طريقة عمل صدر تركي مشوي في الفرن

ريهام محمود
ريهام محمود
301

لو بتدوري على وجبة لذيذة مناسبة للكريسماس اوالاعياد او العزومات ، النهاردة من خلال موضوعنا هنشارك معاكم طريقة عمل صدر تركي مشوي في الفرن ، من الاطباق اللي تعتمدي عليها في اي مناسبة ، تعالوا نشوف مع بعض الطريقة بالخطوات.

صدر تركي مشوي:

وقت التحضير: تقريبا 30 دقيقة.

وقت الطبخ: اكتر من ساعتين.

الكمية دي تكفي تقريبا 6 افراد او اكتر.

المكونات:

– 1 معلقة كبيرة زيت نباتي.

– صدر تركي حوالي 5 كيلو.

– 1 معلقة كبيرة زعتر طازة او 1 معلقة صغيرة زعتر مجفف.

– 6 شرايح بيكون بقري مدخن.

– 1 حبة برتقان صغيرة متقطعة شرايح.

– 15 جرام زبدة.

– ملح وفلفل اسود.

مكونات صوص الخبز:

– 400 مل لبن كامل الدسم.

– 1 بصلة متوسطة متقطعة ودجز ل 4 قطع.

– 1 ورقة لوري (ورق الغار).

– ½ معلقة صغيرة زعتر مجفف.

– 8 – 10 حبات قرنفل.

– ¼ معلقة صغيرة ملح.

– 25 جرام زبدة.

– 60 جرام فتات خبز ابيض.

مكونات الجريفي صوص:

– 20 جرام دقيق.

– ½ كوباية شوربة فراخ.

– 400 جرام شوربة فراخ (2 كوباية) معمولة من 1 مكعب شوربة فراخ.

– 1 معلقة كبيرة صوص توت.

للبيكون:

– 6 وحدات سجق.

– 6 شرايح بيكون بقري مدخن.

لكرات اللحمة:

– 1 معلقة كبيرة زيت نباتي.

– ½ بصلة متوسطة مفرومة ناعم.

– 4 وحدات سجق.

– قشر 1 ليمونة صغيرة مبشورة.

– 75 جرام من فتات الخبز الابيض.

– 1 معلقة صغيرة زعتر مجفف.

للتقديم:

– 500 جرام جزر متقشر ومتقطع شرايح.

– 500 جرام براعم بروكسل صغيرة.

– 40 جرام زبدة.

صدر تركي مشوي 1
صدر تركي مشوي 1

طريقة التحضير:

1- سخني الفرن على درجة حرارة 190 درجة مئوية ، هاتي صينية كبيرة حطي فيها الزيت وحطي فوقيه صدر التركي وتبليه بالملح والفلفل بكمية كافية.

2- رشي عليه الزعتر ، وحطي فوقيه شرايح البيكون ، وشرايح البرتقان ، والزبدة ، غطي الصينية بورق فويل ، ودخليها الفرن لمدة ساعة.

صدر تركي مشوي 2
صدر تركي مشوي 2

3- لصوص الخبز ، في حلة متوسطة الحجم حطي اللبن والبصل وضيفي الورق اللوري, الزعتر, القرنفل, الملح ، سيبي الخليط يغلي على نار هادية مع التقليب ، ارفعي الحلة من على النار وسيبي المكونات منقوعة في اللبن حوالي 30 دقيقة.

4- للبيكون ، قطعي السجق لنصين بالطول ، خدي نص واحدة السجق ولفيها بالبيكون ، كرري العملية مع باقي كمية السجق والبيكون ، رصيهم على صينية فرن مدهونة زيت غطيها ودخليها التلاجة لوقت الطبخ.

5- لكرات اللحمة ، في طاسة صغيرة مضادة للالتصاق سخني الزيت ، وحمري البصل لمدة 3 – 4 دقايق ، او لحد ما يطرى ويبقى لونه بني فاتح مع التقليب المستمر ، بعدها انقليه في طبق كبير.

6- طلعي السجق من القشرة بتاعته وفتتيه وضيفيه للبصل المطبوخ, ضيفي لهم قشر البرتقان, فتات الخبز, الزعتر, ملح, فلفل اسود ، اخلطي كل المكونات كويس بايدك وشكلي الخليط في 12 كورة صغيرة ، رصيها على الصينية جنب السجق الملفوف بالبيكون.

7- نكمل صوص الخبز ، صفي اللبن من كل الحاجات اللي فيه في حلة ، وضيفي له الزبدة وفتات الخبز ، وسخنيه على النار لمدة 3 – 4 دقايق مع التقليب المستمر لحد ما الصوص يبقى كريمي وسميك ، ضيفي الملح والفلفل الاسود ، وارفعيه من على النار وسيبيه على جنب ، ويتسخن قبل التقديم على طول.

صدر تركي مشوي 3

8- شيلي ورق الفويل من على صدر الديك الرومي ، وزودي حرارة الفرن ل 200 درجة مئوية ، ودخليه الفرن لمدة 40 دقيقة كمان ، او لحد ما يبقى البيكون مقرمش والديك الرومي يستوي كويس ، دخلي صينية كرات اللحمة والسجق الملفوف بالبيكون في الفرن في اخر 15 دقيقة من وقت طبخ الديك الرومي.

9- انقلي الديك الرومي لطبق كبير ، غطية بورق الفويل وفوطة مطبخ ، وسيبيه يرتاح لمدة 15 دقيقة.

10- قلبي كرات اللحمة والسجق والملفوف بالبيكون على الجنب التاني واشويها في الفرن 15 دقيقة كمان ، لحد ما لونها يبقى بني دهبي وتستوي.

صدر تركي مشوي 4

11- بالنسبة للجريفي صوص ، في طاسة على نار متوسطة ضيفي الدقيق ، مع ½ كوباية الشوربة وسيبيهم على النار لمدة 15 – 20 ثانية مع التقليب المستمر.

12- ضيفي كوبايتين الشوربة بالتدريج مع التقليب طول الوقت ، سيبيها تغلي على نار هادية ، وقلبي فيها صوص التوت واطبخيها لمدة دقيقتين ، او لحد ما الخليط يبقى سميك ، تبليه بالملح والفلفل الاسود حسب الذوق ، بعدها صفيها ، وضيفي لها اي عصارة نزلت من الديك الرومي في الطبق اثناء ما انتي سيباه يرتاح ، غطيها وخليها دافية على جنب لوقت التقديم.

13- في حلتين على النار فيهم ماية مغلية اسلقي الجزر المتقطع وبراعم بروكسل ، بمجرد ما يستوا حسب درجة السوا اللي انتي حباها ، صفيهم من الماية وقلبيهم في الزبدة وتبليهم بالملح والفلفل الاسود.

14- حطي الديك الرومي في طبق التقديم وزينيه بأوراق الزعتر الطازة ، قطعيه شرايح وقدميه مع صوص الجريفي السخن, صوص الخبز, السجق الملفوف بالبيكون, كرات اللحمة والخضار ، وممكن تقدمي جنبها بطاطس مشوية في الفرن.

صدر تركي مشوي 5

مقالات متعلقه

طريقة عمل الفلفل المحشي باللحمة المفرومة على الطريقة الايطالية

طريقة عمل الفلفل المحشي باللحمة المفرومة على الطريقة الايطالية

شوربة العدس بالطماطم مع كرات اللحمة

شوربة العدس بالطماطم مع كرات اللحمة

طريقة عمل المسخن الفلسطيني بالفراخ

طريقة عمل المسخن الفلسطيني بالفراخ