هدايا عيد الحب لشريكك ممكن تعمليهم بنفسك

ريهام محمود
ريهام محمود
741

الهدية اللي انتي عاملاها مخصوص بايدك ممكن تبقى احسن بكتير من اي هدية تانية ، لان القيمة المعنوية للحاجة اللي بتعملها مخصوص للشخص اللي بتحبيه بتكون اكبر بكتير من انك تجيبي هدية جاهزة ، والنهاردة من خلال موضوعنا هنديكي افكار هدايا عيد الحب لشريكك ممكن تعمليهم بنفسك في البيت.

هدايا عيد الحب لشريكك:

دايما بنفتكر ان الست هي اللي بتحب الهدايا الرومانسية اليدوية اكتر من الراجل ، لكن الحقيقة ان ده مش صحيح ، الراجل كمان بيحب الهدايا العاطفية اللي نابعة من حبك ليه ، حتى لو الهدية بسيطة ولكن معناها بيكون كبير عنده.

لما تيجي تعملي هدية بايدك لشريكك ، في حاجات لازم تحطيها في اعتبارك:

– اول حاجة لازم تهتمي بمظهر الهدية ، ويبكون شكلها حلو.

– زيني الهدية بشكل مميز عشان يفضل شكلها في ذاكرة شريكك لفترة طويلة ، ويفضل فاكرها.

– لازم تكون الهدية ليها علاقة باهتماماته ، لان ده هيخليه يحبها اكتر ، ويقدر مجهودك اكتر.

– ان الهدية يكون ليها معنى متعلق بأي حاجة في علاقتكم او بتعبر عن حبك بشكل ما ، وتخليه يتأثر لما ياخدها منك.

– اوعي تغلطي وتقدمي هدية انثوية ، ميقدرش يظهرها في اي مكان او يتكسف يبينها قدام عيلته واصحابه ، ركزي على حاجات رجالي بس.

هدايا عيد الحب لشريكك 1
هدايا عيد الحب لشريكك 1

1- برطمان الحب:

فكرة بسيطة جدا ولكن معناها كبير وشريكك هيحبها ، كل اللي هتعمليه هاتي برطمان وورق ملون قطعيه قطع صغيرة ، واكتبي في كل ورقة سبب حبك ليه ، عبري عن كل اللي جواكي ناحيته.

والهدية دي مش محتاجة اي مهارة ولا اي امكانيات ، هي هدية بسيطة وسهلة هتظهري بيها حبك ، زيني البرطمان بشريط احمر ، مع ورقة على شكل قلب باللون الاحمر.

هدايا عيد الحب لشريكك 2
هدايا عيد الحب لشريكك 2

2- اكياس شاي على شكل قلب:

اختاري نوع الشاي المفضل عنده ، وقصي الباكيتات على شكل قلوب ، هتكوني محتاجة للهدية دي ابره وخيط عشان لما تقصيه ترجعي تخيطي القطعتين مع بعض وتحطي جواه الشاي وتقفليه.

الصبح اول ما يصحي من النوم حضري له الفطار في السرير ، مع موسيقى هادية وفنجان الشاي مع الباكيت اللي على شكل قلب.

3- برواز للصور:

ممكن تعملي برواز صور بيجمع صوركم مع بعض ، حاولي تجمعي فيه احلى الصور اللي فيها ذكريات حلوة بينكم ، زيني البرواز بشكل حلو ، بقلب في النص مثلا او اي حاجة تفضليها.

هدايا عيد الحب لشريكك 4
هدايا عيد الحب لشريكك 4

4- رسالة حب:

هدية سهلة وبسيطة تعبري بيها عن حبك ، اكتبي له رسالة حب على كارت ، وممكن لو انتي من هواة التطريز ، زيني ظرف الرسالة بتطريز بحرف اسمه ، او تعملي اسمه واسمك وبينهم قلب.

هدايا عيد الحب لشريكك 5
هدايا عيد الحب لشريكك 5

5- جرعة حب:

بكل بساطة لو هو بيحب نوع عصير معين ، اعمليه وحطيه في برطمان، وزيني البرطمان بقلب وعليه كلمة حب ، او بالجليتر ، وقدميه مع فطار رومانسي في السرير.

هدايا عيد الحب لشريكك 6

6- صندوق هدايا قابل للطي:

اطبعي مجموعة من الصور سواء ليه لوحده او ليكوا انتوا الاتنين بتجمع ذكريات قديمة وجديدة بينكم ، وحطيها جوه صندوق قابل للطي ، بحيث انه كل ما يفتح جزء من البوكس تظهر له صورة.

هدايا عيد الحب لشريكك 7

7- كروت الحب:

هاتي كروت ، واكتبي على كل كرت حاجة مختلفة تعملوها سوا ، وحطيها في بوكس شكله حلو وزينيه بشريط او بستيكر عليه كلمات رومانسية ، والهدية دي بتجمع ما بين المرح واللعب وما بين الرومانسية ، واتأكدي ان شريكك هيحبها جدا ، وهيعشقك اكتر.

هدايا عيد الحب لشريكك 8

8- دمبل رومانسي:

لو شريكك بيحب يلعب رياضة وعنده ادوات رياضية في البيت ، هاتي الدمبل بتاعه والزقي عليه بعض الملاحظات الرومانسية على ورق ملون ، الهدية دي هتضحكة وهتدخل روح الدعابة بينكم وهتبسطه في نفس الوقت.

هدايا عيد الحب لشريكك 9

9- كب كيك شوكولاتة:

الشوكولاتة هي دايما رمز الحب ، عشان كده ممكن تعملي كب كيك شوكولاتة ، وممكن تزينيه بشكل قلب ، وتقدميه مع عشا رومانسي مع الشموع وموسيقى هادية.

هدايا عيد الحب لشريكك 10

10- تطريز على الفوطة:

هاتي فوطة وطرزي عليها كلمات حب ، ولما يجي يستخدمها يتفاجأ بالكلام المكتوب عليها ، والهدية دي هتفضل معاه على طول ، كل ما يجي يستخدم الفوطة هيشوف كلماتك وتعبيرك عن حبك ليه.

11- رسمة قلب على الكابتشينو:

فكرة بسيطة وسهلة جدا ، لو هو من محبين الكابتشينو ، ارسمي على وشه شكل قلب ، وقدميه مع فطار رومانسي في السرير.

هدايا عيد الحب لشريكك 12

12- اشارات رومانسية:

لو شريكك بيحب القراية ، هاتي الكتاب اللي دايما بيقرا فيه ، وهاتي ورق ملون قصيه على شكل قلب ، واكتبي عليه كلمات حب ، ووزعيها بين صفحات الكتاب ، لما يجي يقرا في الكتاب كل ما يقلب صفحة هيلاقي كلمة حب منك.

مش في مود تعملي هدية بنفسك؟

لو مش في مود انك تعملي هدية بنفسك ، او مش هتعرفي تعملي اي حاجة من اللي قولناها ، ممكن تشتري هدية جاهزة من اللي ممكن تتعمل مخصوص باساميكم او صورتكم او يتكتب عليها كلمات حب من اختيارك ، زي المج ، تيشرت.

هدايا عيد الحب لشريكك 14

في النهاية الهدية مش شرط تكون غالية اوي او حاجة كبيرة ، لكن الاهم في الهدية هي القيمة المعنوية بتاعتها مش قيمتها المادية ، ممكن الهدية تكون بسيطة جدا ولكن بتعبر عن حبك لشريكك.

10 لوك مكياج رائعة لعيد الحب خطوة خطوة بالفيديو

مكياج لعيد الحب
مكياج لعيد الحب

مقالات متعلقه

افكار جديدة للوك بتاعك عشان تبقي متألقة ومميزة في عيد الحب

افكار جديدة للوك بتاعك عشان تبقي متألقة ومميزة في عيد الحب

فكرة هدية سهلة وجديدة تعمليها بنفسك للناس اللي بتحبيهم

فكرة هدية سهلة وجديدة تعمليها بنفسك للناس اللي بتحبيهم

افكار تجنن للاحتفال وتقديم هدايا الفلانتين

افكار تجنن للاحتفال وتقديم هدايا الفلانتين