جربي جلسة تنضيف الوجه بالالوفيرا في البيت لبشرة صحية ونضرة

ريهام محمود
ريهام محمود
في
بشرة
876

كلنا عارفين جلسات الفيشل المشهورة في مراكز التجميل ، اللي بيكون هدفها تقشير وتنضيف البشرة وتجديدها ، بالاضافة انها بتدي نضارة وبتشد البشرة ، طب لو قولنالك انك تقدري تعملي ده بكل بساطة في البيت باستخدام مكون طبيعي واحد وهو الصبار ، النهاردة من خلال موضوعنا هنتعرف مع بعض على جلسة تنضيف الوجه بالالوفيرا لبشرة صحية ونضرة.

فوايد تنضيف البشرة بالالوفيرا:

– تقليل الالتهابات وعيوب البشرة.

– الالوفيرا بيساعد على التئام الجروح.

– بيساعد على ترطيب البشرة.

– محاربة علامات الشيخوخة.

– تقليل ظهور حب الشباب.

جلسة تنضيف الوجه بالالوفيرا 1
جلسة تنضيف الوجه بالالوفيرا 1

جلسة تنضيف الوجه بالالوفيرا:

الصبار مناسب لكل انواع البشرة ، وبننصحك استخدام جل الالوفيرا الطبيعي ، وجلسة التنضيف دي انتي محتاجة تكرريها مرة واحدة بس كل شهر هيحافظ على بشرتك نضرة وصحية.

الخطوة 1: المنظف

اول خطوة هي تنضيف البشرة ، لان البشرة وهي نضيفة بتمتص كل المكونات اللي بتحطيها عليها بشكل فعال ، ممكن تستخدمي غسول يكون بيحتوي على الصبار وتقدري تعمليه بنفسك في البيت في دقيقة واحدة بس ، اخلطي عصير الليمون, كركم, جل الصبار ، دلكي الخليط ده على بشرتك لمدة دقايق بحركات دائرية ، وبعدها اغسلي البشرة بماية باردة وجففيها.

جلسة تنضيف الوجه بالالوفيرا 2
جلسة تنضيف الوجه بالالوفيرا 2

الخطوة 2: السكراب

التقشير يعتبر من اهم الخطوات في جلسة التنضيف لانه بيزيل خلايا الجلد الميتة من البشرة ، تقدري تعملي مقشر طبيعي من الالوفيرا عن طريق خلط جل الالوفيرا مع شوية من ماية جوز الهند ودقيق الارز ، ودلكي بشرتك بالخليط في حركات دائرية لمدة دقايق وبعدا اغسليه بالماية ، المقشر ده هيساعد على تفتيح بشرتك, التخلص من الرؤوس السودا والبيضا, التخلص من سمار الشمس, تنعيم البشرة.

جلسة تنضيف الوجه بالالوفيرا 3
جلسة تنضيف الوجه بالالوفيرا 3

الخطوة 3: التدليك

التدليك مش بس هيساعد على زيادة تدفق الدم في البشرة ، ولكن كمان هيخلصك من التوتر ، هيساعد على مكافحة علامات الشيخوخة زي التجاعيد والخطوط الرفيعة اللي ممكن تحصل بسبب الاجهاد ، عشان تعملي تدليك للبشرة اخلطي جل الصبار مع العسل ، وضيفي لهم كبسولة من زيت فيتامين E ، حطي الخليط على بشرتك ودلكيه لمدة 10 دقايق.

جلسة تنضيف الوجه بالالوفيرا 7
جلسة تنضيف الوجه بالالوفيرا 7

الخطوة 4: ماسك الالوفيرا

في ماسكين من الصبار بننصحك تجربي اي واحد منهم ، الماسك الاول عبارة عن عصير الصبار, ورد, عصير برتقان ، في بولة صغيرة حطي كمية من جل الصبار وضيفي عصير البرتقان وخدي بعض بتلات الورد اهرسيها لحد ما تبقى عجينة وضيفيها لخليط الصبار وعصير البرتقان ، وافردي الخليط على بشرتك.

الماسك التاني عبارة عن خليط من جل الصبار مع خشب الصندل بودر وماية الورد ، اخلطيهم مع بعض كويس وافري الماسك على بشرتك ، والماسك ده او الاول سيبيه على بشرتك لمدة 10 – 15 دقيقة وبعدها اغسليه بالماية.

جلسة تنضيف الوجه بالالوفيرا 4

الخطوة 5: ميست البشرة

عشان تحضري ميست البشرة ، حضري شاي البابونج ، وبمجرد ما يبرد صفيه وضيفي له كمية من جل الصبار, كام نقطة من زيت شجرة الشاي ، امزجي المكونات مع بعض كويس ، وصبيها في ازازة ببخاخ ، وضيفي عليها شوية من ماية الورد ، رجي الازازة عشان كل المكونات تمتزج مع بعض كويس ، وكده الميست يبقى جاهز للاستخدام رشي منه على بشرتك كلها.

احفظي الميست في التلاجة هيقعد معاكي لحد اسبوعين ، تقدري تستخدميه يوميا على البشرة.

جلسة تنضيف الوجه بالالوفيرا 5

الخطوة 6: الترطيب

اخر خطوة في الجلسة بتاعتنا هي الترطيب ، بعد تنضيف وتغذية بشرتك بكل فوايد الالوفيرا ، دلوقتي محتاجه تقفلي البشرة بالترطيب ، ممكن تستخدمي مرطب يكون بيحتوي كمان على جل الالوفيرا او تستخدمي المرطب بتاعك المناسب لبشرتك ومتعودة عليه.

جلسة تنضيف الوجه بالالوفيرا 6

وكده نبقى خلصنا جلسة تنضيف البشرة بالصبار في البيت ، سهلة التحضير والاستخدام ومش مكلفة ، ولو انتظمتي عليها كل شهر هتلاحظي الفرق على بشرتك وهتتشوفي انها بقت صحية ونضره.

مقالات متعلقه

فوايد الشبة الجمالية للبشرة

فوايد الشبة الجمالية للبشرة

كريم الجسم السحري لتفتيح الاماكن الغامقة

كريم الجسم السحري لتفتيح الاماكن الغامقة

مكون واحد بس لمنع علامات الشيخوخة

مكون واحد بس لمنع علامات الشيخوخة