ازاي تحبي شخص: 8 خطوات لبناء علاقة قوية

ريهام محمود
ريهام محمود
في
حب
1167

الحب هو واحد من الحاجات الاساسية في الحياة اللي منقدرش نعيش من غيره ، وكل واحد فينا بيتمنى يتحب وانه يبقى في علاقة حب ، ولكن للاسف في كتير من الناس مش بيعرفوا ازاي يحبوا شخص ، واحنا منقصدش البنات بس ، لكن كمان الرجالة تقريبا حوالي اكتر 60% منهم بيحسوا بعدم الامان في علاقاتهم وبيخافوا من الرفض ، وعشان نحب شخص لازن نفهم الاول يعني ايه حب ، الحب مش مجرد شعور او احساس ، لكن هو افعال ، حاجة بتعملها مش بتحسي بيها ، شعورك مش هتقدري تتحكمي فيه ، ولكن تقدري تتحكمي في طريقة تصرفك ، عشان كده لو بتسألي نفسك ازاي تحبي شخص ، الاجابة بسيطة: وهي الافعال ، والنهاردة من خلال موضوعنا هنشارك معاكم 8 خطوات لبناء علاقة قوية وناجحة.

خطوات لبناء علاقة قوية:

1- اتعلمي تحبي  نفسك:

من الحاجات الاساسية اللي المفروض تعمليها عشان تبني علاقة صحية وسعيدة انك تتعلمي تحبي نفسك ، لو مش بتحبي وبتحترمي نفسك ، هيكون صعب انك تعملي ده مع شخص تاني.

قضي بعض الوقت في التعرف على نفسك والاهتمام باحتياجاتك ، بمجرد ما تقدري تعملي ده ، هيكون اسهل بكتير عليكي تطوير علاقة قوية وصحية مع شخص تاني.

لنفترض مثلا انك تبصي في المرايا وتبقي شايفة وش حلو وطبيعي ، في الحالة دي هيكون اسهل عليكي الشعور بالرضا عن نفسك وعلاقاتك ، وبالمثل ، لما تحبي نفسك وتقبليها ، تقديم الحب واستقباله من شخص تاني هيكون اسهل بكتير.

عشان كده ابدأي بحب نفسك اولا ، والباقي هيحصل بشكل طبيعي وكل حاجة في مكانها ، لازم كل جانب من جوانب حياتك يبقى كامل وسعيد قبل ما تخلي شخص تاني يدخلها.

خطوات لبناء علاقة قوية 1
خطوات لبناء علاقة قوية 1

2- اقبلي الاختلافات:

كل شخص طريقة حبه بتختلف عن التاني ، وده اللي بيخلي العلاقات فريدة ، وانك تتعلمي تحبي شخص ، ده معناه انك تقلبه زي ما هو بكل حاجة فيه.

مهم تفتكري انك متحاوليش تغيير الشخص اللي معاكي ولكن حاولي ببساطة تفهميه وتقدريه ، لو قدرتي تعملي ده ، انتي كده تبقي في طريقك لعلاقة دايمو مبنية على الحب.

فكري في الحاجات اللي تخلي شريكك فريد ومميز ، هي دي الحاجات اللي لازم تركزي عليها ، وقبول شخص ما معناه كمان انك تكوني صادقة مع نفسك بخصوص الحاجات اللي مش هتقدري تغيريها في العلاقة.

ولو في حاجة مضيقاكي فعلا ، اتكلمي مع شريكك بشكل صريح وواضح عن الحاجة اللي مضيقاكي ، حاولي تستخدمي في بداية المحادثة الكلمات دي:

– انا حاسة.

– انا محتاجة.

– انا عايزة.

– هكون مبسوطة لو قدرت تعمل …. (قولي اللي انتي عايزاه).

– لما بتعمل ده بتخليني احس …..(وقولي اللي حاسه بيه).

خطوات لبناء علاقة قوية 2
خطوات لبناء علاقة قوية 2

3- خليكي مستمعة جيدة:

لو عايزة تعرفي ازاي تحبي شخص ما في علاقة ما ، اتعلمي انك تبقي مستمعة جيدة ، الاستماع هو مهارة اتصال مهمة غالبا بيتم تجاهلها ، ومع ذلك ، لما تسمعي شخص فعلا باهتمام ده بيبان في لغة جسدك وتعبيرات وشك.

اتصلي بالعين وادي الشخص اللي قدامك انتباهك بالكامل ، ماتقاطعيش كلامه او تقدمي نصيحة مادام ماتطلبتش منك ، والاستماع معناه انك تبقي منفتحة الذهن وانك تفكري في اللي بيقوله الشخص اللي معاكي من غير تحيز ، على سبيل المثال ، لو شريكك بيشارك معاكي مشكلة معينة ، حاولي انك تشوفيها من وجهة نظره بدل ما تاخدي موقف دفاعي بشكل فوري.

ممكن الاستماع يبقى صعب ، ولكن ضروري تحاولي لو عايزة علاقة حب ناجحة ، لما تبدأي تسمعي شريكك فعلا باهتمام ، هيحصل فرق كتير في علاقتك.

بالاضافة لده ، الاستماع هو اجابة مؤكدة لسؤالك “ازاي اخليه مهووس بيه” ، مين فينا مش عايز يبقى مع شخص يخليه يحس انه مسموع ومفهوم.

خطوات لبناء علاقة قوية 3
خطوات لبناء علاقة قوية 3

4- احتفلي بوقتك معاه:

غشان تتعلمي تحبي شخص ما ، احتفلي بوقتكوا مع بعض ،وده مش معناه كسر الميزانية في ميعاد عشا فاخر ، او اجازات نهاية الاسبوع ، ولكن الحاجات البسيطة هتأدي الغرض ، ممكن تجهزي عشا رومانسي ، او تخططي لخروجة رومانسية للتعبير عن حالة الحب.

في بعض الاوقات ، ممكن ابسط الحاجات تبقى هي الاكتر تأثيرا ، ابذلي مجهود انك تعملي ده بشكل منتظم ، حتى لو كان مجرد انكوا هتتفرجوا مع فيلم سوا مع وجبة سريعة ، حاولي تخططي تروحوا مع بعض في اي مكان في الاجازات ، حتى لو مجرد رحلات ليوم واحد.

الاحتفال بوقتكوا مع بعض بيخلي شرارة الحب حية بينكم ، وبيخليكوا تعرفوا انكم لسه جزء اساسي من حياة بعض ، وكأنك بتقولي “انا لسه مهتمة وعايزة اقضي وقت معاك” ، عشان كده بنقولك ماتخليش الرومانسية تموت ابدا في العلاقة ، استمري في الاحتفال بوقتكوا مع بعض ، بغض النظر عن المدة اللي قضيتوها مع بعض او طول مدة الجواز.

خطوات لبناء علاقة قوية 4

5- قدريه زي ما هو:

اتعلمي انك تقدري الشخص زي ما هو على طبيعته ، في كتير من الاوقات بننشغل او بنركز على اللي احنا عايزينه او اللي المفروض يكون او يتعمل ، وبننسى نبقى ممتنين للشخص زي ما هو ، وواحدة من الطرق اللي ممكن تعمليها انك تقولي له دايما بتحبي فيه ايه.

هل بتحبي الطريقة اللي بيضحكك بيها؟ قوليله ، هل بتقدري صبره؟ عرفيه كل حاجة بتحبيها فيه ، ده هيفكرك بكل الاسباب اللي خلاكي تحبيه من البداية ، وهيساعده يحس بالحب والتقدير ، وده جزء اساسي من اي علاقة صحية.

خطوات لبناء علاقة قوية 5

6- ادوا لبعض مساحة:

اكيد هتكوني حابه تقضي كل دقيقة مع شريكك ، لانه في النهاية انتوا بتحبوا بعض وحابه انك تشاركي كل حاجة معاه ، ولكن مع ذلك ، ضروري انك تدي مساحة في العلاقة ، وده مش معناه انكم مش بتحبوا بعض ، ولكن معناه بكل بساطة ان كل واحد فيكم محتاج وقت خاص بيه لاهتماماته وهواياته.

ضروري كل طرف يكون ليه حياته الخاصة خارج العلاقة ، وكل واحد يدي مساحة للتاني ، ده في الحقيقة هيخلي العلاقة اقوى ، ممكن تعملي اي نشاط مع نفسك او مع اصحابك زي:

– روحي الجيم.

– روحي كورسات تنمي اي هواية عندك.

– اطلعي رحلة مع اصحابك.

– روحي حفلة.

– العبي رياضة.

لما يبقى في مساحة ده هيخليكوا تشتاقوا لبعض ، وده هيخلي الوقت اللي بتقضوه مع بعض مميز اكتر ، عشان كده بنقول ماتخافوش انكم تدوا مساحة صغيرة لبعض ، ده هيخلي العلاقة صحية ودايمة.

خطوات لبناء علاقة قوية 6

7- عبري عن حبك بشكل ملموس:

من افضل الحاجات اللي ممكن تعمليها لبناء علاقة قوية مع شريكك هو التعبير الجسدي عن حبك ، وده مش بالضرورة معناه العلاقة الحميمية بس ، على الرغم انها اكيد طريقة للتعبير عن حبك جسديا ، ولكن حتى الحاجات البسيطة بتعبر زي مسك الايد, الحضن, القعدة قريبين من بعض ، هتساعد في تكوين رابطة عاطفية اقوى بينكم.

وماتنسيش قوة الحضن ، اللمس ممكن يبقى وسيلة للتواصل من غير كلام ، خصوصا لو واحد من الشريكين حاسس بالتعب او الارهاق ، مجرد لمسة يد بسيطة على الكتف او الضهر ممكن انها تنقل الدعم والحب.

بالاضافة للمسة الجسدية ، كمان مشاركة افكارك ومشاعرك مع شريكك هي عنصر اساسي في علاقة زواج قوية ، الازواج اللي بيقدروا يتواصلوا مع بعض بطريقة واضحة بيكونوا اكتر رضا عن علاقتهم وبيحسوا انهم اقرب لبعض ، عشان كده بنقولك ماتخافيش من الانفتاح ومشاركة اي حاجة بتدور في بالك ، حتى لو حاجة صغيرة.

خطوات لبناء علاقة قوية 7

8- خدي وقتك:

في بداية التعارف ، طبيعي انك ممكن تكوني مشغولة بالاثارة اللي بتبقى موجودة في بداية العلاقة ، وهتبقي عايزة تقضي كل لحظة مع الشخص اللي انتي مرتبطة بيه ، وبتدخلي في علاقة بكل تفاصيلها بشكل سريع.

لكن مهم انك تفتكري ان تطوير العلاقات بياخد وقت ، غالبا الاندفاع بيأدي لمشاكل بعد كده ،زي مثلا تظهر حاجة عكس توقعاتك, او تحسي بالضيق ان الموضوع ماشي ببطء من ناحيته ، عشان كده لازم تاخدي وقت وتتعرفوا على بعض كويس وبشكل افضل عشان تتأكدي ان ده هو اللي انتي عايزاه فعلا.

بالاضافة ان ده هيخلي التجربة ممتعة اكتر ، بدل الاندفاع حاولي تقضي بعض الوقت للاستمتاع بالمراحل الاولى في العلاقة ، استمتعي بوقتك واتعرفوا على بعض بالتدريج ، بالطريقة دي ، هتتأكدي انك مستعدة فعلا لعلاقة ملتزمة.

خطوات لبناء علاقة قوية 8

مقالات متعلقه

ازاي تخلي شريكك يفتقدك ويقدرك اكتر

ازاي تخلي شريكك يفتقدك ويقدرك اكتر

صفات المرأة المثالية اللي دايما بيقدرها الرجل ويحب وجودها في شريكة حياته

صفات المرأة المثالية اللي دايما بيقدرها الرجل ويحب وجودها في شريكة حياته

جمل لو قولتيهم لشريكك هتخليه يدوب في حبك

جمل لو قولتيهم لشريكك هتخليه يدوب في حبك