انواع الفواكه والخضروات منخفضة السكر المفيدة لنظامك الغذائي منخفض الكربوهيدرات

ريهام محمود
ريهام محمود
554

الخضار والفواكه  جزء اساسي من النظام الغذائي الصحي ، ولكن محتوى السكر الطبيعي في بعض انواع الفواكه ممكن ميكونش مناسب لبعض الاشخاص ، وتقريبا كل انواع الفواكه والخضروات بتحتوي على نسبة من السكر الطبيعي ، ولكن في بعض الانواع بيكون نسبة السكر قليلة فيها ، والنهاردة من خلال المقال بتاعنا هنتعرف على انواع الفواكه والخضروات منخفضة السكر مناسبة ليكي لو بتعملي دايت ، وفي نفس الوقت فيها كمية مناسبة من الالياف والماية لتلبية احتياجات جسمك الغذائية.

انواع الفواكه والخضروات منخفضة السكر:

الفواكه منخفضة السكر:

1- التفاح:

التفاح فيه قيمة غذائية عالية ، التفاحة الواحدة متوسطة الحجم (182 جرام) بتحتوي على حوالي 19 جرام من السكر, 25 جرام كربوهيدرات, 5 جرام من الالياف ، والمواد الكيميائية النباتية الموجودة في التفاح بتساعد على التحكم في الوزن ، وهي تعتبر صديقة لمرضى السكر ، وبتساعد على تحسين العضم, الرئة , الجهاز الهضمي ، ممكن تاكلي التفاح كوجبة خفيفة بين الوجبات او ضيفيه للبودنج وتاكليه كوجبة فطار صحية.

انواع الفواكه والخضروات منخفضة السكر 1
انواع الفواكه والخضروات منخفضة السكر 1

2- الفراولة:

زي اي نوع من انواع التوت ، الفراولة بتحتوي على نسبة منخفضة من السكر ونسبة عالية من الالياف ، كوباية واحدة من الفراولة (144 جرام) بيحتوي على 7 جرام بس من السكر, 3 جرام الياف, والفراولة بتحتوي كمان على فيتامين سي (واحد من مضادات الاكسدة), المعادن زي البوتاسيوم, الكالسيوم, الفوسفور, المغنيسيوم ، تقدري تاكلي الفراولة في السلطات, العصاير, مع البانكيك, والشوفان.

انواع الفواكه والخضروات منخفضة السكر 2
انواع الفواكه والخضروات منخفضة السكر 2

3- البطيخ:

البطيخ بيحتوي على الماء, الالياف الغذائية, مضادات الاكسدة ، كوباية من البطيخ (154 جرام) بتحتوي على 9.55 جرام من السكر, 141 جرام من الماية ، بالاضافة انه غني بفيتامين A, C, الليكوبين, حمض الفوليك, الكولين, الكالسيوم, المغنيسيوم, الفوسفور ، ومفيد في التحكم في الوزن لانه بيحسن الشبع وبيقلل نسبة كتلة الجسم وضغط الدم.

ملحوظة: على الرغم من ان البطيخ بيحتوي على مؤشر نسبة السكر في الدم مرتفع ، الا انه بيحتوي على نسبة منخفضة من نسبة السكر في الدم بسبب محتواه المنخفض من الكربوهيدرات ، ومع ذلك ، لو بتعاني من مرض السكر ، الافضل انك تتجنبي اكل البطيخ او تاكلي منه بكميات صغيرة.

انواع الفواكه والخضروات منخفضة السكر 3
انواع الفواكه والخضروات منخفضة السكر 3

4- البرتقان:

البرتقانة بحجم كبير (184 جرام) بتحتوي على 17 جرام من السكر, 4.42 جرام من الالياف الغذائية, 160 جرام ماية ، وزي باقي الفواكه الحمضية البرتقان غني بفيتامين سي وليه خصائص مضادة للاكسدة ، وكمان غني بفيتامين أ, بيتا كاروتين, لوتين, زياكسانثين, الكالسيوم, حمض الفوليك, المغنيسيوم, البوتاسيوم ، ممكن تشربي عصير برتقان ، او تضيفيه للسلطات.

انواع الفواكه والخضروات منخفضة السكر 4
انواع الفواكه والخضروات منخفضة السكر 4

5- التوت الاسود:

التوت الاسود بيحتوي على اقل نسبة من السكر من بين كل انواع التوت ، 100 جرام من التوت بتحتوي على 5 جرام بس من السكر, 5 جرام الياف, 10 جرام من الكربوهيدرات الكلية.

والتوت الاسود ثبت انه بيساعد على زيادة اكسدة الدهون وتحسين حساسية الانسولين عند الاشخاص اللي بيعانوا من زيادة الوزن والسمنة ، وكمان بيحتوي على تأثير مضاد لمرضى السكر ، ممكن تاكلي وجبة خفيفة من التوت الاسود ، او تضيفيه للعصاير او لكوباية من الشوفان.

انواع الفواكه والخضروات منخفضة السكر 5
انواع الفواكه والخضروات منخفضة السكر 5

6- الجريب فروت:

الجريب فروت من الفواكه منخفضة السكر وغني بالماية ومثالي جدا لوجبة الفطار ، 100 جرام من الجريب فروت بيحتوي على 7 جرام بس من السكر, وكمان غني بفيتامين سي ، ممكن تشربي الجريب فروت كعصير اول حاجة الصبح ، او بالليل كوجبة خفيفة صحية.

انواع الفواكه والخضروات منخفضة السكر 6
انواع الفواكه والخضروات منخفضة السكر 6

7- الشمام:

الكنتالوب كمان من الفواكه منخفضة السكر ، كل 100 جرام من الكنتالوب بيحتوي على 8 جرام بس من السكر, 1 جرام الياف ، ممكن تاكلي الشمام لوحده او تعملي سلطة شمام بالنعناع.

انواع الفواكه والخضروات منخفضة السكر 7

8- الافوكادو:

الافوكادو بيتسمى من خبراء التغذية “بالغذاء الكامل” بسبب محتواه العالي ن الالياف, مضادات الاكسدة, الدهون الصحية ، بالاضافة انه فاكهة منخفضة السكر والكربوهيدرات ، ال 100 جرام من الافوكادو بيحتوي على 0.66 جرام من السكر, 6.7 جرام من الالياف, 8.53 جرام من الكربوهيدرات ، وبيحتوي على فيتامينات C, E, A ، كمان بيحتوي على نسبة بسيطة من حمض الفوليك, النحاس, البروتين ، ممكن تعملي توست بالافوكادو, او تشربيه عصير, تضيفيه للسلطة, او حتى ايس كريم.

انواع الفواكه والخضروات منخفضة السكر 8

الخضروات منخفضة السكر:

1- الخيار:

الخيار منخفض جدا في السكر ومرتفع في الماية ، كل 100 جرام من الخيار بتحتوي على 2 جرام بس من السكر مع 95 جرام من الماية ، ممكن تضيفي شرايح الخيار للسلطة وتضيفي له مكسرات وبذور عشان تعملي طبق منخفض السكر وفي نفس الوقت هيخليكي تحسي بالشبع لفترة طويلة.

انواع الفواكه والخضروات منخفضة السكر 9
انواع الفواكه والخضروات منخفضة السكر 9

2- السبارجوس:

السبارجوس بيحتوي على كمية قليلة جدا من الدهون ، ومش بيحتوي على اي سكر تقريبا ، وبيحتوي على كتير من العناصر الغذائية المهمة المفيدة للجسم ، ال 100 جرام من السبارجوس بتحتوي على 2 جرام من الالياف, 2 جرام من السكر, 0.1 جرام من الدهون.

وعلى الرغم من السبارجوس بيستخدم كمدر للبول ، الا انه ممكن انه يحسن من عمليه التمثيل الغذائي بشكل  اسرع ، ممكن تشوي السبارجوس مع شوية زيت زيتون وتاكليه كطبق جانبي, او تضيفيه للشوربة او السلطات.

انواع الفواكه والخضروات منخفضة السكر 10

3- الكابوتشي:

يعتبر الخس الكابوتشي من اشهر انواع الخضروات منخفضة السعرات الحرارية وقليلة السكر المستخدمة في السلطات وبتحسسك بالشبع ، كل 100 جرام من الخس بتحتوي على 96 جرام ماية, 1 جرام الياف, 2 جرام بس من السكر ، ممكن تخلطي الخس مع انواع الخضار التانية وتعملي طبق سلطة منخفض الكربوهيدرات ، او تستخدمي الخس كبديل للخبز في السندوتشات.

انواع الفواكه والخضروات منخفضة السكر 11

4- البروكلي:

البروكلي من الخضروات الصليبية اللي بتحتوي على نسبة منخفضة من السكر ومثالي لاي نوع من الانظمة الغذائية ، بما فيهم الانظمة الغذائية منخفضة الكربوهيدرات ، 100 جرام من البروكلي بيحتوي على 3 جرام الياف, 2 جرام سكر ، وبيحتوي كمان على فيتامينات A, C, D, E, K ، الالياف الغذائية, الكالسيوم, الحديد, الفوسفور, الزنك, البوتاسيوم ، ممكن تسلقي البروكلي وتضيفيه للسلطة او للشوربة ، وممكن كمان تشوحيه وتضيفيه للحبوب الكاملة زي الكينوا والارز البني لوجبة صحية.

انواع الفواكه والخضروات منخفضة السكر 12

5- براعم بروكسل:

براعم بروكسل من اكتر الخضروات الصحية منخفضة السكر وبيستخدم في كتير من وصفات السلطات ، 100 جرام من براعم بروكسل بتحتوي على 2 جرام من السكر, 4 جرام الياف.

تقدري تشويه مع زيت الزيتون, او يتحمص في الفرن, او تضيفيه للسلطات ، ولو بتعاني من مرض السكر وعايزة خضروات منخفضة السكر ، براعم بروكسل يعتبر من اكتر الاختيارات الصحية في القايمة دي.

انواع الفواكه والخضروات منخفضة السكر 13

6- الكرنب:

الكرنب كمان من الخضروات منخفضة السكر ، كل  100 جرام من الكرنب بتحتوي على 6 جرام من الكربوهيدرات, 3 جرام الياف, 3 جرام من السكر واللي بيتكون اساسا من الجلوكوز والفركتوز.

الكرنب غني بالفيتامينات A, C, D, E, K ، وبيحتوي كمان على معادن زي الكالسيوم, الحديد, المغنيسيوم, الزنك الصوديوم.

انواع الفواكه والخضروات منخفضة السكر 14

7- السبانخ:

السبانخ من الخضروات اللي بتحتوي على نسبة عالية من الماية ومنخفضة السكر ويعتبر اختيار مثالي للتحكم في شهيتك ، 100 جرام من السبانخ بيحتوي على كمية قليلة من السكر, 91 جرام من الماية ، ممكن تضيفي السبانخ للسلطة او تمزجيه مع العصاير ، او تعمليه على البخار وتقدميه مع السمك والفراخ المشوية.

انواع الفواكه والخضروات منخفضة السكر 15

مقالات متعلقه

مكونين تضيفيهم للقهوة بتاعتك هيخلصوكي من دهون البطن وهيسرعوا نسبة الحرق في الجسم

مكونين تضيفيهم للقهوة بتاعتك هيخلصوكي من دهون البطن وهيسرعوا نسبة الحرق في الجسم

مشروب بذور الشيا لانقاص الوزن بسرعة

مشروب بذور الشيا لانقاص الوزن بسرعة

دايت القلب لمدة 3 ايام: هيساعدك تخسي 4 كيلو مع الاطعمة الصحية للقلب

دايت القلب لمدة 3 ايام: هيساعدك تخسي 4 كيلو مع الاطعمة الصحية للقلب