8 طرق تزودي بيهم ثقتك في نفسك

ريهام محمود
ريهام محمود
853

في اسباب كتير ممكن تخلي الاشخاص معندهمش ثقة في نفسهم ، وواحدة من الاسباب دي هي التجارب السابقة اللي ممكن يكونوا مروا بيها وهزت ثقتهم في نفسهم ، كمان الطريقة اللي بينشأ بيها الشخص وطريقة معاملته وهو طفل بتأثر على شخصيتة في المستقبل بشكل كامل ، كمان في الوقت اللي احنا فيه تسويق المنتجات والاعلانات الكتير بتخلينا دايما نفكر ان ناقصنا حاجات وده بيخلينا ممكن نروح نشتري منتج احنا مش محتاجينه اصلا ، والنهاردة من خلال موضوعنا هنشارك معاكم 8 طرق لزيادة ثقتك بنفسك.

طرق لزيادة ثقتك بنفسك:

1- غيري الصورة اللي رسماها لنفسك:

احيانا الاشخاص بيميلوا للتركيز على الحاجات اللي هما مش قادرين يعملوها ، ويحبطوا نفسهم ، وبيقللوا من قدراتهم ، وبيسمحوا للسلبية تتحكم في حياتهم ، لما تلاقي نفسك بتفكري بالطريقة دي  ، اقلبي الامور وقولي لنفسكانك تقدري تعملي اي حاجة ومافيش عيب من المحاولة ، ولو نجحتي هتثبتي لنفسك انك تقدري تعملي اي حاجة.

طرق لزيادة ثقتك بنفسك 1
طرق لزيادة ثقتك بنفسك 1

2- واجهي مخاوفك وسيطري على حياتك:

لما بنخلي الخوف يسيطر علينا ، ده هيخلينا نفقد السيطرة على حياتنا ونفقد ثقتنا في نفسنا ، عشان كده بدل ما تستسلمي لمخاوفك  ، ممكن تقرري تواجهيها ، دي تعتبر الطريقة الوحيدة اللي هتخليكي قادرة تتغلبي على مخاوفك للابد.

طرق لزيادة ثقتك بنفسك 2
طرق لزيادة ثقتك بنفسك 2

3- ماتقارنيش نفسك بغيرك:

في دراسة اتعملت سنة 2018 الباحثين لقوا فيها ان الاشخاص اللي بيقارنوا نفسهم بغيرهم على السوشيال ميديا بيحسوا بقدر كبير من الحسد ، وبما انهم بيحسوا بالحسد اتجاه غيرهم ، ده هيخليهم يفقدوا الثقة ففي نفسهم ويشوفوا ان هما اقل من ناس كتير ، عشان كده بننصحك انك دايما تفكري نفسك بنجاحاتك والحاجات اللي حققتيها ، بالاضافة كمان ان الحاجات اللي بنشوفها على الانترنت مش دايما هي الصورة الصح عن الاشخاص ، خلي ده دايما في بالك.

طرق لزيادة ثقتك بنفسك 3
طرق لزيادة ثقتك بنفسك 3

4- خليكي حازمه:

التوتر وعدم احترام الذات هما اللي بيخلوا الاشخاص غالبا يفتقدوا للحزم في حياتهم اليومية ، ولكن دي مهارة تواصل مهمة جدا بتخلي اللي حواليكي يحترموكي وبتبين لهم انك شخصية دايما بتدافعي عن حقوقك ، الطريقة اللي بتقفي بيها وطريقة نطقك للكلام بيلعبوا دور كبير في الاستماع لوجهة نظرك واحترامها ، مش المفروض انك تبقي خجولة وانتي بتطلبي حقوقك الاساسية.

طرق لزيادة ثقتك بنفسك 4

5- اهتمي بعقلك وجسمك:

في 4 حاجات محتاجهم عقك وجسمك عشان يشتغلوا بأفضل ما عندهم وهما: اتباع نظام غذائي جيد, ممارسة الرياضة, النوم كويس, التأمل ، الانشطة دي هتساعد على زيادة ثقتك بنفسك وهتخليكي اكتر حزم في حياتك ، وثبت ان الانشطة الاربعة دي بتزود من احترام الذات والثقة بالنفس ، وبتخليكي ايجابية اكتر في حياتك.

طرق لزيادة ثقتك بنفسك 5

6- ما تخافيش من الاعتراف بانجازاتك:

في بعض الناس بيخافوا يتباهوا بانجازاتهم لانهم شايفين ان ده ممكن يخليهم مغرورين ومتعجرفين في نظر اللي حواليهم ، لكن ده مش صحيح ، لان لما تعرفي رؤسائك في الشغل ان اللي انتي عملتيه ادى لحاجة كبيرة او نجاح كبير ده ممكن يكون مفيد ليكي ، ومش بس كده ، كمان هتحسي بالرضا عن نفسك ، كل اللي محتاجاه بس انك تتأكدي من استخدام اللغة والسلوك الصح وانتي بتعملي ده.

طرق لزيادة ثقتك بنفسك 6

7- تواصلي بالعين:

لو شايفة ان ده صعب عليكي ، ممكن تبدأي بنسبة 80/20 وهي التركيز على عيون اللي قدامك لمدة 80% من الوقت وركزي على حاجة تانية لمدة 20% من الوقت ، ممكن يكون الموضوع في البداية صعب ، ولكن مع مرور الوقت هتلاحظي ان مستويات ثقتك بنفسك بترتفع ، وهتلاحظي كمان ان علاقاتك هتبقى اقوى وهتستمر لفترة اطول.

طرق لزيادة ثقتك بنفسك 7

8- اتعلمي مهارة جديدة:

مافيش حد بيبقى عارف كل حاجة او مثالي في الحاجات اللي يعرفها بالفعل ، وده معناه ان تطوير الذات ده اختيار تقدري تعمليه اي وقت ، ممكن تقري كتب وتتابعي حاجات على النت لتطوير مهاراتك وزيادة معرفتك ، وهتلاحظي ان ثقتك بتزيد بأفضل طريقة ممكنة ، سد الثغرات اللي انتي شايفاها في نفسك او اللي انتي حاسه بيها مش بس هيزود ثقتك في نفسك في نظر نفسك بس ، ولكن كمان في عيون اللي حواليكي.

طرق لزيادة ثقتك بنفسك 8

دليل العناية الذاتية الكامل.. ازاي تاخدي بالك من نفسك؟ 

دليل العناية الذاتية الكامل.. ازاي تاخدي بالك من نفسك؟
دليل العناية الذاتية الكامل.. ازاي تاخدي بالك من نفسك؟

مقالات متعلقه

ازاي تبطلي قلق عن رأي الناس فيكي

ازاي تبطلي قلق عن رأي الناس فيكي

فن السعادة لوحدك: ازاي تبقي سعيدة وانتي لوحدك

فن السعادة لوحدك: ازاي تبقي سعيدة وانتي لوحدك

6 طرق بسيطة هتزود تقديرك لنفسك اكتر

6 طرق بسيطة هتزود تقديرك لنفسك اكتر