8 حاجات ممكن تعمليها هتخلصك من التوتر والألم بسهولة

ريهام محمود
ريهام محمود
في
صحة
280

على الرغم ان الطب الحديث قطع شوط كبير جدا ، الا اننا في بعض الاوقات بنحتاج لراحة فورية من التوتر والألم ، وغالبا بيكون حل مشاكلنا اليومية قدام عينينا وحاجات ممكن نعملها في اقل من 5 دقايق لعلاج اي ألم  او تخفيف التوتر ، والحاجات دي سهلة وفعالة بشكل فوري ، والنهاردة من خلال موضوعنا هنتعرف على 8 حيل صحية للتخلص من التوتر والألم بسهولة وبشكل سريع.

حيل صحية للتخلص من التوتر والألم:

1- استخدام التلج على المنطقة المصابة:

استخدام التلج يعتبر من اقدم الحيل واكترها فعالية للمساعدة في علاج الألم في اي جزء من جسمك ، وممكن يبقى مفيد في حالة الاصابات الحادة وكمان اي التهاب او تورم ، بكل بساطة حطي التلج على المنطقة المصابة اما بفوطة فيها تلج او حمام تلج.

حيل صحية للتخلص من التوتر والألم 1
حيل صحية للتخلص من التوتر والألم 1

2- تدليك منطقة منتصف الحاجبين لتخفيف التوتر:

نقط الضغط هي طريقة معروفة للحصول على راحة مؤقتة من كل انواع الألم والتوتر ، وواحدة من النقط دي هي الموجودة بين الحاجبين وبتتسمى نقطة الانطباع ، ويعتبر الضغط او تدليك المنطقة دي طريقة فعالة للتخلص من التوتر والقلق من جسمك.

حيل صحية للتخلص من التوتر والألم 2
حيل صحية للتخلص من التوتر والألم 2

3- تدليك الاذن:

في نقطة ضغط تانية ممكن تحفزيها لتخفيف التوتر والقلق في الجسم وهي موجودة في الاذن ، تدليك الاذن والضغط الخفيف عليها ، والمعروف باسم نقطة البوابة السماوية ، هتساعدك في التعامل مع التوتر.

حيل صحية للتخلص من التوتر والألم 3
حيل صحية للتخلص من التوتر والألم 3

4- اكل الشوفان:

الشوفان من انواع الاطعمة الصحية اللي المفروض تدخليها في نظامك الغذائي ، ولكن من اكتر فوايد الشوفان اللي مش معروفة هي تأثيره المهديء ، الشوفان غني بالبوتاسيوم والمغنيسيوم اللي بيساعدوا على خفض ضغط الدم ، بالاضافة انه بيعزز مستويات السيروتونين لو اكلتيه بانتظام ، وده مش هيساعدك على الاسترخاء بس ، ولكن كمان هيخليكي اكتر سعادة على المدى الطويل.

حيل صحية للتخلص من التوتر والألم 4
حيل صحية للتخلص من التوتر والألم 4

5- عصير الزنجبيل لتخفيف آلام الاذن:

هل بتعاني من وجع الاذن ومحتاجة حل فوري؟ ممكن ان استخدام عصير الزنجبيل او الزيت بعد تسخينه يساعد على تهدئة الالم ، ولكن اتأكدي انك تحطيه حوالين الجزء الخارجي من الاذن بس ، الزنجبيل بيحتوي على خصائص مضادة للالتهابات وممكن انها تساعد على تخفيف ألام الاذن.

حيل صحية للتخلص من التوتر والألم 5

6- اشربي عصير برتقان:

فيتامين سي ليه فوايد كتير للجسم ، منها تخفيف التوتر ، لان مستويات الاجهاد المرتفعة مرتبطة بنقص فيتامين سي ، وبالتالي زيادة تناول فيتامين سي بشكل يومي ممكن انه يساعدك ، وواحدة من اسهل الطرق هي شرب عصير البرتقان اللي هيساعد على تقليل مستويات القلق.

حيل صحية للتخلص من التوتر والألم 6

7- مضغ اللبان:

مضغ اللبان ممكن يبقى ليه فوايد صحية كتير ، بما فيهم تقليل التوتر والقلق ، وحسب الدراسات لاحظوا ان مضغ اللبان بيقلل التوتر وبيزود من مستويات اليقظة.

حيل صحية للتخلص من التوتر والألم 7

8- وضع الملح على اللسان:

لو عايزة طريقة سريعة وسهلة تقللي بيها توترك ، حطي الملح على لسانك ، الحيلة الصغيرة دي ممكن انها تشتت انتباهك عن قلقك وبتأثر عليكي من خلال اشراك حواسك ، وممكن انها تخليكي تحسي بالعطش وده بدوره هيخليكي عايزة تشربي ماية وده هيحافظ على رطوبة جسمك.

حيل صحية للتخلص من التوتر والألم 8

مقالات متعلقه

افضل 8 وجبات خفيفة بعد التمرين لانقاص الوزن وزيادة العضلات

افضل 8 وجبات خفيفة بعد التمرين لانقاص الوزن وزيادة العضلات

علامات بيديهالك جسمك تعتبر تحذيرات مهمة لمشاكل صحية

علامات بيديهالك جسمك تعتبر تحذيرات مهمة لمشاكل صحية

استخدام موبايلك في الحمام ممكن يسبب لك المشكلة دي!

استخدام موبايلك في الحمام ممكن يسبب لك المشكلة دي!