5 فوايد مذهلة لزيت اللافندر للبشرة

ريهام محمود
ريهام محمود
في
بشرة
459

ريحة اللافندر معروف ان ريحته مهدئة وتعتبر علاج للحواس وبتساعد على الاسترخاء ، ومعروف عنه انه بيقلل التوتر والقلق ، وبيساعد كمان على اسرخاء العقل بعد يوم متعب ، لكن هل تعرفي بالاضافة انه من الزيوت الاساسية المستخدمة في العلاج بالروايح ، هو ليه فوايد مذهلة للبشرة ، والنهاردة من خلال موضوعنا هنتعرف على فوايد زيت اللافندر للبشرة.

فوايد زيت اللافندر للبشرة:

1- بيلطف ويهدي البشرة:

اللافندر بيحتوي على خصائص مضادة للفطريات بتساعد على تقليل الالتهاب, الاحمرار, التهيج, وعلاج الالتهابات ، وبالتالي هو مفيد جدا للاشخاص اللي بيعانوا من الصدفية, الاكزيما, او الجلد الجاف ، استخدام مرطب غني باللافندر في الروتين اليومي للعناية ببشرتك زي الفازلين باللافندر هيساعد بشكل كبير على منع الاحمرار والالتهاب ، وهيحافظ على رطوبة بشرتك.

فوايد زيت اللافندر للبشرة 1
فوايد زيت اللافندر للبشرة 1

2- بيساعد على منع حب الشباب:

ممكن يكون غريب على كتير مننا ان زيت ممكن يساعد على منع حب الشباب ، ولكن بالفعل زيت اللافندر بيساعد البشرة على مقاومة حب الشباب ومنع ظهور حب الشباب ، زيت اللافندر بيساعد على ازالة انسداد المسام, تقليل الالتهاب على البشرة, وحتى كمان قتل البكتيريا المسببة لحب الشباب ، افضل طريقة لاستخدام زيت اللافندر لعلاج حب الشباب ، هي مزجه مع زيوت حاملة زي زيت جوز الهند او زيت الارجان ، اخلطي الزيوت مع بعض وحطيها على بشرة نضيفة باستخدام قطعة قطن ، مع الاستخدام المنتظم ، هتلاحظي ان ظهور حب الشباب هيقل على بشرتك.

فوايد زيت اللافندر للبشرة 2
فوايد زيت اللافندر للبشرة 2

3- بيساعد على تفتيح البشرة:

هل بتعاني من  فرط التصبغ, البقع الغامقة, البشرة الباهتة؟ يبقى جيه الوقت تعرفي بشرتك على زيت اللافندر ، لانه بيحتوي على خصائص مضادة للالتهابات ، ده هيساعد على تقليل تغير اللون, البقع الغامقة على بشرتك ، وممكن انه يساعد كمان على تقليل البقع والاحمرار.

فوايد زيت اللافندر للبشرة 3
فوايد زيت اللافندر للبشرة 3

4- بيمنع التجاعيد:

الجذور الحرة هي واحدة من الاسباب الرئيسية للتجاعيد والخطوط الرفيعة على الوش ، واضافة مضادات الاكسدة لروتين العناية ببشرتك واحدةمن الطرق لحمايتها من اضرار الجذور الحرة ، وزيت اللافندر غني جدا بمضادات الاكسدة ، كل اللي هتعمليه اخلطي زيت اللافندر مع زيت جوز الهند وادهنية على التجاعيد والخطوط الرفيعة.

فوايد زيت اللافندر للبشرة 4

5- بيساعد على تنقية البشرة من السموم:

حقيقة مثبتة ان ريحة زيت اللافندر بتساعد على تهدئة واسترخاء عقلك وجسمك ، ولكن كمان ليه فوايد كبيرة جدا لبشرتك ، اضافة كام نقطة من زيت اللافندر لماية الاستحمام هتساعد على استرخاء عضلاتك وازالة السموم من بشرتك.

فوايد زيت اللافندر للبشرة 5

مقالات متعلقه

فوايد الشبة الجمالية للبشرة

فوايد الشبة الجمالية للبشرة

فوايد منقوع الزبيب الاسود للبشرة

فوايد منقوع الزبيب الاسود للبشرة

كريم الجسم السحري لتفتيح الاماكن الغامقة

كريم الجسم السحري لتفتيح الاماكن الغامقة