6 حركات بسيطة ممكن تساعدك على حرق السعرات الحرارية وانتي قاعدة على الكرسي

ريهام محمود
ريهام محمود
765

كتير من الاشخاص بسبب ظروف شغلهم ممكن يقضوا معظم وقتهم قاعدين على الكرسي ، وبدأ عند الفئة دي من الاشخاص يظهر عندهم مشاكل صحية وهما في سن صغير ، وبيرتفع احتمال تعرضهم لارتفاع ضغط الدم, ارتفاع الكوليسترول, والدهون الزيادة عند منطقة الخصر بشكل خاص ، عشان كده من الضروري التحرك بعد فترات طويلة من القاعدة ، او ان امكن ، التحرك بشكل متقطع طول الوقت بين فترات القاعدة ، ولحسن الحظ ان في تمارين تقدري تعمليها وانتي قاعدة على الكرسي ممكن انها تساعدك على زيادة التمثيل الغذائي وحرق السعرات الحرارية ، والنهاردة من خلال موضوعنا هنتعرف على 6 تمارين لحرق السعرات الحرارية.

تمارين لحرق السعرات الحرارية:

1- تمرين الضغط:

عضلة النعل مكانها موجود في الجزء الخلفي من اسفل الساق ، وهي المسؤولة عن المشي, الجري, القفز ، ولكن اللي لسه مكتشف من وقت قريب ان العضلة دي ممكن تنشيطها بمجرد الجلوس ، محتاجة بس وانتي قاعدة على الكرسي ترفعي كعبك لفوق وانتي مثبتة صوابع القدمين على الارض ، كرري عدد مرات كتير وانتي قاعدة ، اظهرت النتايج من الحركة دي ان في تحسن بنسبة 52%  في استقرار تقلبات جلوكوز الدم.

ومش بس كده كمان بتساعد على حرق الدهون في الدم اللي بيساهم في ارتفاع نسبة الكوليسترول في الدم ، وده بيحصل لان العضلة النعلية بتستخدم جلوكوز الدم لتنشيط نفسها بدل من الجليكوجين زي ما باقي عضلات الجسم بتعمل.

تمارين لحرق السعرات الحرارية 1
تمارين لحرق السعرات الحرارية 1

2- القاعدة على كورة لياقة:

البديل لكرسي المكتب العادي هو كورة التوازن او كورة اللياقة البدنية ، الكورة دي ليها مميزات كتير منها انها بتخليكي تشركي عضلاتك الاساسية عشان تحافظي على التوازن بتاعك ، وبالطريقة دي بتحافظي على وضعية ضهر جيدة وتعديلها لو كانت مشكلة هي وضعية ضهر سيئة ، لو هتستخدميها في مكان شغلك او في البيت ، القاعدة عليها لمدة ساعة هتساعدك على حرق حوالي 150 سعرة حرارية.

تمارين لحرق السعرات الحرارية 2
تمارين لحرق السعرات الحرارية 2

3- تمرين Wall sits:

لو هتاخدي استراحة صغيرة من القاعدة على المكتب ، دوري على اي حيطة قريبة منك وريحي ضهرك عليها وانزلي لتحت مع تني الركبتين ، ومش محتاجة تنزلي لحد الارض ، اختاري الطول اللي هتحسي انك مرتاحة اكتر فيه واثبتي عليه لمدة 20 ثانية تقريبا.

التمرين البسيط ده هيساعدك على تنشيط عضلات الفخدين, عضلات الارداف, عضلات الساقين ، واتأكدي انك على بعد قدمين من الحيطة والركبتين متنيين بشكل صحيح عشان تحافظي على الوضع الصحيح للحركة.

تمارين لحرق السعرات الحرارية 3
تمارين لحرق السعرات الحرارية 3

4- الضغط على عضلات البطن:

التمرين بسيط ولكن هو في الواقع يعتبر اداة سهلة جدا وفعالة للحفاظ على عملية التمثيل الغذائي في جسمك اثناء القاعدة ، كل اللي هتعمليه انك هتضغطي او تشدي عضلات المعدة لمدة 8 ثواني ، وبعدها رجعيها لوضعها الطبيعي ، كرريه 8 مرات على مجموعتين ، هيساعدك على حرق حوالي 100 سعرة حرارية.

تمارين لحرق السعرات الحرارية 4

5- تمرين Seated abs:

ممكن تشوفي ان تشغيل عضلات البطن وانتي قاعدة صعب ، ولكن في الواقع ان الموضوع بسيط جدا ، كل اللي هتعمليه ارفعي رجليكي الاتنين في خط مستقيم قدامك بزاوية 45 درجة ، وبعدها ممكن تتني الركبتين لحد ما توصل لصدرك تقريبا وبعدها افرديهم تاني لوضع البداية ، مع التمرين البسيط ده هتقدري تحرقي 75 سعر حراري لو عملتيه 20 مرة على مجموعتين.

تمارين لحرق السعرات الحرارية 5

6- التململ:

في حين ان التململ بيكون غالبا مرتبط بالاشخاص اللي مش منتبهين او مش حاسين بالراحة او عندهم حالة توتر في البيئة الموجودين فيها ، ولكن هو في الحقيقة مفيد للحفاظ على عملية التمثيل الغذائي في الجسم بكل سهولة اثناء القاعدة على المكتب لفترات طويلة ، لانه بيخليكي تتحركي باستمرار ، حتى لو كانت مجرد تحريك الرجل ناحية اليمين والشمال, او بتتهزيها وانتي قاعدة, وتغير وضعيات القاعدة ، لو حصل تململ طول الوقت خلال اليوم ، هتقدري تحرقي 300 سعرة حرارية.

تمارين لحرق السعرات الحرارية 6

مقالات متعلقه

15 حيلة للبنات الكسولة لخسارة الوزن من غير تمارين

15 حيلة للبنات الكسولة لخسارة الوزن من غير تمارين

مكونين تضيفيهم للقهوة بتاعتك هيخلصوكي من دهون البطن وهيسرعوا نسبة الحرق في الجسم

مكونين تضيفيهم للقهوة بتاعتك هيخلصوكي من دهون البطن وهيسرعوا نسبة الحرق في الجسم

مشروب بذور الشيا لانقاص الوزن بسرعة

مشروب بذور الشيا لانقاص الوزن بسرعة