طريقة عمل جل طبيعي لتصفيف الشعر وتقليل الهيشان

ريهام محمود
ريهام محمود
في
شعر
5006

لو بتدوري على وصفة سهلة لعمل جل للشعر ، النهاردة من خلال موضوعنا هنشارك معاكم طريقة عمل جل طبيعي لتصفيف الشعر وتقليل الهيشان وترطيب الشعر ، وهيدي الشعر لمعان وكل ده بمكون واحد بس وهو بذور الكتان.

جل طبيعي لتصفيف الشعر:

بذور الكتان من المكونات المفيدة جدا للشعر ، لانها غنية بالمغذيات زي اوميجا 3 الدهنية, البروتينات, حمض البانتوثنيك, المغنيسيوم, الزنك وغيرها من العناصر اللي بتساعد على ترطيب وتغذية الشعر بشكل كبير ، بالاضافة كمان لتقليل تساقط الشعر ونمو الشعر بشكل اسرع وصحي اكتر.

الحاجات اللي هتحتاجيها لعمل الجل:

– ¼ كوباية من بذور الكتان.

– 2 كوباية ماية.

جل طبيعي لتصفيف الشعر 1
جل طبيعي لتصفيف الشعر 1

طريقة التحضير:

1- في حلة على النار اخلطي بذور الكتان مع الماية وسيبيهم يغلوا مع بعض.

2- بعد الغليان هتلاحظي بظهور رغوة بيضا على الوش ، في الوقت ده قللي النار وسيبيه لمدة 5 – 7 دقايق مع التقليب المستمر ، هتلاحظي ان الماية اتحولت لجل.

جل طبيعي لتصفيف الشعر 2
جل طبيعي لتصفيف الشعر 2

3- وافضل طريقة عشان تعرفي الجل جاهز ولا لا ، هو اختبار المعلقة ، اغمسي المعلقة في الجل وارفعيها تاني لو لاقتيه سايل وبينزل من المعلقة بسرعة كده يبقى محتاج تسيبيه على النار شوية كمان ، مجرد ما الجل يبدأ ينزل من المعلقة ببطء على شكل خيط كده يبقى الجل جاهز.

4- ارفعيه من على النار وصفي الجل بالمصفى وهو لسه سخن واضغطي على البذور بضهر المعلقة كويس عشان تنزلي الجل كله ، ومجرد ما الجل يبرد هتلاقيه بقى سميك اكتر.

جل طبيعي لتصفيف الشعر 3
جل طبيعي لتصفيف الشعر 3

5- وبكده يبقى الجل جاهز عندنا للاستخدام.

الجل ميزته انك تقدري تضيفي له اي اضافات تانية حسب احتياج شعرك.

جل طبيعي لتصفيف الشعر 4

المكونات اللي ممكن تضيفيها لجل بذور الكتان بعد ما يبرد:

– الصبار: لو ضيفتي له جل الصبار هيساعد على تنعيم الشعر وهيديه لمعان ، ممكن تضيفي 1 معلقة كبيرة من جل الصبار.

– زيت جوز الهند: الزيت بيساعد على حبس الرطوبة في الشعر وبيدي شعرك نعومة وترطيب ، ضيفي 1 معلقة كبيرة من زيت جوز الهند لجل الكتان وقلبيهم مع بعض كويس واستخدميه ، ممكن كمان تجربي اضافة زيوت تانية زي زيت اللوز, زيت الخروع, زيت الافوكادو.

– الجلسرين: يعتبر مرطب طبيعي للشعر وبيساعد على جذب الرطوبة من الهوا ، ممكن تضيفي 1 معلقة صغيرة من الجلسرين لو شعرك جاف اوي ومحتاج ترطيب اضافي.

– حمض الستريك: بيساعد على موازنة درجة حموضة الشعر ، ويعتبر رائع جدا للشعر عالي المسامية ، ضيفي حوالي ¼ معلقة صغيرة من حمض الستريك للجل.

جل طبيعي لتصفيف الشعر 5

مكونات ممكن تضيفيها اثناء عمل جل بذور الكتان:

جذور نبات المارشميلو والكركدية: لو بتعاني من تشابك شديد للشعر ، ضيفي 1 معلقة كبيرة من جذور نبات المارشميلو ، و 1 معلقة كبيرة من زهور الكركدية مع بذور الكتان ، ده هيساعد على فك تشابك الشعر بشكل فعال جدا وسهولة التمشيط.

طريقة استخدام جل بذور الكتان:

دلوقتي بعد ما عرفنا طريقة عمله والاضافات اللي ممكن تضيفيها ، هنعرف طريقة استخدامه.

الجل بيكون فعاليته افضل لما يتحط على شعر مبلول بعد غسل الشعر بالشامبو ، خدي كمية صغيرة من الجل وافركيها في ايدك وحطيها على الشعر من الجذور للاطراف ، ولو شعرك كثيف وطويل الافضل تقسميه خصل صغيرة وتحطي الجل ، ولو قصير وناعم ممكن تقسميه خصل اكبر.

بالنسبة للبنات اللي شعرهم كيرلي ، استخدمي ايديكي لفرك الاطراف بالجل عشان تثبتي تجعيدات وتمويجات الشعر ، وماتجيش جنبه ولا استني لحد ما ينشف قبل ما تعملي فيه اي حاجة تاني.

جل طبيعي لتصفيف الشعر 6

طريقة تخزين جل بذور الكتان:

لان الجل خالي من اي مواد حافظة وطبيعي ، فلازم يتم تخزينه في التلاجة ، ممكن يقعد معاكي لحد اسبوع ، ولكن ممكن تطولي عمر حفظه عن طريق تجميد الجل في مكعبات التلج ، وكل مره لما تيجي تستخدميه طلعي مكعب او اتنين حسب احتياج شعرك.

الغلطات اللي المفروض تتجنبيها وانتي بتعملي الجل:

لما تيجي تعملي الجل ماتسيبيهوش يغلي لحد ما يبقى سميك اوي لانه هيبقى من الصعب استخدامه على الشعر ، ولكن لو حصل وبقى سميك اوي معاكي ممكن تضيفي له شوبة ماية عشان تخففيه شوية ، وصفيه وهو لسه سخن.

جل طبيعي لتصفيف الشعر 7

مقالات متعلقه

تونيك للشعر بمكونات طبيعية للتخلص من كل مشاكل شعرك

تونيك للشعر بمكونات طبيعية للتخلص من كل مشاكل شعرك

ضيفي معلقة واحدة من الوصفة دي لنظامك الغذائي لنمو شعرك بسرعة

ضيفي معلقة واحدة من الوصفة دي لنظامك الغذائي لنمو شعرك بسرعة

خطوتين بس هيساعدوا على زيادة نمو شعرك بسرعة وتكثيفه

خطوتين بس هيساعدوا على زيادة نمو شعرك بسرعة وتكثيفه