6 طرق غير تقليدية جسمك بيحذرك بيهم ان في حاجة غلط

ريهام محمود
ريهام محمود
في
صحة
277

عادة مش بنبدأ نقلق على صحتنا الا لما تحصل حاجة تزعجنا او نحس بألم في اي مكان في الجسم ، على الرغم من ان الاشخاص الاكتر صحة ممكن يعانوا من عدم الراحة في بعض الاحيان ، الا انه في بعض اشارات من الجسم اللي المفروض منتجاهلهاش ، ولازم تنتبهي للطرق اللي جسمك بيحاول يقولك بيها ان في حاجة غلط، والنهاردة هنتعرف مع بعض على 6 علامات تنبهك لمشكلة صحية.

علامات تنبهك لمشكلة صحية:

1- البراز بيطفو على الماية:

البراز الطبيعي انه ينزل تحت الماية ، الا انه في بعض التغيرات في جسمك ممكن تسبب تعويم البراز ، بعض الاطعمة اللي بتاكليها ممكن تأدي لغازات في البراز ، وده بيمنعه انه تنزل تحت الماية ، يعني مافيش حاجة تقلق من مشكلة البراز العائم ، ولكن بس محتاجةانك تقللي من الاطعمة زي الفاصوليا, اللبن, التفاح لانها ممكن تسبب الغازات.

علامات تنبهك لمشكلة صحية 1
علامات تنبهك لمشكلة صحية 1

2- عينك دايما جافة:

عينيكي هتحسي انها دايما جافة وفيها حكة لو بتقضي وقت طويل وانتي مركزة في شاشة التليفون او الكمبيوتر ، لكن لو لاحظتي جفاف شديد في عينيكي والفم ، دي ممكن تكون علامة على وجود التهاب ، وجفاف العين المزمن ممكن يحصل بسبب عدوى في الغدد اللي بتفرز الدموع واللعاب.

علامات تنبهك لمشكلة صحية 2
علامات تنبهك لمشكلة صحية 2

3- بتحسي بالبرد دايما:

لما الجو بيكون بارد طبيعي جدا انك هتحسي بالبرد وهتحتاجي تدفئة ، ولكن لو لاقيتي نفسك دايما بتحسي بالبرد حتى لو الجو مش بارد ، دي ممكن تكون علامة على انخفاض انتاج الغدة الدرقية ، لان المستويات المنخفضة من هرمونات الغدة الدرقية بتسبب ابطاء عملية التمثيل الغذائي في جسمك ، وده هيخليكي تحسي بالبرد حتى لو قاعدة في مكان دافي.

علامات تنبهك لمشكلة صحية 3
علامات تنبهك لمشكلة صحية 3

4- شعرك بيتساقط:

في حين انه من الطبيعي تماما انك تفقدي بعض الشعر على مدار اليوم ، ولو لاحظتي فجأة كمية شعر كتير على الفرشة ، دي ممكن تكون علامة على نقص الحديد في جسمك ، لو جسمك مش بيوصله كمية كافية من الحديد من نظامك الغذائي ، ده هيأثر على جسمك بطرق كتير ، بما فيهم تساقط الشعر ، حاولي تدخلي في نظامك الغذائي الاطعمة الغنية بالحديد زي اللحوم الحمرا, المكسرات, المشمش المجفف ، عشان تتأكدي ان جسمك بيوصله كمية الحديد اللي محتاجها.

علامات تنبهك لمشكلة صحية 4

5- اسنانك حساسة اوي:

اسنانك ممكن تكون حساسة للاطعمة السخنة والباردة بشكل مفرط ، ولكن ممكن تكون كمان علامة على مشاكل في الامعاء ، تآكل الاسنان وحساسية الاسنان ممكن تبقى علامة على ارتداد الحمض ، والحمض ده ممكن يتسبب في تلف الطبقة الواقية لمينا الاسنان ، ولكن لو لحقتي المشكلة في الاول هتقدري تعالجيها بسهولة.

علامات تنبهك لمشكلة صحية 5

6- بتحسي بالعطش طول الوقت:

شرب كمية كافية من الماية امر حيوي لصحتنا ، ولكن لو بتحسي بالعطش طول الوقت ، ده ممكن يكون من اعراض مرض السكر ، لان مرض السكر بيتسبب في تراكم الجلوكوز في الدم ، وبالتالي الكلية بتشتغل بجهد اكبر ، ، وده بدوره بيأدي لزيادة التبول والعطش.

علامات تنبهك لمشكلة صحية 6

هل سبق لاحظتي اي علامة من العلامات دي؟ هل تعرفي اي طرق تانية الجسم بينبهنا بيها ان في حاجة غلط او مشكلة صحية؟

مقالات متعلقه

علامات بيديهالك جسمك تعتبر تحذيرات مهمة لمشاكل صحية

علامات بيديهالك جسمك تعتبر تحذيرات مهمة لمشاكل صحية

الاطعمة اللي ممكن تاكليها على معدة فاضية واللي تتجنبيها

الاطعمة اللي ممكن تاكليها على معدة فاضية واللي تتجنبيها

10 نصايح صحية سهلة هيفرقوا معاكي

10 نصايح صحية سهلة هيفرقوا معاكي