8 طرق سهلة لتحسين جسمك من غير ما تصرفي فلوس

ريهام محمود
ريهام محمود
في
صحة
522

في بعض الاحيان ، بنحس اننا محتاجين نصرف ثروة على المنتجات للعناية بجسمنا وصحتنا ، ولكن الحقيقة ان احنا متوفر عندنا بدائل مش مكلفة تقدري تجربيها ، والنهاردة من خلال موضوعنا هنشارك معاكم 8 طرق لتحسين جسمك من غير ما تكلفك حاجة.

طرق لتحسين جسمك:

1- تمارين للتخلص من الدقن المزدوجة:

في بعض التمارين البسيطة والسهلة اللي تقدري تعمليها في البيت للتخلص من الدقن المزدوجة.

التمرين الاول:

– ميلي راسك لورا وبصي للسقف.

– ادفعي الفك السفلي لقدام بحيث انك تحسي بالتمدد تحت دقنك.

– اثبتي على الوضع ده لمدة 10 ثواني.

– استرخي ، وكرريه.

التمرين التاني:

– ميلي راسك لورا وبصي للسقف.

– ميلي راسك ناحية اليمين.

– حركي الفك السفلي لقدام.

– اثبتي لمدة 10 ثواني.

– استرخي.

– كرري نفس الحركة مع توجيه راسك ناحية الشمال.

طرق لتحسين جسمك 1
طرق لتحسين جسمك 1

2- اعملي مقشر للجسم باستخدام القهوة:

تقدري تمزجي القهوة مع مكونات تانية من البيت لعمل مقشر للجسم من غير ما تدفعي فلوس هتحتاجي:

– 2 معلقة كبيرة قهوة مطحونة.

– 1 معلقة كبيرة سكر.

– 1 معلقة كبيرة زيت زيتون.

امزجي كل المكونات مع بعض كويس واحفظيها في برطمان زجاجي ، واستخدميه لتقشير الوش والجسم اثناء الاستحمام ، الخليط ده ليه فوايد كتير غير انه بيقشر البشرة وبيخلصك من خلايا الجلد الميت ، كمان بيساعد على تقليل السيلوليت, منع الشيخوخة, تحسين الدورة الدموية.

طرق لتحسين جسمك 2
طرق لتحسين جسمك 2

3- استبدلي ادوات التمرين بحاجات موجودة في البيت:

الحقيقة انتي مش محتاجة تشتري معدات تمارين كتير وغالية عشان تحافظي على جسمك وصحتك ، ولكن تقدري تستبدلي ادوات التمرين بحاجات موجودة عندك في البيت ، زي استخدام زجاجات الماية المليانة بالرملة كبديل للدامبلز او حاجات تانية تقيلة ممكن تديكي نفس التأثير ، يعني تقدري تستغلي اي حاجة في البيت للتمرين.

طرق لتحسين جسمك 3
طرق لتحسين جسمك 3

4- اتعملي التمرين من فيديوهات النت:

الانترنت يعتبر وسيلة هايلة جدا لتعلم اي حاجة ، وفي معظم الوقت بتبقى الفيديوهات التعليمية كلها مجانية ، وبالتالي تقدري تستخدميها لتعلم التمارين اللي هتساعدك على تحقيق افضل نتايج ، تقدري تختاري الروتين الانسب ليكي حسب اللي بتفضليه او اللي جسمك محتاجة, اسلوب حياتك, ووقتك.

طرق لتحسين جسمك 4
طرق لتحسين جسمك 4

5- ازالة الشعر الزائد من الجسم باستخدام شمع السكر:

لو مش قادرة تروحي مركز تجميل تعملي ازالة للشعر باي وسيلة وعايزة بديل افضل من شفرات الحلاقة ، ممكن تعملي شمع السكر “السويت” ، اللي بيحتاج مكونات بسيطة ومتوفرة في البيت ، وللوصفة دي هتحتاجي:

– 2 كوباية سكر.

– ¼ كوباية عصير ليمون.

– 2 معلقة كبيرة ماية.

– 1 معلقة كبيرة ملح.

في حلة على نار متوسطة لعالية دوبي كل المكونات مع بعض ، وقلبيها وبمجرد ما تبدأ في الغليان ، سيبيه على النار يغلي لحد ما لونه يبقى كراميل زي لون العسل ، بعدها انقليه في اي حاجة وسيبيه يبرد وكده يبقى جاهز ، وتقدري تسخني الخليط وتستخدميه مرة تانية.

قبل ازالة الشعر ، في بعض الخطوات اللي لازم تعمليها ، تنضيف الجلد, تقشير لطيف لازالة خلايا الجلد الميت, وضع بودرة اطفال للتخلص من الرطوبة الزيادة من الجلد, وكمية صغيرة من الزيت ، عشان الشعر يلزق بسهولة ، حطي الشمع في اتجاه نمو الشعر واسحبيه عكس اتجاه نمو الشعر ، واتأكدي ان الشمع مش سخن اوي قبل استخدامه ، خصوصا في المناطق الحساسة.

طرق لتحسين جسمك 5

6- مارسي الرقص:

الرقص يعتبر طريقة فعالة لتشغيل جسمك وحرق بعض السعرات الحرارية ، بالاضافة انه ليه كتير من الفوايد الصحية ، زي تحسين حالة القلب والرئتين, زيادة القوة العضلية, اللياقة البدنية, التحكم في الوزن, ,تحسين شكل الجسم, وحتى كمان توفير مهارات اجتماعية افضل ، وتقدري تمارسي الرقص اثناء عمل اي انشطة تانية ، زي شغل البيت ، خصوصا لو كنتي لوحدك في البيت ، شغلي اكتر موسيقى بتحبيها ، وانطلقي.

طرق لتحسين جسمك 6

7- فوايد مكعبات التلج:

في طرق كتير نقدر من خلالها الاستفادة من مكعبات التلج ، لتقليل الانتفاخات تحت العين ، اضغطي على البشرة بالراحة بمكعب تلج لمدة 10 – 15 دقيقة ، تقدري كمان تقللي من حجم البثور باستخدام نفس الطريقة ، لان البرودة بتقلل الالتهاب عن طريق تضييق الاوعية الدموية ، بالاضافة كمان ان فرك البشرة بالتلج بيساعد على تحسين الدورة الدموية وده بينتج عنه توهج صحي.

طرق لتحسين جسمك 7

8- اغسلي ملايات السرير بشكل متكرر:

ملايات السرير ، وخصوصا كمان اكياس المخدات ، بتبقى على اتصال دائم ببشرتنا اثناء النوم ، والاماكن دي ممكن تحتوي على الاوساخ, الزيوت, البكتيريا من جسمنا وشعرنا والبيئة اللي حوالينا ، وده بيخلق ارض خصبة لحب الشباب ، وعشان تتجنبي ده بننصحك غسل الملايات واكياس المخدات بشكل متكرر ، عشان تضمني ان بشرتك دايما متصلة بحاجة نضيفة مش هتضر وشك ولا جسمك.

طرق لتحسين جسمك 8

مقالات متعلقه

افضل 8 وجبات خفيفة بعد التمرين لانقاص الوزن وزيادة العضلات

افضل 8 وجبات خفيفة بعد التمرين لانقاص الوزن وزيادة العضلات

علامات بيديهالك جسمك تعتبر تحذيرات مهمة لمشاكل صحية

علامات بيديهالك جسمك تعتبر تحذيرات مهمة لمشاكل صحية

استخدام موبايلك في الحمام ممكن يسبب لك المشكلة دي!

استخدام موبايلك في الحمام ممكن يسبب لك المشكلة دي!