدي لترطيب فروة راسك.

خدي كميات متساوية من الزبادي وزيت الزيتون واخلطيهم مع بعض ، وزعي الخليط على فروة الراس ودلكيه لمدة دقايق ، وبعدين وزعي على باقي الشعر كله ، سيبيه على شعرك لمدة ساعة على الاقل ، وبعدها اغسليه بشامبو خفيف.

طرق طبيعية لعلاج قشرة الراس 3
طرق طبيعية لعلاج قشرة الراس 3

3- عصير الليمون وزيت الزيتون:

مضادات الاكسدة وحمض الستريك الموجودين في الليمون فعالين في علاج قشرة الراس ، والاحماض الطبيعية الموجودة في الليمون بتساعد على موازنة مستويات الاس الهيدروجيني لفروة الراس والحفاظ عليها صحية ، ولما بيتم مزجه بزيت الزيتون هيبقى علاج فعال لقشرة فروة الراس.

اخلطي 2 معلقة كبيرة من زيت الزيتون مع 1 معلقة صغيرة من عصير الليمون ، امزجيهم كويس مع بعض ودلكي فروة الراس والشعر كله لحد الاطراف بالخليط لمدة 15 دقيقة وسيبيه على الشعر لمدة 30 دقيقة كمان ، وبعدها اغسلي شعرك بشامبو خفيف.

طرق طبيعية لعلاج قشرة الراس 4
طرق طبيعية لعلاج قشرة الراس 4

4- زيت شجرة الشاي وزيت الزيتون:

زيت شجرة الشاي يعتبر من افضل المكونات لمحارية البكتيريا والالتهابات ، وبيستخدم في كتير من منتجات العناية بالبشرة والشعر بسبب خصائصه المضادة للفطريات والبكتيريا ، اللي بتساعد على تهدئة تهيج فروة الراس والتخلص من قشرة الراس.

اخلطي 2 معلقة كبيرة من زيت الزيتون مع 8 – 10 نقط من زيت شجرة الشاي ، امزجيهم كويس ، دلكي فروة الراس والشعر كله لحد الاطراف بالخليط لمدة 10 – 15 دقيقة وسيبيه لمدة 30 دقيقة كمان او ممكن تسيبيه طول الليل ، بعدها اغسليه بشامبو خفيف وماية فاترة.

طرق طبيعية لعلاج قشرة الراس 5

5- الحلبة وزيت الزيتون:

بذور الحلبة بتساعد على علاج الحالات اللي بتأدي لجفاف وتهيج الجلد ، بما فيهم قشرة الراس ، وخلط الحلبة مع زيت الزيتون هتساعد على ازالة القشرة والسموم من فروة الراس والحفاظ عليها صحية.

انقعي بذور الحلبة في الماية طول الليل ، الصبح اطحنيها لحد ما تبقى عجينة ناعمة ، وضيفي لها 2 – 3 معالق صغيرة من زيت الزيتون واخلطيهم كويس لحد ما تتكون عجينة ناعمة ، وزعي العجينة على فروة الراس والشعر وسيبيها لمدة 30 – 40 دقيقة ، بعدها اغسليها بشامبو خفيف ، كرري الوصفة من مرة لمرتين في الاسبوع للحصول على افضل النتايج.

طرق طبيعية لعلاج قشرة الراس 6

6- الصبار وزيت الزيتون:

الصبار مكون ممتاز جدا للحفاظ على صحة البشرة والشعر ، تطبيق عصير الصبار على فروة الراس هيساعد على تهدئة التهاب فروة الراس وازالة القشرة ، والجمع بينه وبين زيت الزيتون هيساعد على تنضيف فروة الراس والتخلص من القشرة.

اخلطي كميات متساوية من جل الصبار وزيت الزيتون ، اخلطيهم مع بعض كويس للحصول على عجينة سائلة وسميكة ، وزعي الخليط على فروة راسك ودلكيه بأطراف صوابعك لمدة دقايق ، سيبيه لمدة 30 – 40 دقيقة وبعدها اغسليه بشامبو خفيف.

طرق طبيعية لعلاج قشرة الراس 7

7- زيت النيم وزيت الزيتون:

زيت النيم بيحتوي على خصائص مضادة للفطريات ، واستخدامه على فروة الراس هيساعد على منع الالتهابات ومشاكل فروة الراس الشائعة زي قشرة الراس ، واضافة زيت الزيتون بيضمن امتصاص افضل لزيت النيم.

اخلطي 2 معلقة كبيرة من زيت الزيتون مع 1 معلقة صغيرة من زيت النيم ، وممكن تسخني الخليط شوية قبل استخدامه ، وزعي الخليط على فروة راسك ودلكيه لمدة دقايق ، سيبيه لمدة ساعة وبعدها اغسليه ، كرري الوصفة 2 – 3 مرات في الاسبوع للحصول على افضل النتايج.

طرق طبيعية لعلاج قشرة الراس 8

مقالات متعلقه

8 طرق تستخدمي بيهم صودا الخبز للتخلص من القشرة

8 طرق تستخدمي بيهم صودا الخبز للتخلص من القشرة

7 فوايد واستخدامات لزيت السمسم لشعر صحي

7 فوايد واستخدامات لزيت السمسم لشعر صحي

6 طرق تستخدمي بيهم خل التفاح لعلاج القشرة

6 طرق تستخدمي بيهم خل التفاح لعلاج القشرة