افضل الطرق لازالة الماسكارا

ريهام محمود
ريهام محمود
في
مكياج
457

كتير من البنات بيعتمدوا على استخدام الماسكارا لتكثيف وتطويل الرموش وابراز العين بشكل حلو ، وفي حين ان معظم انواع الماسكارا العادية بتسيح بسرعة وبتبوظ مكياجك وشكل عيونك خصوصا في الايام الحر ، فالماسكارا المضادة للماية بتكون افضل اختيار لبنات كتير عشان يحافظوا على مكياج العيون اطول فترة ممكنة ، ولكن هنا بتبدأ المشكلة عند ازالتها ، لو مش بتعرفي تشيلي الماسكارا المضادة للماية بشكل صح ، ممكن تعرضي رموشك لمشاكل كتير ، بداية من فقدان الرموش وحتى تجفيف الرموش ، عشان كده النهاردة من خلال موضوعنا هنشارك معاكم افضل الطرق لازالة الماسكارا المضادة للماية بشكل خاص من غير ما تضري رموشك.

افضل الطرق لازالة الماسكارا:

1- استخدام مزيلات مكياج العيون:

مزيلات مكياج العيون متصممة بطريقة معينة لازالة الماسكارا المضادة للماية بأمان وفعالية وهتخلصك من كل اثارها بسرعة.

طريقة الاستخدام:

كل اللي هتعمليه رشي من مزيل المكياج على وسادة قطنية ، وامسحي بيها جفونك بالراحة.

افضل الطرق لازالة الماسكارا 1
افضل الطرق لازالة الماسكارا 1

2- جربي شامبو الاطفال:

شامبو الاطفال آمن للاستخدام على منطقة العين لانه مش بيسبب حساسية ، ويعتبر طريقة سهلة لازالة الماسكارا من غير زيت او مزيل مكياج.

طريقة الاستخدام:

كل اللي هتعمليه استخدمي كمية من شامبو الاطفال بحجم حبة البسلة وحطيه على رموشك باستخدام قطنة مبلولة ، بمجرد ما تمسحي الماسكارا بالشامبو ، استخدمي قطعة قماش مبلولة لازالة اي فائض من الجفن ، ولكن بنحذرك من استخدام الشامبو العادي ، لان شامبو الاطفال متصمم بحيث انه مايسببش اي تهيج للمناطق الحساسة زي العيون ، لكن استخدام الشامبو العادي ممكن يسبب رد فعل ، بالاضافة كمان انه زي ما دايما بنقول قبل استخدام اي وصفة منزلية اعملي اختبار حساسية وجربي على جزء صغير الاول من البشرة.

افضل الطرق لازالة الماسكارا 2
افضل الطرق لازالة الماسكارا 2

3- الكريم المرطب:

الكريم المرطب بيكون لطيف جدا على البشرة ، وبالتالي يعتبر طريقة رائعة لازالة الماسكارا.

طريقة الاستخدام:

ابدأي الاول بتنضيف وشك ، جففيه بطريقة التربيت ، حطي الكريم على الرموش والجلد ، سيبيه كام دقيقة عشان يشتغل ويعمل مفعولة ، بعدها امسحيه بقطعة قماش دافية ، الماسكارا هتتشال في لحظة ، بالاضافة ان الطريقة دي هتديكي ترطيب.

افضل الطرق لازالة الماسكارا 3
افضل الطرق لازالة الماسكارا 3

4- زيت جوز الهند:

زيت جوز الهند من الطرق الفعالة لازالة الماسكارا المضادة للماية ، ومش بس كده كمان بيساعد على نمو الرموش يعني تعتبر طريقة لازالة المكياج وعلاجية في نفس الوقت.

طريقة الاستخدام:

حطي كمية بسيطة من زيت جوز الهند على وسادة قطنية وامسحي بيها جفونك ، بالطريقة العادية اللي بتزيلي بيها مكياجك ، بمجرد ازالته نضفي وشك بشكل صحيح للتأكد من عدم وجود بقايا من الزيت.

افضل الطرق لازالة الماسكارا 4

5- وصفة لعمل مزيل مكياج العيون:

ضيفي 2 معلقة كبيرة من زيت اللوز او زيت الجوجوبا مع 2 معلقة كبيرة من ماية الورد وكمية صغيرة من الماية العادية ، صبي الخليط في ازازة شفافة ، ورجي كل المكونات كويس عشان يمتزجوا مع بعض ، حطي من الخليط على قطعة قطن وامسحي بيها الماسكارا.

والوصفة دي ممكن تقعد معاكي لحد 3 شهور ، يعني تقدري تزودي الكمية.

افضل الطرق لازالة الماسكارا 5

6- زيت الزيتون:

واحد من اسهل الطرق لازالة الماسكارا المضادة للماية من غير مزيل مكياج ، وزيت الزيتون مش بس هيرطب رموشك بمجرد ازالة الماسكارا ، لكن كمان هيأدي لتكسير الخصائص اللي بتخلي الماسكارا مضادة للماية.

طريقة الاستخدام:

كل اللي هتعمليه حطي كمية بسيطة من زيت الزيتون على صوابعك وافركي رموشك بالراحة ، لحد ما تلاقي الماسكارا طلعت معاكي ، بمجرد ما تخلصي هاتي قطعة قطن وامسحي رموشك.

افضل الطرق لازالة الماسكارا 6

نصايح عند ازالة الماسكارا:

– ماتستخدميش غير قطعة قطن او وسادات قطنية لازالة الماسكارا لانها بتكون ناعمة على العيون وفي نفس الوقت هتزيل كل المكياج بشكل فعال ، كمان ممكن استخدام قطعة قماش مبللة لازالة الماسكارا.

– خليكي لطيفة في الازالة ، لان ازالة الماسكارا بقوة او التعامل بعنف ممكن يسبب مشاكل ، زي خدش الجفون, ازالة الرموش, وممكن تسبب كمان احساس بالحرقان.

– نضفي بشرتك بعد الازالة ، بعد ازالة الماسكارا باي طريقة ، ضروري تنضيف الوجه لان ده هيساعد على ازالة اي بواقي مكياج وهيزيل كل الشوائب.

– ماتستخدميش مزيل المكياج العادي على رموشك او حتى غسول الوجه ، لان المنتجات دي بتحتوي على مكونات قاسية ممكن تسبب تفاعلات حساسية زي الاحمرار والحكة.

– ابعدي عن المنتجات اللي بتحتوي على مهيجات زي الكحول والمعطرات ، لانها ممكن تهيج منطقة العين اللي بتكون حساسة ، عشان كده عند اختيار مزيل مكياج العيون ، اتأكدي انه خالي من اي مكونات مهيجة.

– ماتفركيش العين ، فرك العيون اثناء ازالة الماسكارا ممكن يضر رموشك ويأدي لتساقطها.

افضل الطرق لازالة الماسكارا 7

مقالات متعلقه

5 حلول سهلة لازالة المكياج لو مش متوفر عندك مزيل مكياج

5 حلول سهلة لازالة المكياج لو مش متوفر عندك مزيل مكياج

طريقة عمل مية ميسيلار لجمال بشرتك بمكونات طبيعية في البيت

طريقة عمل مية ميسيلار لجمال بشرتك بمكونات طبيعية في البيت

اعرفي معانا طرق لعمل مزيل مكياج طبيعي بنفسك في البيت

اعرفي معانا طرق لعمل مزيل مكياج طبيعي بنفسك في البيت