10 وصفات طبيعية لتغذية بشرتك في الشتا

ريهام محمود
ريهام محمود
في
بشرة
306

جو الشتا ممكن يضر البشرة خصوصا لو بشرتك جافة ، الهوا الجاف والبارد ممكن يخلي بشرتك تتقشر وتتشقق ، والماية هي المفتاح للمشاكل دي اكيد ، بانك تشربي كمية كافية من الماية ، ولكن كمان العناية ببشرتك بتلعب دور مهم ، ماسكات البشرةممكن تحول بشرتك من باهتة لنضرة في وقت قصير ، والنهاردة من خلال موضوعنا هنشارك معاكم 10 وصفات لتغذية بشرتك في الشتا ، بمكونات طبيعية ومتوفرة في البيت.

فوايد الماسكات:

– توحيد لون البشرة.

– تجديد البشرة.

– تقليل بهتان البشرة.

– علاج جفاف الجلد.

– ترطيب الجلد.

وصفات لتغذية بشرتك في الشتا 1
وصفات لتغذية بشرتك في الشتا 1

وصفات لتغذية بشرتك في الشتا:

1- العسل وماية الورد:

اخلطي 1 معلقة كبيرة عسل, 1 معلقة كبيرة ماية ورد ، امزجي الاتنين مع بعض كويس ، وزعيه على الوش والرقبة ، سيبيه لمدة 10 دقايق وبعدها اغسليه ، استخدميه يوميا لافضل النتايج.

وصفات لتغذية بشرتك في الشتا 2
وصفات لتغذية بشرتك في الشتا 2

2- حليب جوز الهند:

الماسك ده مش بس مفيد لترطيب وتغذية البشرة ، لكن كمان لو بتعاني من مشكلة حب الشباب هيفيد بشرتك.

هاتي جوز هند مبشور ممكن تجيبي ثمرة طازة وتبشريها او تستخدمي المبشور الجاهز ، ضيفي له كمية من الماية وامزجيهم لحد ما تتكون عجينة سميكة ، وزعي الخليط على الوش والرقبة وسيبيه لمدة 20 دقيقة ، وبعدها اغسليه بماية باردة ، كرريه يوميا لافضل النتايج.

وصفات لتغذية بشرتك في الشتا 3
وصفات لتغذية بشرتك في الشتا 3

3- الجزر والعسل:

الماسك ده مناسب جدا لاصحاب البشرة الدهنية ، لانه بيرطب من غير ما يخلي الجلد دهني ، وبيخلص البشرة من خلايا الجلد الميتة ، والبيتا كاروتين اللي في الجزر بيساعد على توحيد لون الجلد الباهت ، وبيغذي البشرة.

هاتي جزرة متقشرة ومبشورة ، ضيفي لها العسل ، وامزجي الاتنين مع بعض لحد ما يتشكل عجينة ، وزعيها على الوش والرقبة ، سيبيها لمدة 15 دقيقة ، وبعدها اغسلي بشرتك ، كرريه كل يوم لافضل النتايج.

وصفات لتغذية بشرتك في الشتا 4
وصفات لتغذية بشرتك في الشتا 4

4- الموز والزبدة:

اهرسي موزة مستوية لحد ما تبقى عجينة ناعمة ، ضيفي الزبدة نفس كمية الموز ، امزجي الاتنين مع بعض كويس ، وزعي الخليط على الوش والرقبة ، سيبيه لحد ما ينشف ، وبعددها اغسلي بشرتك ، كرريه 3 مرات في الاسبوع.

وصفات لتغذية بشرتك في الشتا 5
وصفات لتغذية بشرتك في الشتا 5

5- الفراولة:

لو بشرتك جافة وحساسة الماسك ده هيكون مناسب جدا ليكي.

هاتي حبة فراولة واهرسيها ، ضيفي لها 1 معلقة صغيرة ماية ورد ، اخلطيهم مع بعض لحد ما تتكون عندك عجينة ، وزعيها على الوش والرقبة ، سيبيها لمدة 20 دقيقة ، وبعدا اغسلي بشرتك ، كرريه كل يوم لافضل النتايج.

وصفات لتغذية بشرتك في الشتا 6

6- زيت الزيتون وزبدة الكاكاو:

الماسك ده مش بس مفيد للبشرة الجافة ، ولكن كمان رائع جدا لتقليل ومنع علامات الشيخوخة بسبب زبدة الكاكاو ، اللي هتساعد على تقليل التجاعيد والخطوط الرفيعة وتحسين الجلد.

هاتي 1 معلقة كبيرة من زبدة الكاكاو ، ضيفي لها زيت الزيتون ، امزجيهم مع بعض كويس ، وزعي الخليط على الوش والرقبة ، سيبيه لمدة 20 دقيقة ، وبعدها اغسلي بشرتك ، كرريه 3 مرات في الاسبوع.

وصفات لتغذية بشرتك في الشتا 7

7- العسل وكريمة الحليب:

الماسك ده بيساعد على توحيد لون البشرة ، وبيقلل من البقع اللي بتظهر بسبب جفاف الجلد في الشتا.

اخلطي العسل وكريمة الحليب بكميات متساوية ، امزجي الاتنين مع بعض كويس ، وزعيه على الوش والرقبة ، سيبيه لمدة 25 دقيقة ، وبعدها اغسلي بشرتك ، كرريه يوميا لافضل النتايج.

وصفات لتغذية بشرتك في الشتا 8

8- البابايا واللبن:

البابايا غنية بالمعادن والفيتامينات ، واللبن يعتبر مصدر لفيتامين E ، والاتنين مع بعض يعتبروا خليط فعال جدا لعكس الضرر اللي بيسببه جفاف الشتا.

هاتي حبة بابايا قشريها وقطعيها مكعبات ، ضيفي لها كمية كافية من اللبن ، واهرسيها لحد ما تتشكل عندك عجينة سميكة ، وزعي الخليط على وشك ورقبتك ، وسيبيه لحد ما ينشف ، وبعدها اغسلي بشرتك ، كرريه 3 مرات في الاسبوع.

وصفات لتغذية بشرتك في الشتا 9

9- الافوكادو وزيت الزيتون:

زيت الزيتون معروف انه بيخترق المسام بعمق ، والافوكادو غني بفيتامين E المعروف انه مرطب قوي للجلد.

هاتي حبة افوكادو مستوية اهرسيها ، ضيفي لها زيت الزيتون لحد ما تتكون عندك عجينة سميكة ، وزعيها بالتساوي على الوش والرقبة ، وسيبيه لما ينشف واغسليه ، كرريه 3 مرات في الاسبوع.

وصفات لتغذية بشرتك في الشتا 10

10- دقيق الارز والعسل:

الارز مصدر غني بحمض الفيروليك والالانتوين ، وده يعتبر واقي طبيعي من الشمس ، بالاضافة انه بيهدي حروق الشمس ، واضافة الشوفان والعسل ليه هيساعد على تقشير البشرة.

خدي حوالي 1 معلقة كبيرة من دقيق الارز, 1 معلقة كبيرة من دقيق الشوفان, ضيفي لهم 2 معلقة كبيرة عسل ، امزجي المكونات مع بعض كويس ، وزعي الخليط على الوش والرقبة ، وسيبيه لمدة 20 دقيقة ، وبعدها اغسليه ، كرريه مرة واحدة في الاسبوع.

وصفات لتغذية بشرتك في الشتا 11

مقالات متعلقه

فوايد الشبة الجمالية للبشرة

فوايد الشبة الجمالية للبشرة

كريم الجسم السحري لتفتيح الاماكن الغامقة

كريم الجسم السحري لتفتيح الاماكن الغامقة

5 علاجات طبيعية بتستخدمها كارينا كابور لبشرة نضرة وشباب

5 علاجات طبيعية بتستخدمها كارينا كابور لبشرة نضرة وشباب