وصفات طبيعية بمكونات من مطبخك لشعر ناعم وصحي

ريهام محمود
ريهام محمود
في
شعر
792

مش شرط عشان توصلي لشعر صحي انك تستخدمي منتجات كتير او علاجات غالية ، في بعض العلاجات المنزلية اللي ممكن تحقق لك ده من غير ما تدفعي فلوس كتير ، وده اللي هنعرفه النهاردة مع بعض في المقال بتاعنا ، هنشوف مجموعة وصفات طبيعية لشعر صحي ، بالاضافة لوصفات لكل نوع شعر ، وطرق لعمل الشامبو والبلسم بمكونات طبيعية.

وصفات طبيعية لشعر صحي:

1- الموز:

الموز مفيد لصحة الشعر ، لانه غني بالبوتاسيوم ، اللي بيساعد في تحسين مرونة وصحة الشعر ، في طبق صغير اهرسي موزة ، ووزعيها على شعرك من الجذور للاطراف ، سيبيه لمدة 15 دقيقة وبعدها اغسليه بالشامبو ، الوصفة دي بتساعد على علاج الشعر التالف والجاف.

وصفات طبيعية لشعر صحي 1
وصفات طبيعية لشعر صحي 1

2- البيض:

البيض يعتبر من افضل العلاجات الطبيعية للحصول على شعر ناعم ، صفار البيض بيساعد في تحسين نمو الشعر ، تقدري تدلكي فروة راسك مباشرة بصفار البيض ، او تعملي مزيج من 1 معلقة كبيرة زيت زيتون, 3 صفار بيض, 2 – 3 نقط من فيتامين هـ ، وزعي الخليط على شعرك وسيبيه لمدة 10 – 12 دقيقة ، وبعدها اغسلي شعرك بالشامبو ، كرري الوصفة دي مرة كل اسبوع لترطيب الشعر بشكل طبيعي.

وصفات طبيعية لشعر صحي 2
وصفات طبيعية لشعر صحي 2

3- المايونيز:

المايونيز هيساعد على ترطيب الشعر بعمق ، بلي شعرك بالماية ووزعي عليه المايونيز ، سيبيه لمدة ماتزيدش عن ساعة ، وبعدها اغسليه كويس بالشامبو.

وصفات طبيعية لشعر صحي 3
وصفات طبيعية لشعر صحي 3

4- العسل:

العسل ليه خصائص مطرية ومرطبة لشعرك ، ويعتبر علاج منزلي ممتاز لاصلاح الشعر التالف ومنع تساقط الشعر ، ضيفي 2 – 3 نقط من العسل مع كمية الشامبو او البلسم اللي هتستخدميها لغسل شعرك.

وصفات طبيعية لشعر صحي 4
وصفات طبيعية لشعر صحي 4

5- بذور الحلبة:

الحلبة ليها خصائص مضادة للفطريات وتأثيرات مهدئة للجلد ، وبالتالي ممكن تساعد في تلطيف فروة الراس وتقليل قشرة الراس ، انقعي 2 معلقة كبيرة من بذور الحلبة في الماية طول الليل ، والصبح اطحني البذور لحد ما تبقى عجينة ناعمة ، حطيها على فروة راسك وسيبيها لمدة نصف ساعة ، وبعدها اغسلي فروة راسك كويس.

وصفات طبيعية لشعر صحي 5

6- خل التفاح:

خل التفاح من العلاجات المنزلية اللي بتساعد على لمعان الشعر ، امزجي خل التفاح مع ماية دافية وحطي الخليط على شعرك ، استخدميه كشطفه اخيرة للشعر بعد غسله بالشامبو.

وصفات طبيعية لشعر صحي 6

7- الفراولة:

الفراولة تعتبر من المكونات اللي بتساعد على تنعيم الشعر بشكل طبيعي ، امزجي 8 حبات فراولة مهروسة مع 1 معلقة كبيرة من المايونيز ، دلكي شعرك بالخليط ده وسيبيه نصف ساعة ، وبعدها اغسليه بالشامبو والبلسم.

وصفات طبيعية لشعر صحي 7

8- الزبادي والحلبة:

انقعي الحلبة في كمية من الزبادي طول الليل ، وتاني يوم الصبح اطحني بذور الحلبة ، ووزعيها على شعرك وسيبيها لمدة نصف ساعة ، وبعدها اغسلي الشعر بالشامبو.

وصفات طبيعية لشعر صحي 8

9- العسل والموز:

اهرسي الموز وضيفي عليه عسل ، وزعي الخليط على شعرك وسيبيه نصف ساعة وبعدها اغسليه بالشامبو ، الماسك ده هيساعد على تنعيم الشعر.

وصفات طبيعية لشعر صحي 9

10- الزبادي:

الزبادي لوحدها من غير اي اضافات لو استخدمتها كماسك هتساعد على تنعيم ولمعان الشعر.

وصفات طبيعية لشعر صحي 10

11- الكركدية:

اخلطي اوراق الكركدية المطحونة مع بودرة الكركدية مع الماية ، واستخدمي الخليط كماسك على شعرك ، الوصفة دي بتساعد على زيادة نمو الشعر.

وصفات طبيعية لشعر صحي 11

12- الحنة:

الحنة بتستخدم بشكل عام لتلوين الشعر ، ولكن هي كمان بتساعد على نمو الشعر.

وصفات طبيعية لشعر صحي 12

وصفات لانواع الشعر المختلفة:

وصفات للشعر الدهني:

1- النشا:

النشا يعتبر بديل طبيعي رائع للشامبو الجاف ، رشي النشا على فروة راسك وسيبيه لمدة 10 دقايق وبعدها اتخلصي من النشا الزيادة.

2- الطين:

الطين بيساعد على تطهير فروة الراس ، وبيمتص الزيوت الزيادة ، وبيزيل تراكم المنتجات ، لو استخدمتيه في تدليك فروة الراس.

3- خل التفاح:

اخلطي ½ كوباية من خل التفاح مع ½ جردل او طبق ماية ، واستخدميه كشطفة نهائية لشعرك.

4- زيت شجرة الشاي:

زيت شجرة الشاي ممكن انه يساعد في علاج قشرة الراس وتقليل الحكة والدهون ، ممكن تضيفي كام نقطة من زيت شجرة الشاي للشامبو اللي متعودة تستخدميه وبعدها اشطفيه بالماية عادي.

5- الليمون:

اشطفي شعرك بعد غسله بالشامبو بعصير الليمون الممزوج بكوباية صغيرة من الماية.

وصفات طبيعية لشعر صحي 13
وصفات طبيعية لشعر صحي 13

وصفات للشعر الجاف:

1- زيت الزيتون والعسل:

اخلطي 2 معلقة كبيرة من زيت الزيتون مع ½ كوباية من العسل ووزعي الخليط على شعرك ، سيبيه لمدة ساعة وبعدها اغسليه بالشامبو بالطريقة العادية ، زيت الزيتون والعسل هيساعدوا على ترطيب الشعر.

2- صفار البيض والعسل واللبن:

اخلطي صفار بيضة مع العسل واللبن ، للحصول على ماسك غني بالبروتين لترطيب شعرك الجاف.

وصفات طبيعية لشعر صحي 14

وصفات طبيعية لعلاج القشرة والتخلص من تراكم المنتجات:

1- عصير الليمون وزيت الزيتون:

مزيج عصير الليمون وزيت الزيتون بيساعد في التخلص من قشرة الراس وبيقلل من الشعور بالحكة في فروة الراس.

2- صودا الخبز:

اخلطي صودا الخبز “الكربوناتو” مع الماية لعمل معجون ، دلكي فروة راسك بالخليط وبعدها اغسليه بشامبو خفيف لازالة اي تراكمات بسهولة ، الكربوناتو ليها خصائص مضادة للفطريات ، ممكن انها تساعد في القضاء على قشرة الراس.

وصفات طبيعية لشعر صحي 15

طرق طبيعية لعمل الشامبو والبلسم:

– شامبو لازالة القشرة:

هتحتاجي ل ¼ كوباية ماية مقطرة, ¼ كوباية من صابون طبيعي سايل, ½ معلقة صغيرة من اي نوع زيت نباتي او زيت الجوجوبا, و 1 معلقة كبيرة من عصير التفاح, 6 فصوص قرنفل مطحونة ، امزجي كل المكونات في الخلاط ، واستخدميه لغسل الشعر زي طريقة استخدام الشامبو العادي ، باقي الكمية احفظيها في اي ازازة فاضية في التلاجة ، ولكن ماتخزنيهوش اكتر من 3 ايام.

– شامبو للمعان الشعر:

هتحتاجي ¼ كوباية ماية مقطرة, ¼ كوباية من صابون طبيعي سايل, 2 معلقة كبيرة من الروزماري “اكليل الجبل” المجفف, 2 معلقة كبيرة من زيت اللوز الحلو, ¼ كوباية من زيت الليمون ، اول حاجة اغلي الروزماري والماية المقطرة لحد ما تشمي ريحة الروزماري ، صفي الاوراق واخلطي باقي المكونات مع مغلى الروزماري ، وخزنيه واستخدميه كشامبو لغسل الشعر.

– بلسم لتقوية الشعر:

هتحتاجي 4 معالق كبيرة من زيت جوز الهند, 2 معلقة كبيرة عسل ، دوبي المكونات مع بعض على حمام ماية سخنة ، صبي الخليط على شعر مغسول ولفيه بفوطة وسيبيه لمدة 20 دقيقة ، وبعدها اغسلي البلسم من الشعر بنسبة 80 – 90%.

– بلسم لتثبيت تسريحة الشعر:

امزجي 1 معلقة صغيرة من الجيلاتين في الماية بحيث مايبقاش في اي كتل ، واشطفي شعرك بالخليط ده بعد غسله بالشامبو.

– شطف للمعان الشعر:

امزجي 4 معالق صغيرة من الماية, 2 معلقة صغيرة من خل التفاح, 3 نقط من زيت الليمون ، استخدمي الخليط ده كشطفة اخيرة للشعر بعد غسله بالشامبو والبلسم.

– شطف لازالة تراكم منتجات تصفيف الشعر:

امزجي 1 معلقة كبيرة من صودا الخبز “الكربوناتو” في كوباية ماية ، دلكي فروة راسك بالخليط ، وبعدها اغسليه بماية دافية وبعدين ماية باردة.

وصفات طبيعية لشعر صحي 16

مقالات متعلقه

شامبو العسل الطبيعي لعلاج مشاكل الشعر

شامبو العسل الطبيعي لعلاج مشاكل الشعر

ازاي تعتني بشعرك في ايام الرطوبة؟

ازاي تعتني بشعرك في ايام الرطوبة؟

تحدي ال 7 ايام لنمو الشعر

تحدي ال 7 ايام لنمو الشعر