8 وصفات سهلة لعلاج مشكلة جفاف الشفايف

ريهام محمود
ريهام محمود
في
بشرة
538

تشقق وجفاف الشفايف بيرتبط بشكل اساسي بدرجات حرارة الشتا المنخفضة والبرودة ، ولكن المشكلة دي ممكن تظهر كمان لاسباب تانية غير الجو ، على سبيل المثال ، ممكن الجو شديد الجفاف يكون ليه تأثير سيء على شفايفك ، واحيانا بتظهر المشكلة من غير سبب معروف، وايا كان سبب تشقق وجفاف شايفك ، النهاردة من خلال المقال بتاعنا هنقولك على 8 وصفات لعلاج جفاف الشفايف.

وصفات لعلاج جفاف الشفايف:

1- الصبار او العسل:

الصبار ليه فوايد كتير للبشرة ، ومن فوايده كمان انه بيساعد في علاج الشفايف الجافة المتشققة ، تقدري تستخدمي الجل الجاهز والافضل انك تستخدمي الجل الطبيعي من النبتة نفسها ، افتحي الورقة وطلعي منها الجل ، وادهنيه على شفايفك ، الصبار بيحتوي على خصائص تقشير معتدلة وده هيساعد على تقشير الجلد الميت من على الشفايف ، بالاضافة انه يعتبر مرطب طبيعي.

العسل ، اثبتت دراسات كتير مدى فعاليته في التئام الجروح ، وممكن يساعد في ترطيب شفايفك وتقشيرها ، وازالة الجلد الميت ، استخدمي العسل العضوي الطبيعي لانه افضل اختيار ، وابعدي عن انواع العسل اللي فيها سكر.

وصفات لعلاج جفاف الشفايف 1
وصفات لعلاج جفاف الشفايف 1

2- استخدمي زبدة كاكاو بتحتوي على عامل حماية من الشمس:

بغض النظر ان الجو صيف او شتا ، استخدام زبدة الكاكاو بعامل حماية 30 او اعلى مهم جدا لشفايفك ، حاولي تدوري على زبدة كاكاو بتحتوي على اما اكسيد التيتانيوم او اكسيد الزنك ، حطي من زبدة الكاكاو كل ساعتين لو بره البيت لفترة طويلة ، لان الشمس زي ما بتضر البشرة كمان بتضر الشفايف ، حتى في درجات الحرارة المنخفضة جدا.

وصفات لعلاج جفاف الشفايف 2
وصفات لعلاج جفاف الشفايف 2

3- استخدمي زيت الافوكادو:

زيت الافوكادو يعتبر مرطب رائع للشفايف ، وكمان مثالي للي بشرتهم حساسة وبيعانوا من تشقق الشفايف معظم ايام السنة لانه مش بيسبب اي حساسية ، زيت الافوكادو بيحتوي على الستيرولين اللي بيحمي خلايا الجلد وبيعالج الالتهابات ، وده هيحافظ على شفايفك ناعمة ورطبة جدا.

وصفات لعلاج جفاف الشفايف 3
وصفات لعلاج جفاف الشفايف 3

4- استخدمي الفازلين طول اليوم:

الفازلين من المنتجات المتوفرة وممكن تلاقيها بسهولة وسعره رخيص جدا ، والعلماء اتفقوا انه مفيد جدا للشفايف المتشققة والجافة ، لانه بيحافظ على الرطوبة لفترة اطول من الزيوت ، تقدري تدهني الفازلين على شفايفك اي وقت الصبح وبالليل قبل النوم ، هيساعد على ترطيب شفايفك واعادة اللمعان للشفايف الجافة والباهتة.

وصفات لعلاج جفاف الشفايف 4

5- استخدام شرايح الخيار:

معروف اننا بنستخدم شرايح الخيار للعين لعلاج الهالات السودا ، تقدري تعملي نفس الشيء للشفايف ، خدي شريحتين خيار وافركيهم بالراحة على شفايفك ، وسيبي عصير الخيار عليها لمدة 10 دقايق وبعدها اغسليه ، ممكن كان تهرسي الخيار وتحوليه لعجينة وتحطيها على شفايف زي الماسك.

وصفات لعلاج جفاف الشفايف 5

6- استخدام اكياس الشاي الاخضر:

الشاي الاخضر معروف بخصائصة المضادة للاكسدة والالتهابات ، والشاي الاخضر يمكن مافيش اثبات انه بيعالج تشقق الشفايف ، ولكن هيعمل حاجة مهمة جدا هيساعد على تخفيف الحرقان الناتج عن حرقان الشفايف ، كل اللي هتعمليه حطي كيس شاي اخضر في ماية سخنة ، وسيبيه كام دقيقة ، بعدها حطي كيس الشاي على شفايف لمدة دقايق ، هتحسي بتحسن كبير بعدها.

وصفات لعلاج جفاف الشفايف 6

7- استخدمي خليط تقشير خفيف:

خليط السكر والعسل من الخلطات البسيطة المفيدة جدا للشفايف الجافة والمتشققة ، ولكن لازم تكوني لطيفة جدا في طريقة فرك المقشر على شفايفك ، وضروري بشكل خاص لو شفايفك فيها قشور وجلد جاف.

وصفات لعلاج جفاف الشفايف 7

8- استخدمي مرطب شفايف بيحتوي على شمع العسل:

شمع العسل بيحتوي على خصائص مضادة للبكتيريا اللي بتساعد على التئام الجروح بكل انواعها ، بما فيها تشقق الشفايف ، شمع العسل بيساعد في علاج العدوى وبيحفز الجلد على انتاج خلايا جديدة ، كل اللي هتعمليه بس دوري على مرطب شفايف بيحتوي على شمع العسل ، واستمري في وضعه على شفايفك اكتر من مرة خلال اليوم.

وصفات لعلاج جفاف الشفايف 8

طريقة منع تشقق الشفايف:

تجنب مسك الحاجات المعدنية بأسنانك وفمك ، لو بشرتك حساسة ، هتزود المشكلة.

اتجنبي بل الشفايف بلسانك او عضهم لما تحسي بالجفاف بدل ما ترطبيهم ، لان الحركة دي هتخلي شفايفك جافة اكتر.

– لو بتتفسي من خلال فمك ، حاولي تتوقفي عن العادة دي واتنفسي من خلال الانف.

حافظي على رطوبتك طول السنة ، حتى في الايام اللي مش بتحسي فيها بالجفاف.

– لو الجو جوه البيت جاف ، ممكن تستخدمي جهاز ترطيب لاضافة بعض الرطوبة للهوا اللي حواليكي.

التقشير مش علاج بس ، ولكن كمان طريقة وقائية ، اعمليه كل ما تحسي ان شفايفكك محتاجة تقشير.

وصفات لعلاج جفاف الشفايف 9

مقالات متعلقه

فوايد واستخدامات زيت الليمون للبشرة والشعر والشفايف

فوايد واستخدامات زيت الليمون للبشرة والشعر والشفايف

لو شفايفك جافة ومتشققة..اعرفي معانا طرق هتخلصك من المشكلة

لو شفايفك جافة ومتشققة..اعرفي معانا طرق هتخلصك من المشكلة

10 فوايد مذهلة من استخدام الجلسرين على الشفايف

10 فوايد مذهلة من استخدام الجلسرين على الشفايف