ايه اللي ممكن يحصل لو شربتي 4 كوبايات شاي كل يوم

ريهام محمود
ريهام محمود
في
صحة
508

هل تعرفي ان شرب الشاي ممكن يساعدك على فقدان الوزن, تحسين الذاكرة, واعطاء بشرتك توهج صحي ، على الرغم ان في كتير بيفضلوا انهم يبدأوا يومهم بفنجان قهوة ، الا انه شرب بعض انواع الشاي اللي بتحتوي على نسبة عالية من الكافيين ممكن يكون ليه تأثير افضل ، حتى لو انتي من محبي شرب القهوة ، فشرب الشاي يوميا ليه فوايد صحية كتير ، والنهاردة من خلال موضوعنا هنتعرف على فوايد الشاي الصحية هتخليكي تشربيه كل يوم.

فوايد الشاي الصحية:

1- ممكن يقلل من خطر الاصابة بالسكر:

بيعاني حوالي 1 من كل 10 بالغين من مرض السكر ، بالاضافة ان في كتير من الشباب والاطفال بيصابوا بيه ، لكن احنا عندنا حاجة ممكن تمنعه ، الباحثين اثبتوا ان شرب 4 كوبايات من الشاي او اكتر يوميا ممكن يقلل من خطر الاصابة بمرض السكر.

فوايد الشاي الصحية 1
فوايد الشاي الصحية 1

2- هيفيد بشرتك:

لان شرب الشاي ممكن انه يمنع الاصابة بمرض السكر ، ده ممكن يساعد كمان في منع بعض الامراض الجلدية المزعجة ، لان مرض السكر ممكن يأثر على بشرتك بطرق مختلفة ، بما فيهم الالتهابات البكتيرية والحكة ، على الرغم ان شرب اي نوع من الشاي مفيد لجسمك ، الا ان الشاي الاخضر بشكل خاص مفيد لبشرتك ، لانه بيحتوي على خصائص قوية مضادة للاكسدة ومضادة للالتهابات وثبت فعاليته في علاج حب الشباب والبشرة الدهنية.

فوايد الشاي الصحية 2
فوايد الشاي الصحية 2

3- هيساعد شعرك على النمو بشكل اسرع:

شرب الشاي يوميا ممكن يبقى مفيد لشعرك ، لان الشاي زي ما قولنا بيقلل من خطر الاصابة بمرض السكر ، ده هيساعدك في الحفاظ على شعرك صحي وبيلمع ، لان مرض السكر بيتلف الاوعية الدموية وجسمك مش بيقدر ينقل العناصر الغذائية الاساسية بشكل صحيح لبصيلات الشعر ، وده بدوره بيأثر على نمو الشعر.

فوايد الشاي الصحية 3

4- هيخلي ضوافرك اقوى:

في كتير من العلاجات المنزلية اللي ممكن تساعدك في الحصول على ضوافر قوية ، زي دهنها بالخيار او فركها بالليمون ، لكن شرب الشاي هو اسهل والذ طريقة للعناية بضوافرك ، لو عايزة ضوافرك تبقى مثالية ، جربي شاي عشبة ديل حصان ، بالاضافة انه مشروب صحي خالي من الكافيين ، ثبت انه بيساعد على تقوية الضوافر ومنع تكسرها.

فوايد الشاي الصحية 4

مقالات متعلقه

10 نصايح هتساعدك تخلي ريحتك حلوة من غير ما تستخدمي برفيوم

10 نصايح هتساعدك تخلي ريحتك حلوة من غير ما تستخدمي برفيوم

سموزي البروتين لتكبير الصدر بشكل طبيعي

سموزي البروتين لتكبير الصدر بشكل طبيعي

اتخلصي من السيلوليت, الدوالي, علامات التمدد وآلام العضلات بوصفة طبيعية

اتخلصي من السيلوليت, الدوالي, علامات التمدد وآلام العضلات بوصفة طبيعية